Υποψίες για ευνοϊκή μεταχείριση έκπτωτων τοπικών αρχόντων, προκαλεί μια φράση, που επιχειρείται, με τροπολογία, να μπει εμβόλιμα σε άρθρο του καλλικρατικού νόμου (Ν.3852/2010), σύμφωνα με καταγγελίες δημοτικών συμβούλων δήμων της περιφέρειας.
Μεταξύ των διατάξεων, που προτείνονται για τροποποίηση στο νομοσχέδιο, το οποίο επεξεργάζεται η αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, όπως καταγγέλλεται, περιλαμβάνεται και η τροποποίηση του άρθρου (236) που αναφέρεται στην αυτοδίκαιη έκπτωση από το αξίωμά τους, περιφερειαρχών, δημοτικών αρχόντων και δημοτικών συμβούλων εξαιτίας καταδίκης.
Συγκεκριμένα, στο τέλος της φράσης «...καθώς και για παράβαση καθήκοντος...», προστίθεται «...εφόσον κατά τη διάπραξη του αδικήματος αυτού προξενείται οικονομική βλάβη στον δήμο, στην περιφέρεια, ή στα νομικά τους πρόσωπα».
- Η αναπαραγωγή της συγκεκριμένης είδησης έγινε από τον Αγγελιοφόρο , το Newsit και άλλα ηλεκτρονικά μέσα.
Στο άρθρο 236 του καλλικρατικού νόμου (Ν.3852/2010) με τίτλο «Έκπτωση εξαιτίας καταδίκης» του συγκεκριμένου νόμου, όπως δημοσιεύεται στο Φύλλο της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως, αναφέρεται σαφώς ότι «οι περιφερειάρχες, οι αντιπεριφερειάρχες, οι δήμαρχοι, οι δημοτικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων και οι εκπρόσωποι τοπικών κοινοτήτων εκπίπτουν αυτοδικαίως από το αξίωμά τους, αν -μεταξύ άλλων- καταδικαστούν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, ως αυτουργοί ή συμμέτοχοι σε κακούργημα ή σε οποιαδήποτε ποινή για παραχάραξη, κιβδηλεία, πλαστογραφία, ψευδή βεβαίωση, δωροδωκία, εκβίαση, κλοπή, υπεξαίρεση, απιστία απάτη, καταπίεση, αιμομιξία, μαστροπεία, σωματεμπορία, παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, παράβαση της νομοθεσίας για την καταπολέμηση των ναρκωτικών, τη λαθρεμπορία, καθώς και για παράβαση καθήκοντος».
Ακριβώς σε αυτό το σημείο προτείνεται η προσθήκη της συγκεκριμένης φράσης που έχει ξεσηκώσει τις αντιδράσεις.
Αν προστεθεί η παραπάνω φράση, τίθεται ουσιαστικά σε ισχύ το προηγούμενο καθεστώς και συγκεκριμένα η διάταξη του άρθρου 146 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που κυρώθηκε με τον ν.3463/ 2006 (ΦΕΚ 114Α) . σύμφωνα με την οποία το διοικητικό μέτρο της αυτοδίκαιας έκπτωσης σε περίπτωση αμετάκλητης καταδίκης για παράβαση καθήκοντος, επιβάλλεται μόνο όταν από το σκεπτικό ή διατακτικό της απόφασης προκύπτει οικονομική βλάβη στο φορέα ως συνέπεια της παράβασης καθήκοντος.
Επομένως επέρχεται τροποποίηση του άρθρου 236, έτσι ώστε για την παράβαση καθήκοντος να τίθεται σε έκπτωση ο αιρετός, εφόσον από τη διάταξη του αδικήματος αυτού προξενείται οικονομική βλάβη στο φορέα.
O Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ) σε σειρά ετήσιων εκθέσεων του, τονίζει ότι η πλειονότητα των υποθέσεων διαφθοράς και κακοδιοίκησης αφορούσε OTA A' και Β΄βαθμού. Τονίζεται δε, ότι το συμπέρασμα από τις ετησιές εκθέσεις για τα 2003 - 2010 (μέχρι την έλευση της Διοικητικής Μεταρρύθμισης Καλλικράτης) παραμένει αμετάβλητο : Από τη μέχρι τώρα εμπειρία μας προκύπτει το συμπέρασμα ότι κυρίως μέχρι τώρα οι ΟΤΑ α ́ βαθμού αλλά και οι β’ βαθμού σε μικρότερο βαθμό, εμπλέκονται σε πολλές περιπτώσεις κακοδιοίκησης η οποία όπως είναι γνωστό οδηγεί αρκετές φορές και στη διαφθορά ή ευνοεί την ανάπτυξή της. Η άσκηση της εξουσίας εκ μέρους αρκετών αιρετών αρχόντων στα όρια της νομιμότητας ή και πέραν αυτής, η απότομη και χωρίς προηγούμενη οργάνωση της απαιτούμενης υποδομής μεταβίβαση σ’ αυτούς αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση, οι ανεπαρκείς έλεγχοι της κεντρικής διοίκησης, οι ανεπαρκείς μελέτες για την εκτέλεση έργων, που πολλές φορές γίνονται σκοπίμως για να δικαιολογηθούν πρόσθετες εργασίες, ακόμη η έγκριση αποφάσεων των ΟΤΑ εκ μέρους της εποπτευούσης αρχής μόνο δια της παρόδου της προθεσμίας προς αναπομπή και κυρίως η έλλειψη δυνατότητας ελέγχου εκ μέρους της ∆ιοίκησης των δημοτικών επιχειρήσεων είναι μερικοί από τους παράγοντες που ευνοούν την κακοδιοίκηση και διαφθορά στο χώρο της Τοπικής Aυτοδιοίκησης, καθημερινώς δε διαπιστώνονται υπεξαιρέσεις σε βάρος των ταμείων των ∆ήμων, αποτέλεσμα μη επαρκούς ελέγχου εκ μέρους των ∆ημάρχων. Η διαπίστωση αυτή προκύπτει από τις ετήσιες εκθέσεις μας για τα έτη 2003 έως 2009 αλλά και από την παρούσα. Οι τομείς που επικεντρώνεται η κακοδιοίκηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι κυρίως οι πολεοδομίες, το περιβάλλον, οι μεταφορές, τα δημοτικά έργα, οι άδειες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (η συζήτηση για τη λήψη των αποφάσεων για την ανάκληση των παράνομων αδειών, πολλές φορές τοποθετούνται τελευταίες στην ημερήσια διάταξη των ∆ημοτικών Συμβουλίων, με αποτέλεσμα να μη συζητούνται και να ανακαλούνται τελικώς μόνο σε νεκρές από άποψη δραστηριότητας περιόδους), οι δημοτικές επιχειρήσεις που είναι σχεδόν όλες ελλειμματικές, ενώ παράλληλα σε πολλές περιπτώσεις οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους πολίτες είναι ελλιπείς. Επίσης σημαντική σύμπτωμα κακοδιοίκησης και κατάφωρης παραβίασης της νομιμότητας αποτελεί και η άρνηση εκτέλεσης ή συμμόρφωσης τωνΟΤΑ και των δύο βαθμών με τις δικαστικές αποφάσεις. (ΓΕΔ, ετήσια έκθεση 2010, σελ 45) |
Από τα παραπάνω συνάγεται, ότι οι τομείς που εστιάζονται κυριώς η κακοδιοίκηση και η διαφθορά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι η πολεοδομία, το αστικό και φυσικό περιβάλλον, οι μεταφορές , τα δημόσια έργα και άδειες καταστημάτων δημοσιονομικού ενδιαφέροντος. Τα προβλήματα αφορούν επίσης, στη μη εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας, συμπεριλαμβανομένης και της μη εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων. Επιπρόσθετα έχουν εντοπιστεί φαινόμενα αδιαφανών διαδικασιών σε προσλήψεις, συμβάσεις έργου και απευθείας αναθέσεων έργων κατά παράβαση της νομοθεσίας.
Eκείνο που είναι πρόδηλο, είναι το γεγονός ότι τα φαινόμενα κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης των ΟΤΑ, συσχετίζονται με ένα πλήθος αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί στους αιρετούςσύμφωνα με ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις.
Οι αιρετοί άρχοντες μπορεί να διαπράξουν σοβαρή παράβαση των καθηκόντων τους ή υπέρβαση της αρμοδιότητας τους από δόλο ή βαριά αμέλεια.Η παράβαση καθήκοντος δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να συσχετίζεται όμως, με την επέλευση σκοπούμενης οικονομικής βλάβης στο φορέα (Δήμο, Περιφέρεια) , καθώς κάτι τέτοιο στη πληθώρα των περιπτώσεων δεν μπορεί να αποδειχθεί υπό την έννοια του σαφώς προσδιοριζόμενου κατά χρηματική ποσότητα μεγέθους της.
Ο Νόμος 3852/2010 " Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης, έδωσε μεγάλη έμφαση στη σύσταση ελεγκτικών μηχανισμών (με τον Ελεγκτή Νομιμότητας και την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ) που θα προάγουν τη λογοδοσία, το έλεγχο των δαπανών και τον πειθαρχικό έλεγχο των αιρετών στους νέους δήμους και τις περιφέρειες. Είναι λυπηρό να επανέλθουμε με πλάγιους τρόπους μέσω της προσθήκης ύποπτων φράσεων, σε προηγούμενα καθεστώτα διοικητικής νομολογίας τα οποία πολύ πιθανό μάλιστα να έχουν και αναδρομική ισχύ,επιβραβεύοντας αιρετούς που ενδημούσαν ως θύλακες κακοδιοίκησης και διαφθοράς, με τη κατασπατάληση δημοσίων πόρων και την αποδόμηση κάθε έννοιας κράτους δικαίου.
0 Σχόλια
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου