ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Ο 6ΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΟΜΙΛΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Το Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης συνεχίζει τον 6ο κύκλο ομιλιών και διαλέξεων με τίτλο: «Γνωριμία με προσωπικότητες από τον χώρο της επιστήμης και του πολιτισμού» με καλεσμένο τον επίκουρο καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και υφηγητή κλασικής φιλολογίας στο πανεπιστήμιο Goethe της Φραγκφούρτης κ. Γιώργο Τσομή. Η ομιλία του κυρίου Τσομή με τίτλο: «Όλες οι όπερες είναι Ορφέας (Th. Adorno:Η αστική όπερα): Οι οπερατικές περιπέτειες του Ορφέα από το Μοντεβέρντι στον 21ο αιώνα» θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 3 Απριλίου 2015 στις 20:00 στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης (Λ. Δημοκρατίας 335).
Ο Θράκας Ορφέας αναδεικνύεται κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης σε βασική μορφή, μέσω της οποίας εκφράζεται μία νέα στάση ως προς την υπόσταση της τέχνης και του πολιτισμού. Ήδη στον Πλάτωνα, τον Οράτιο και τον Κοϊντιλιανό αναφέρεται ως ένα ιδιαίτερο μυθολογικό πρόσωπο: ως μουσικός, αοιδός και ποιητής που προσπαθεί να σώσει την αγαπημένη του Ευρυδίκη από τον Άδη. Ο μύθος του Ορφέα λειτούργησε ως κινητήρια δύναμη ανάμεσα στους καλλιτέχνες της ιταλικής Αναγέννησης και άσκησε έντονη επίδραση στους  λιμπρετίστες και συνθέτες των πρώτων μουσικών δραμάτων. H  θεματολογία του «Ορφέα» ήταν σημασιολογικά το πιο κοντινό θέμα που διάλεξε το καινούργιο μουσικό είδος, η όπερα, γύρω στα 1600 για την αυτοπαρουσίασή της ως προσπάθεια αναβίωσης της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ο μύθος του Ορφέα πρόσφερε στους δημιουργούς την έντονη πρόκληση να δημιουργήσουν ένα καινούργιο είδος μουσικής, το οποίο θα πλησίαζε τη ρητορική και συναισθηματική δύναμη της αρχαίας μελικής ποίησης. Από τα πρώτα βήματα της όπερας ο μυθικός τραγουδιστής Ορφέας κατέχει ιδιαίτερη θέση, ιδίως όταν πρόκειται για καινοτομίες σε ηχητικές αντιλήψεις, μορφές και φόρμες.  Ξεκινώντας με τη μεγαλοφυή πραγμάτευση του Poliziano, Fabula d’Orfeo, (Μάντουα 1480), όπου ο μύθος του Ορφέα αποκτά ιδιαίτερα ψυχολογικό και δραματουργικό ενδιαφέρον, θα διερευνήσουμε το ρόλο, τη λειτουργία και την πρόσληψη του μύθου του Ορφέα από τα πρώτα μουσικά δράματα με έμφαση στην όπερα L᾿Orfeo (1607) των Claudio Monteverdi και Alessandro Striggio μέχρι τις  σύγχρονες όπερες  του 20ου και  21ου αιώνα.  Όλα αυτά τα μουσικά θεατρικά έργα αποτέλεσαν σημαντικούς σταθμούς στην ιστορία της όπερας καθιστώντας κατανοητή τη γνωστή ρήση του Th. Adorno: «δεν θα ήταν καθόλου υπερβολή, αν λέγαμε ότι όλες οι όπερες είναι Ορφέας».
Η διάλεξη θα συνοδευτεί από οπτικοακουστικό υλικό. Θα ακολουθήσει σύντομο ρεσιτάλ κλασικού τραγουδιού από τους καθηγητές του Ωδείου «Φαέθων» Στέλλα Αδαμίδου, υψίφωνο και Χαράλαμπο Τσακαλίδη στο πιάνο, το οποίο είναι μια προσφορά του Συλλόγου Μουσικών Εκπαιδευτικών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Ο Γεώργιος Τσομής γεννήθηκε στο Αίγιο Αχαΐας. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο J. W. Goethe της Φραγκφούρτης πάνω στην ποίηση του Αλκαίου, της Σαπφούς και του Ανακρέοντα: «Γενική Θεώρηση της Αρχαϊκής Μελικής Μονωδικής Ποίησης (Αλκαίος, Σαπφώ, Ανακρέων), Στουτγκάρδη 2001». Είναι υφηγητής της Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο J. W. Goethe της Φραγκφούρτης. Τίτλος της διατριβής του για υφηγεσία: «Κόιντος Σμυρναίος: «Πρωτοτυπία και πρόσληψη στο 10ο βιβλίο των Μεθομηρικών. Κριτικός και ερμηνευτικός σχολιασμός στο 10ο βιβλίο των Μεθομηρκών». Η τελευταία του μονογραφία αφορά στο σχολιασμό του 7ου βιβλίου των Μεθομηρικών. Με τις μεταδιδακτορικές μονογραφίες του και δημοσιεύσεις πάνω στα «Μεθομηρικά» του Κόιντου Σμυρναίου (3ος αιώνας μ. Χ.) συμβάλλει στην ανάδειξη του επικού αυτού ποιητή της ύστερης αρχαιότητας και την πρόσληψη του έργου του στη νεώτερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Αντικείμενα της ερευνητικής του δραστηριότητας και των δημοσιεύσεών του αποτελούν η Επική και Λυρική Ποίηση, η Λατινική Ιστοριογραφία (Σαλλούστιος) και η Ερωτική Ελεγειακή Ποίηση (Προπέρτιος, Οβίδιος). Ασχολείται επίσης με την πρόσληψη έργων της Αρχαίας Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας στη νεώτερη και σύγχρονη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, το θέατρο, τη μουσική και τον κινηματογράφο.  Εργάστηκε ως  επιστημονικός συνεργάτης στο Ινστιτούτο Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Φραγκφούρτης και από το εαρινό εξάμηνο 2009 ανήκει στο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης στο τμήμα της Ελληνικής Φιλολογίας. Παράλληλα με τις σπουδές του στην Κλασική Φιλολογία σπούδασε Ανώτερα Θεωρητικά της Μουσικής στο Πατραϊκό Ωδείο και φοίτησε στο τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου της Φραγκφούρτης. Με την ιδιότητα του μουσικολόγου και φιλολόγου συνεργάστηκε στον τομέα της δραματολογίας στο ανέβασμα οπερατικών έργων σε γερμανικά θέατρα. Στηρίζει ως επιστημονικός σύμβουλος τις  εργασίες του Μεγάρου Μουσικής Κομοτηνής με τη διοργάνωση των προαγώνων, ενημερωτικές διαλέξεις για τις όπερες που μεταδίδονται ζωντανά από την Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης. Υπήρξε, τέλος,  ο συγγραφέας του εκπαιδευτικού θεατρικού δρώμενου «Τα παιδιά γνωρίζουν το Μέγαρο» με σκηνοθέτη τον Michael Seibel στο πλαίσιο της στρατηγικής δημιουργίας και προσέλκυσης κοινού για το Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής.    

Χορηγοί εκδήλωσης:




Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια