Πολλές από τις απόψεις που ακούγονται σήμερα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό για την οικονομική κρίση βασίζονται σε παραδοχές που κανείς δεν αισθάνεται να εξηγήσει ή να αιτιολογήσει. Απλά ισχύουν και όποιος έχει διαφορετική άποψη παρουσιάζεται όχι ως κάποιος που διαφωνεί, αλλά που είναι ξένος με την ίδια την κοινή λογική. Είναι όμως οι βασικές ιδέες με τις οποίες σκεφτόμαστε για την οικονομική κρίση τόσο αυταπόδεικτες; Ο Χα-Τζουν Τσανγκ απαντά κατηγορηματικά όχι και μας εξηγεί τις απόψεις σε 352 σελίδες γραμμένες για τον μη-ειδικό αλλά με την τεκμηρίωση που θα περιμέναμε από κάποιον που διδάσκει οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ όπως ο ίδιος.
Το βιβλίο εκδόθηκε στα αγγλικά το Σεπτέμβριο του 2010 και έρχεται να πάρει στον κόσμο όπως διαμορφώθηκε μετά τη μεγάλη οικονομική κρίση του 2008 στις ΗΠΑ και στη συνέχεια στον υπόλοιπο πλανήτη, τις συνέπειες της οποίας ζει και η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση ως κρίση χρέους και κρίση και του ίδιου του ευρώ. Πέρα από το συνδυασμό εκλαϊκευσης και ακαδημαϊκής γνώσης στα πλεονεκτήματα του βιβλίου για κάποιον που το διαβάζει στην Ελλάδα είναι ότι αναφέρεται σε πολλά επιχειρήματα ή "αλήθειες" που ακούμε και στην Ελλάδα, αλλά τα αντικρούει χωρίς να έχει υπόψη του ειδικά τη χώρα μας. Και αυτό συνιστά πλεονέκτημα γιατί, χωρίς να εντάσσεται στις προθέσεις του, σπάει το κλίμα της ιδιαιτερότητας που υπάρχει στην Ελλάδα. Είτε θετικά είτε αρνητικά, είτε για να υποστηρίξουμε ότι η Ελλάδα είναι η καλύτερη χώρα στον κόσμο είτε για να ισχυριστούμε ότι είναι η χειρότερη, πως "αυτά μόνο εδώ συμβαίνουν", όλοι σχεδόν οι Έλληνες φαίνεται να συμφωνούν πως είμαστε ιδιαίτεροι, μοναδικοί, ένα είδος από μόνοι μας.
Έτσι, ο Τσανγκ αναφέρει ότι η καλύτερη εκπαίδευση δεν πρόκειται από μόνη της να κάνει μια χώρα πλουσιότερη ή ότι το γίνουν οι πλούσιοι σε μια κοινωνία πλουσιότεροι ("ανάπτυξη") δε συνεπάγεται ότι και οι πολίτες θα γίνουν πλουσιότεροι. Από την άλλη, η ελεύθερη αγορά δεν είναι και τόσο ελεύθερη όσο η ίδια ισχυρίζεται για τον ευατό της, ενώ η παγκοσμιοποίηση αντί για τη φυσική συνέχεια της ανάπτυξης των μεταφορών και των επικοινωνιών είναι αποτέλεσμα της νεοφιλελεύθερης πολιτικής.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αμφισβήτηση του τεχνολογικού χιλιασμού. Οι υπολογιστές και το internet, παρά τη σημασία τους, άλλαξαν λιγότερο τη ζωή μας απ' ό,τι το πλυντήριο. Μια χρήσιμη υπενθύμιση για το διαφημιστικό λόγο των εταιρειών που κάθε φορά υπόσχονται πως, αυτή τη φορά όλα αλλάζουν με το νέο τους, επαναστατικό προϊόν.
Στα ελληνικά το βιβλίο του Χα-Τζουν Τσανγκ "23 αλήθειες που δεν μας λένε για τον καπιταλισμό" σε μορφή e-book σε ePUB (352 σελ., €9,90, τιμή Amazon για το e-book στα αγγλικά: €12,2) και τυπωμένου βιβλίου κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Καστανιώτη την προηγούμενη εβδομάδα. Η αγορά του e-book γίνεται από το site των Εκδόσεων Καστανιώτη και από το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο PERIZITITO.GR (Το e-book είναι σε ePUB, που διαβάζεται με το πρόγραμμα ή τη συσκευή της επιλογής σας που υποστηρίζει ePUB, καθώς έχει υδατογράφημα [social DRM] αντί για το κλέιδωμα της Adobe, ενώ μπορεί να μετατραπεί σε Mobipocket για Kindle)
Μπορείτε στη συνέχεια να διαβάσετε την κατατοπιστική εισαγωγή του πολιτικού επιστήμονα Γιώργου Καλπαδάκη στην ελληνική έκδοση και την εισαγωγή του ίδιου του Τσανγκ. Ο πίνακας περιεχομένων συνιστά περίληψη του βιβλίου και δίνει το στίγμα του.
Βιογραφικό
Ο Χα-Τζουν Τσανγκ (Wikipedia) γεννήθηκε το 1963 στη Σεούλ. Είναι ένας από τους πλέον διακεκριμένους επιστήμονες στον τομέα της αναπτυξιακής οικονομίας και καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας της Ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ. Το 2005 τιμήθηκε με το βραβείο Βασίλι Λεόντιεφ για τη Διεύρυνση των Οριζόντων της Οικονομικής Σκέψης. Μεταξύ των βιβλίων του περιλαμβάνονται τα Kicking Away the Ladder: Development Strategy in Historical Perspective, που τιμήθηκε με το βραβείο Γκούναρ Μίρνταλ το 2003, και Bad Samaritans: Rich Nations, Poor Policies and the Threat to the Developing World (2007).
http://elektronikosanagnostis.blogspot.com/2011/07/23-e-book-ekomoniki-krisi.html
0 Σχόλια
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου