Ομιλία πραγματοποίησε στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου ο Βουλευτής Έβρου και Επίτιμος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. Αν. Δημοσχάκης, στο πλαίσιο της συζήτησης του Νομοσχεδίου για τα Βοσκοτόπια.
Αναφέρθηκε εκτενώς στα προβλήματα που προκύπτουν από την τεχνική και άδικη λύση που έχει δώσει στο ζήτημα της κατανομής των Βοσκότοπων η Κυβέρνηση με τον διαχωρισμό της χώρας σε 9 χωρικές ενότητες, λόγω της ολιγωρίας στην περαίωση των διαχειριστικών μελετών, καθώς και σε άλλα ζητήματα που αφορούν τους Έλληνες Κτηνοτρόφους,
«Όπως κάθε επαγγελματική και επιχειρηματική δραστηριότητα, οι κτηνοτρόφοι χρειάζονται σταθερό και δίκαιο φορολογικό πλαίσιο, ευέλικτο, αλλά και σαφές νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας και ουσιαστική και πρακτική στήριξη από την Πολιτεία.
Σημαντικό στοιχείο της κτηνοτροφικής δραστηριότητας αποτελεί η βοσκήσιμη γη. Είναι ένας από τους βασικότερους παραγωγικούς συντελεστές της. Και για αυτό θεωρούμε θετικό το ότι προχωράει η αποσαφήνιση του νομοθετικού πλαισίου για τα βοσκοτόπια. Όμως, τα προβλήματα παραμένουν πολλά, και για τη βοσκήσιμη γη, αλλά και για την κτηνοτροφία ειδικότερα.
Πρώτα από όλα θα ήθελα να αναφερθώ στον ορισμό των βοσκήσιμων γαιών που επιχειρείται στο πρώτο άρθρο, ο οποίος χαρακτηρίζεται, επιεικώς, ως μια απλή και πλατιά επιστημονική ετυμολογία του όρου ή της λέξης βοσκότοπος. Είναι πέρα του δέοντος γενικός και αφήνει πολλά περιθώρια για παρερμηνείες και για κακή διαχείριση του ζητήματος των βοσκοτόπων, είτε ενάντια στην περιβαλλοντική πτυχή του ζητήματος, είτε ενάντια στην επιχειρηματική, από την πλευρά των κτηνοτρόφων. Η διεθνής ορολογία είναι πλούσια βέλτιστων πρακτικών και σας παραπέμπω στο έργο της Διεθνούς Επιτροπής για τον Ορισμό των Βοσκοτόπων του 2011, 27 σελίδων όπως δημοσιεύτηκε στο επίσημο περιοδικό της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Βοσκοτόπων, το οποίο και καταθέτω στην Αγγλική γλώσσα και στο οποίο υπάρχει πλούσιο υλικό για τις διαφορετικές μορφές βοσκήσιμης γης και τον ορισμό τους.
Γενικά σε ότι αφορά την κατανομή των βοσκοτόπων, σας άκουσα προηγουμένως να δικαιολογείτε την απαράδεκτη ΚΥΑ (με αριθμό 873/55993) που εκδώσατε τον Μάϊο του τρέχοντος έτους και την οποία μας καλείτε να νομιμοποιήσουμε με την ψήφιση του σημερινού νομοσχεδίου. Παραδεχτήκατε ότι χρησιμοποιείτε την τεχνική λύση για την κατανομή των βοσκοτόπων. Γιατί το κάνετε αυτό? Η τεχνική λύση ήταν απαραίτητη λόγω του ορισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος δεν επέτρεπε να συμπεριληφθούν στην επιλεξιμότητα των βοσκοτόπων οι ξυλώδεις, οι φρυγανώδεις και οι ποώδεις εκτάσεις. Αυτό το πρόβλημα έχει ήδη λυθεί, με το νομοθετικό πλαίσιο του 2014. Ο ορισμός έχει ήδη αλλάξει σε ότι αφορά το παραπάνω ζήτημα από 1/1/2015. Εσείς το μόνο που είχατε να κάνετε ήταν να ετοιμάσετε τις προσωρινές διαχειριστικές μελέτες.
Η μη έγκαιρη προετοιμασία τους ήδη δημιουργεί προβλήματα. Όπως στο ότι δεν συμπεριλαμβάνονται οι δασικές εκτάσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται πλέον ως βοσκήσιμες, στην ενιαία ενίσχυση. Γνωρίζω πως οι Περιφερειάρχες έχουν ομόφωνα προτείνει στο Υπουργείο να αναλάβουν οι Περιφέρειες την σύνταξη των μελετών αυτών. Έτσι ώστε να μπορούν και οι δασικές εκτάσεις που χαρακτηρίζονται βοσκήσιμες να συμπεριληφθούν και στην ενιαία ενίσχυση. Γιατί το Υπουργείο δεν συναινεί και αφήνει το ζήτημα να βαίνει άλυτο? Αντιθέτως αναγκαστήκατε λόγω της κυβερνητικής απραξίας και της ασυνεννοησίας σας να υπογράψετε την απαράδεκτη ΚΥΑ. Και να διαιωνίζετε ένα πρακτικά και νομικά λυμένο πρόβλημα με τεχνική λύση. Κάτι για το οποίο θα καταλογιστούν και οι ανάλογες ευθύνες. Οι κτηνοτρόφοι της Ελλάδας δεν θα το ξεχάσουν ποτέ.
Χαρακτηριστικό πρόβλημα είναι η αδικία που συντελείται με την στρεμματική αντιστοίχιση, ειδικά στην Βόρειο Ελλάδα. Ενώ ο συντελεστής βόσκησης πανελλαδικά είναι 1,473 μονάδες μεγάλου ζώου ανά εκτάριο, στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι μόλις 0,55. Το παραπάνω μάλιστα, εξαιρώντας τα δύο νησιά μας, την Θάσο και την Σαμοθράκη, από την χωρική ενότητα της Περιφέρειας, και κατατάσσοντάς τα στην Νησιωτική χώρα. Επειδή η περιοχή μας έχει μεγάλο αριθμό ζώων, έχει μικρό συντελεστή, κι επειδή η εξισωτική συνδέεται με τον συντελεστή, δημιουργείται στρέβλωση εναντίον της Περιφέρειάς μας. Αυτό σημαίνει ουσιαστικά πως αποθαρρύνονται να εισέλθουν στον κλάδο νέοι κτηνοτρόφοι. Και οι παλιότεροι θα έρθουν αντιμέτωποι με μειώσεις, αλλά ειδικά οι νέοι αδικούνται κατάφωρα.
Και το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες περιφέρειες, όπως η Κεντρική Μακεδονία (σε ακόμα χειρότερο βαθμό) και η Θεσσαλία. Την ίδια ώρα που η Αττική συνενώνεται σε μια χωρική ενότητα με την Στερεά Ελλάδα και ο συντελεστής τους έτσι εκτοξεύεται, λόγω του χαμηλού αριθμού ζώων. Στο σύνολό του αυτός ο τρόπος υπολογισμού και απόδοσης εν τέλει των εξισωτικών δημιουργεί στρεβλώσεις και αδικίες. Θα ήταν προτιμότερος ένας πιο δίκαιος τρόπος υπολογισμού, έτσι ώστε να μην τιμωρούνται πρακτικά ορισμένες περιοχές, οι οποίες έχουν μεν ανεπτυγμένη κτηνοτροφία, αλλά αντιμετωπίζουν αντίξοες συνθήκες (ζωονόσους, πλημμύρες κλπ.), αντικείμενο των οποίων είναι ουσιαστικά οι εξισωτικές αποζημιώσεις. Η πρακτικότερη και δικαιότερη λύση θα ήταν να δημιουργηθούν δύο χωρικές ενότητες: Μια νησιωτική, γιατί αντιλαμβανόμαστε όλοι την ανάγκη υποστήριξης των νησιών μας, και μια ενιαία ηπειρωτική. Ώστε να μην έχουμε όπως τώρα πολίτες ΕΝΝΕΑ διαφορετικών ταχυτήτων. Ήδη καλώς βρίσκονται στην νησιωτική χωρική ενότητα η Θάσος και η Σαμοθράκη. Στο πλαίσιο και της λειτουργίας της Ρήτρας Νησιωτικότητας. Την οποία, κύριε Υπουργέ, επιμένουμε να επεκταθεί και στον Έβρο ως ρήτρα ακριτικότητας.
Και αφού αναφερθήκαμε προηγουμένως στις ζωονόσους, να περάσω στο επόμενο σημαντικό πρόβλημα. Ο Νομός Έβρου έχει χτυπηθεί επανειλημμένα από ζωονόσους τα τελευταία χρόνια. Ειδικά φέτος, και παρά τις πολλαπλές προειδοποιήσεις μας, έγινε έρμαιο της οζώδους δερματίτιδας. Μαζί με τις ζωονόσους των αιγοπροβάτων, έχει δει το ζωικό του κεφάλαιο να απομειώνεται έως και στο 1/3 πλέον από ότι ήταν μέχρι πριν λίγο καιρό. Κι εδώ δημιουργείται ζήτημα με τους βοσκοτόπους. Καθώς κινδυνεύουν να αποκλειστούν από την νέα ΚΑΠ όσοι δεν έχουν προλάβει να αναπληρώσουν φέτος το ζωικό τους κεφάλαιο και να χάσουν έτσι δικαιώματα βόσκησης και ενίσχυσης. Για αυτούς τους ανθρώπους θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα, ρητή ρύθμιση στο παρόν νομοσχέδιο ώστε να μην χάσουν τη συμμετοχή τους στην νέα ΚΑΠ. Θα σας παρακαλούσα να δώσουμε την δέουσα προσοχή σε όσα ανέφερα. Εγώ προσωπικά θα συνεχίσω να παρακολουθώ τα θέματα που έθιξα, μέσα από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο.
Βοηθήστε τον Έλληνα κτηνοτρόφο. Αποδώστε του ότι του αξίζει και του αναλογεί. Όχι παραπάνω. Ήδη βαίνουμε στον Δεκέμβριο και όχι μόνο δεν προβλέπεται εξόφληση των ενισχύσεων, δεν έχουν καν δοθεί οι προκαταβολές του Οκτωβρίου, όπως είθισται.
Επιπροσθέτως, παρακολουθούμε να συντελείται αργά και σταθερά μια τραγωδία στα βόρεια σύνορά μας, η οποία επηρεάζει και τους κτηνοτρόφους, σε ότι αφορά τα προϊόντα τους και όχι μόνο. Η Ειδομένη παραμένει δύο βδομάδες κλειστή. Η Ελλάδα παραμένει αποκομμένη από την Ευρώπη σιδηροδρομικά και εμείς εδώ νοιώθουμε υπερήφανοι και λέμε στον Ελληνικό λαό ότι διοικούμε. Για όνομα του Θεού! Ο σιδηρόδρομος, στον οποίον επενδύουμε πολλά για το μέλλον δεν λειτουργεί. Ευπαθή αγροτοκτηνοτροφικά προϊόντα κινδυνεύουν και η χώρα μας βρίσκεται υπόλογη ενώπιον της Διεθνούς Δικαιοσύνης σε αστικό επίπεδο έναντι εταιριών και χωρών. Επιλύστε άμεσα το ζήτημα. Αποτελεί διεθνή αποτροπιασμό και κίνδυνο για την επιχειρηματικότητα και την αγροτοκτηνοτροφία μας. Μεριμνήστε και λύστε χθες το πρόβλημα, για ολόκληρη την Αδικημένη Βόρειο Ελλάδα. Μην εθελοτυφλείτε.»