ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΙΣΟΤΙΜΙΑ»

ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ ΒΑΣΙΛΗ ΜΟΥΡΤΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ 




    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το 2010 ήταν ένα έτος δύσκολο για την ελληνική οικονομία. Το 2011 θα είναι το ίδιο δύσκολο ή λιγότερο; Πώς θα το χαρακτηρίζατε;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Βρισκόμαστε ακόμη στα μέσα του 2010, που αναμφίβολα ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για την οικονομία μας. Ήδη, όμως, μπορούμε να λέμε ότι μετά από εννιά μήνες πολύ σκληρής δουλειάς έχουν μπει κάποια πράγματα στη θέση τους και τα δύσκολα τα έχουμε ήδη αφήσει πίσω μας. Αν θα διακινδύνευα μία πρόβλεψη για το 2011, το μόνο που θα μπορούσα να πω είναι ότι θα είναι μία ακόμη χρονιά δύσκολης δουλειάς για την Κυβέρνηση. Έχουμε μπροστά μας την ολοκλήρωση μεγάλων διαρθρωτικών αλλαγών και το μεγάλο στοίχημα της επανεκκίνησης της οικονομίας μας, που θα

έρθει ως αποτέλεσμα αυτών των διαρθρωτικών αλλαγών, αλλά και της αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των επενδυτών μέσα από την προσπάθεια για τη διόρθωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και του ελέγχου του δημόσιου χρέους.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα είσαστε, τελικά, εσείς που, ως Υπουργός Οικονομικών θα ανακοινώσετε τα νέα μέτρα, τα οποία, ενδεχομένως, θα αφορούν συγχώνευση νοσοκομείων, μείωση των δαπανών των ασφαλιστικών ταμείων κλπ;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ως Υπουργός Οικονομικών έχω αναλάβει την ευθύνη για την ανακοίνωση και υλοποίηση μέτρων στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής πολιτικής. Όμως, οι τομεακές πολιτικές είναι ευθύνη των αρμόδιων Υπουργών. Από εκεί και πέρα, δεν γνωρίζω να υπάρχει κάποια απόφαση για συγχωνεύσεις νοσοκομείων από το Υπουργείο Υγείας, ενώ πράγματι το Υπουργείο Εργασίας έχει ανακοινώσει συγκεκριμένο πλαίσιο πολιτικής για τη συγκράτηση των δαπανών στο ασφαλιστικό σύστημα και την αντιμετώπιση της σπατάλης στις σχετικές δαπάνες. Το πλαίσιο των μέτρων που εφαρμόζονται είναι ήδη γνωστό, τα κύρια δημοσιονομικά μέτρα για την επόμενη τριετία έχουν ήδη ανακοινωθεί και καταγραφεί στο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξεφύγαμε, οριστικά, από τον κίνδυνο απώλειας του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Οι μισθολογικές εξελίξεις στον ιδιωτικό τομέα καθορίστηκαν με τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που συμφωνήθηκε πρόσφατα από τους κοινωνικούς εταίρους. Είναι ήδη γνωστό ότι υπάρχει ένα νέο πλαίσιο για τη ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων που προωθείται από το αρμόδιο Υπουργείο και σε αυτό το πλαίσιο δεν προβλέπεται κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού, όμως προβλέπεται οι μισθολογικές εξελίξεις να συνδεθούν περισσότερο με την παραγωγικότητα.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε έναν ενδεχόμενο ανασχηματισμό, όπως φημολογείται, η αντικατάσταση του σημερινού Υπουργού Οικονομικών θα δημιουργούσε πρόβλημα στην απρόσκοπτη εφαρμογή του μνημονίου;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η απρόσκοπτη εφαρμογή της πολιτικής που περιγράφεται στο μνημόνιο, αλλά και της συνολικής πολιτικής της Κυβέρνησης δεν είναι ευθύνη μόνο ενός Υπουργού. Είναι συλλογική προσπάθεια για την επίτευξη πολλών και διαφορετικών στόχων που έχουν τεθεί για τη συνολική πρόοδο της χώρας. Η διαμόρφωση του κυβερνητικού σχήματος που πρέπει να φέρει σε πέρας αυτό το τεράστιο έργο, είναι ευθύνη του Πρωθυπουργού και αυτός είναι που αξιολογεί τις ανάγκες στελέχωσης της Κυβέρνησης και τις επιδόσεις του κάθε υπουργού στην εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιο είναι το «ευαγγέλιο» για εσάς; Το Μνημόνιο ή το προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ; Και τι χρειάζεται για να εφαρμόσετε όσα υποσχεθήκατε προεκλογικά;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Προφανώς, αν υπάρχει ένα κείμενο αναφοράς για όλα τα στελέχη της Κυβέρνησης είναι το πρόγραμμα και οι αποφάσεις που μας δεσμεύουν. Το μνημόνιο περιλαμβάνει το πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής με το οποίο “σφραγίσαμε” μια δανειακή σύμβαση και ένα δάνειο 110 δισεκατομμυρίων ευρώ που είχε μεγάλη ανάγκη η χώρα για να αποφύγει την οικονομική κατάρρευση. Το πρόγραμμα αυτό εκτός από μέτρα που αναγκαστήκαμε να εφαρμόσουμε για να συγκρατήσουμε τον οικονομικό εκτροχιασμό του κράτους περιλαμβάνει και πολλά διαρθρωτικά μέτρα που είναι μέρος και του προεκλογικού και του κυβερνητικού προγράμματος του ΠΑΣΟΚ. Θυμίζω ότι ήταν στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις ένα πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα, ήταν στο πρόγραμμα το νοικοκύρεμα των οικονομικών του κράτους με μεγάλες τομές στο πεδίο του προϋπολογισμού και της δημοσιονομικής διαχείρισης, ήταν στο πρόγραμμα μας το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, η μείωση της γραφειοκρατίας, η επιτάχυνση των επενδύσεων και του ΕΣΠΑ, η διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, ο «Καλλικράτης», η δημιουργία ενός βιώσιμου ασφαλιστικού συστήματος και μια σειρά από άλλες πολιτικές που έχουμε περιλάβει στο μνημόνιο και ήδη έχουμε θεσπίσει και υλοποιούμε ή έχουν προγραμματιστεί με πολύ αυστηρά χρονοδιαγράμματα για το επόμενο διάστημα.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θεωρείτε, ύστερα από τόσους μήνες συνεργασίας, ότι η Τρόικα έδωσε το σωστό μείγμα μέτρων που έπρεπε να ληφθούν ή σε κάποια σημεία έπεσε έξω;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η συνεργασία με την Τρόικα κατ’ αρχάς αποτελεί από μόνη της μια πρωτόγνωρη διαδικασία, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τους ίδιους τους οργανισμούς που συμμετέχουν, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ΔΝΤ και την ΕΚΤ. Γιατί παρόλο που η Επιτροπή και το ΔΝΤ έχουν συνεργαστεί πολλές φορές για παρόμοιες παρεμβάσεις σε άλλες χώρες, είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται μια τόσο μεγάλη δανειακή σύμβαση και ένα τόσο μεγάλης εμβέλειας πρόγραμμα και μάλιστα σε μία χώρα της Ευρωζώνης. Όλα αυτά δημιουργούν πολλούς περιορισμούς για όλους και οδήγησαν και σε αναγκαστικές αποφάσεις για όλους. Όμως, κατηγορηματική αξιολόγηση του προγράμματος - θετική ή αρνητική - δεν είναι εύκολη και μάλιστα τόσο νωρίς. Άλλωστε, το ίδιο το πρόγραμμα είναι μια δυναμική διαδικασία και κύριος “μέτοχος” του προγράμματος είναι η Ελληνική Κυβέρνηση. Εμείς το υπογράφουμε και εμείς πρέπει να το υλοποιήσουμε. Και επισημαίνω ότι ενώ το πρόγραμμα προβλέπει συγκεκριμένες δράσεις και αυστηρά χρονοδιαγράμματα, σε κάθε τριμηνιαίο απολογισμό εκτός από τις επιδόσεις στην εφαρμογή του αξιολογείται και το ίδιο. Τα δεδομένα αλλάζουν. Δεν ζούμε σε ένα στατικό κόσμο, αλλά ούτε και είναι δυνατή η πρόβλεψη κάθε κίνησης και της απόδοσης που θα έχει σε τρεις μήνες, εννιά μήνες ή δύο χρόνια από τώρα. Συνεπώς, υπάρχει πάντα η δυνατότητα περαιτέρω εξειδίκευσης, αλλά και διορθωτικών κινήσεων όπου κρίνεται ότι χρειάζεται.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι επιχειρήσεις ζητούν ήδη μείωση φορολογικών συντελεστών. Προτίθεστε να εξετάσετε κάτι τέτοιο με δεδομένη την ανάγκη προσέλκυσης ξένων επενδύσεων; Τι αλλαγές ετοιμάζετε στην φορολόγηση των μερισμάτων;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το πλαίσιο για τη φορολόγηση των νομικών προσώπων και των μερισμάτων που διανέμουν ορίστηκε με τον νέο φορολογικό νόμο που ψηφίστηκε μόλις τον Απρίλιο. Στα νομικά πρόσωπα έχει προβλεφθεί μείωση των φορολογικών συντελεστών από το 25% που ήταν πέρυσι, στο 24% φέτος και σταδιακά θα φτάσουν στο 20%. Όσο για τα διανεμόμενα μερίσματα, ήταν δέσμευση η φορολόγησή τους στην κλίμακα των φυσικών προσώπων και αυτό θεσπίστηκε. Βελτιωτικές αλλαγές πάντα μπορεί να γίνουν αλλά πριν σκεφτούμε κάποια ουσιαστική αλλαγή πρέπει πρώτα να εφαρμοστεί το σύνολο των προβλέψεων του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η υστέρηση στα έσοδα μπορεί να υπονομεύσει τη φετινή προσπάθεια δημοσιονομικής προσαρμογής ή θα χρειαστούν νέες περικοπές στον τομέα των δαπανών;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μέχρι σήμερα οι αποκλίσεις από τον προγραμματισμό που είχαμε κάνει για τα έσοδα είναι μικρές, ενώ η πορεία των δαπανών είναι πολύ καλύτερη από τις προβλέψεις. Συνεπώς, σε ό,τι αφορά στα έσοδα, προχωρούμε με εντατικοποίηση της προσπάθειας που ήδη γίνεται στον τομέα της φοροδιαφυγής και της ενίσχυσης των εισπρακτικών μηχανισμών, ενώ στις δαπάνες σκοπεύουμε να συνεχίσουμε τον αυστηρό έλεγχό τους, ώστε να διατηρήσουμε τις καλές επιδόσεις. Με αυτά ως δεδομένα δεν υπάρχει πρόβλεψη ούτε για νέα μέτρα στο σκέλος των εσόδων ούτε για πρόσθετα μέτρα περικοπών.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ΠοιΕς ιδιωτικοποιήσεις θα προχωρήσουν μέχρι το τέλος του έτους; Θα διαθέσετε επιπλέον ποσοστό του ΟΤΕ;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το πλαίσιο για τις αποκρατικοποιήσεις έχει ήδη ανακοινωθεί και δεν αφορά αποκλειστικά σε πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, αλλά κατά κύριο λόγο στον εξορθολογισμό και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και των δικαιωμάτων του Δημοσίου. Από εδώ και στο εξής και ως το τέλος του έτους θα υπάρχει εξειδίκευση σε κάποιους τομείς δίνοντας προτεραιότητα σε εκείνους που υπάρχουν ιδιαίτερα διαρθρωτικά προβλήματα, όπως για παράδειγμα ο ΟΣΕ, για τον οποίο ετοιμάζεται σχέδιο αναδιάρθρωσης από το αρμόδιο Υπουργείο, αλλά και εκεί όπου υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες ρύθμισης της αγοράς και ενίσχυσης των εσόδων, όπως είναι ο χώρος των τυχερών παιχνιδιών.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Κυβέρνηση επιμένει τελικά στην δημιουργία ισχυρού τραπεζικού πυλώνα; Η τρόικα συμφωνεί ή διαφωνεί σε αυτό το σχέδιο;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αυτή τη στιγμή, προτεραιότητα του προγράμματος για τον χρηματοπιστωτικό τομέα είναι η διασφάλιση της σταθερότητάς του. Για το λόγο αυτό δημιουργήθηκε ένας νέος θεσμός το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ώστε να λειτουργήσει ως ένα πρόσθετο δίκτυ ασφάλειας στον τραπεζικό τομέα. Όμως, αυτό που θεωρούμε ότι είναι σημαντικό είναι μια αναδιάρθρωση του τραπεζικού κλάδου μέσα από στρατηγικές αποφάσεις και κινήσεις των ίδιων των τραπεζών.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένας από τους μόνιμους μύθους είναι η αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου. Σε τι διαφέρει το δικό σας σχέδιο από όσα έχουμε ακούσει την τελευταία 20ετία;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στο ότι ξεκινάει από το αυτονόητο, από την απογραφή και καταγραφή πρώτον των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου και δεύτερον της αξιολόγησης των αναγκών του ίδιου του Δημοσίου. Όσο και αν αυτό φαίνεται παράλογο, μέχρι σήμερα καμία απόφαση για καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων που πραγματικά κατέχει το Δημόσιο και είναι αξιοποιήσιμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Αυτό είναι κάτι που κατ’ απόλυτο τρόπο θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει και να αποτελέσει την αφετηρία για ένα συνολικό πλαίσιο αξιοποίησης των ακινήτων του Δημοσίου.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε πιστεύετε ότι η Ελλάδα θα είναι έτοιμη να ξαναβγεί για δανεισμό στις αγορές; Θεωρείται ότι ένα τέτοιο πιθανό σήμα μπορεί να δοθεί από τον προσεχή Δεκέμβιο;

    Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η Ελλάδα σταδιακά ξανακερδίζει την εμπιστοσύνη των αγορών και αυτό θεωρούμε ότι θα συνεχίζεται όσο προχωράμε με καλά αποτελέσματα στην εφαρμογή του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής και διαρθρωτικών αλλαγών. Αυτό φάνηκε από τις εκδόσεις εντόκων γραμματίων, που κλείνουν με σημαντικά μεγαλύτερες προσφορές και σχετικά καλύτερα επιτόκια από αυτά που είχαμε λίγους μήνες πριν. Πρακτικά ανάγκη για έξοδο στις αγορές δεν θα έχουμε μέχρι το τέλος του επόμενου έτους και αυτό το γεγονός μας δίνει το περιθώριο να προχωρήσουμε στο πρόγραμμά μας, να αποκατασταθεί η αξιοπιστία και η εμπιστοσύνη στην οικονομία μας στο βαθμό που είναι εφικτό και να βγούμε για δανεισμό σε μια στιγμή που θα μπορούμε να εξασφαλίσουμε καλύτερους όρους. Άρα αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποια ημερομηνία ή μήνας στο πρόγραμμα. Όλα θα γίνουν στην ώρα τους.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια