Σαν σταρ του σινεμά...

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης συνομίλησε, φωτογραφήθηκε μέσα σε τάξεις και μοίρασε αυτόγραφα στους μαθητές. Ενέργεια που εγείρει έναν...
αριθμό πολυδιάστατων ζητημάτων: νομικής ευθύνης, λειτουργίας των σχολείων και κυρίως ηθικής τάξης. Αναρωτιέται κανείς το προφανές: Τι εξυπηρετούσε αυτή η επίσκεψη; Ποιος ωφελήθηκε; Με ποιον τρόπο; Ωφελήθηκε το δημόσιο σχολείο; Ωφελήθηκαν οι μαθητές; Ωφελήθηκαν οι πολίτες ή οι εκπαιδευτικοί;

Ρητορική η ερώτηση. Το δημόσιο σχολείο αποτελεί το πεδίο «πειραματισμού» του κάθε νέου υπουργού και της παρέας του διαχρονικά, είτε αλλάζουν οι κυβερνήσεις είτε οι υπουργοί. Με αφηρημένες αρχές και στόχους, χωρίς στρατηγικό στόχο, με κύριο χαρακτηριστικό την αποσπασματικότητα, με αναλυτικά προγράμματα που αλλάζουν με πυξίδα τα αιτήματα των επιστημονικών - επαγγελματικών ομάδων «πίεσης» και τη χρηματοδότηση από τη συμμετοχή στα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Ποιον πείθει;

Ενδεικτικά και επί του επικαίρου, ολοκληρώθηκε η χρηματοδότηση - επιδότηση για τα «ολοήμερα σχολεία», όλες οι πλευρές – πολιτικές, συνδικαλιστικές, επιστημονικές – το γνώριζαν αυτό εξαρχής και επιπλέον έχει καταναλωθεί ήδη το μεγαλύτερο ποσό από τα ΕΣΠΑ που θα «βοηθούσαν» μέχρι το 2020. Ο κ. Μητσοτάκης και το κόμμα του το γνωρίζουν καλά αυτό, κυβερνούσαν. Ποιον πείθει η ανησυχία του και το ενδιαφέρον του ή οι απόψεις του για το ολοήμερο σχολείο, αφορμή και μέσο για να βρεθεί στο 1ο Δ.Σ. Αργυρούπολης;

Στο διά ταύτα, όμως. Στο παράτυπο του ζητήματος. Ως πολιτικός υπάλληλος που εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση, δεσμεύεται κανείς να τηρεί τους νόμους και τις εντολές του πολιτικού του προϊσταμένου, εάν και εφόσον αυτές είναι νόμιμες. Στην οδηγία «Λειτουργία σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2015-2016. Ενημέρωση και οδηγίες» (Μαρούσι, 10.9.2015), ρητά αναφέρεται, παρ. 25:

«Άδειες εισόδου στα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία - Διεξαγωγή ερευνών, προγραμμάτων, δραστηριοτήτων, εκδηλώσεων καθώς και πρακτικών ασκήσεων φοιτητών πραγματοποιούνται στις σχολικές μονάδες μόνο μετά από την έγκριση των αρμόδιων Δ/νσεων του ΥΠΟΠΑΙΘ, σύμφωνα με τη με αριθμό 49181/Γ2/ 18-5-2005 εγκύκλιο. Για την εύρυθμη διεξαγωγή όλων των παραπάνω, απαραίτητη είναι η σύμφωνη γνώμη των σχολικών συμβούλων, των δ/ντών Εκπαίδευσης, των δ/ντών των σχολείων, του συλλόγου διδασκόντων και, όπου απαιτείται, σύμφωνη γνώμη των γονέων των μαθητών και νηπίων.
[...] Αιτήματα τα οποία προέρχονται από εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, σχετικά με την πραγματοποίηση ρεπορτάζ, ταινιών κ.λπ. σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης υποβάλλονται στη Δ/νση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Π.Ε. του ΥΠΟΠΑΙΘ. Στην περίπτωση που χορηγείται από το ΥΠΟΠΑΙΘ η σχετική άδεια, η όλη διαδικασία της καταγραφής από τα ΜΜΕ οριοθετείται από τους κανόνες δεοντολογίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα».

Στο δε «Ενέργειες Προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου σχολικού έτους 2015-2016» (Μαρούσι, 3.9.2015), αναφέρεται: «Παρουσία άλλων προσώπων στα σχολεία, αποχώρηση μαθητών: Κατά την ώρα του μαθήματος, δεν επιτρέπεται η παρουσία στην τάξη τρίτων προσώπων. Την ευθύνη για την τήρηση της νομιμότητας φέρει ο διευθυντής του σχολείου και ο δάσκαλος της τάξης».
Επιπλέον, σε ερώτηση του βουλευτή Σταύρου Καλαφάτη, σχετικά με τις επισκέψεις πνευματικών ανθρώπων - κληρικών στα σχολεία, ο υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης, στην «Απάντηση στην ερώτηση με αριθμό 3711/3.3.2016» (Μαρούσι, 30.3.2016, Αριθμ. Πρωτ.52671/Φ1/ΕΞ), αναφέρει τα εξής:

«[...] η Δ/νση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης του ΥΠΟΠΑΙΘ εξετάζει κατά περίπτωση αιτήματα για άδεια εισόδου εκπροσώπων οργανισμών, φορέων ή ιδιωτών σε σχολεία όταν αυτά είναι συγκεκριμένα, δηλαδή αναφέρονται σε συγκεκριμένη σχολική μονάδα, ακριβή ημερομηνία επίσκεψης προσώπων και σκοπό και εφόσον έχουν τη σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας στην οποία υποβάλλονται[...]».

Η προκλητική και αμετροεπής απάντηση: «Μα θα πήραν άδεια! Δεν μπορεί!» γεννά νέα ερωτήματα.

Ποιος έδωσε άδεια;

Καταρχάς και καταρχήν, ποιους παιδαγωγικούς σκοπούς και στόχους εξυπηρετεί η επίσκεψη; Πώς αυτή προάγει την εκπαιδευτική πράξη; Ποιους σκοπούς του δημόσιου σχολείου προήγαγε; Ποιος ή ποιοι αιτήθηκαν αδείας και σε ποιο πλαίσιο; Ποιος τους έδωσε την άδεια; Φανταζόμαστε ότι θα έχει ονοματεπώνυμο και θα στηρίζει την απόφασή του σε συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο.

Έγινε σύγκληση του συλλόγου διδασκόντων, του οργάνου διοίκησης της σχολικής μονάδας δηλαδή, και αυτός, συσκεπτόμενος με βάση το νομικό πλαίσιο, αποφάσισε έστω κατά πλειοψηφία να επιτρέψει την επίσκεψη;

Ενημερώθηκαν οι γονείς των μαθητών και έδωσαν τη συγκατάθεσή τους;

Τηρήθηκαν όλες οι χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες; Αν ναι, κάποιοι είναι πολύ «αποτελεσματικοί», γιατί μέχρι τούδε για να πάρει κανείς άδεια εισόδου σε σχολείο χρειαζόταν να περάσουν τέσσερις έως εννέα μήνες.

Τηρήθηκαν όσα δεοντολογικά επιβάλλει ο νόμος περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων;

Στην κυριολεξία κατακλύστηκε ο Τύπος και το Διαδίκτυο με φωτογραφίες αρχηγού κόμματος μέσα σε σχολική τάξη, να κουβεντιάζει με μαθητές και να μοιράζει αυτόγραφα.

Όλοι οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε από πρώτο χέρι πως, για να καταφέρουμε να φιλοξενήσουμε στην τάξη ένα τρίτο πρόσωπο, επιστήμονα, ειδικό, επαγγελματία, γονιό, ιστορικό πρόσωπο, στο πλαίσιο της προαγωγής της εκπαιδευτικής πράξης ή στο πλαίσιο υλοποίησης καινοτόμων προγραμμάτων σε αυτό το γραφειοκρατικά οργανωμένο «κοινωνικό σχολείο», πρέπει να το παλέψουμε πολύ, να «πείσουμε» τους εμπλεκομένους για τον παιδαγωγικό μας στόχο.

Όλοι οι εκπαιδευτικοί του δημόσιου σχολείου γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να πάρουμε οποιαδήποτε απόφαση που αφορά τη σχολική ζωή η οποία δεν είναι σύννομη.

Όλοι εμείς που κάνουμε καθημερινά τη δουλειά του μυρμηγκιού, που ορκιστήκαμε στο Σύνταγμα αυτού του κράτους, μπορούμε να διακρίνουμε ότι το «Παραχωρώ άδεια εισόδου στο σχολείο για διάφορα happenings» δεν μεταφράζεται σε κατευθείαν εντολή - ανάθεση του πολιτικού μας προϊσταμένου εφόσον δεν ορίζεται σαφώς εντός της νομοθεσίας.

Για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη εντός της σχολικής κοινότητας, περιμένουμε απάντηση σε όλα τα παραπάνω. Πρώτα και κύρια, τι σχέση έχει αυτή η «επίσκεψη» με την εκπαιδευτική διαδικασία; Σε τι ωφέλησε τους μαθητές;

Κλείνοντας, να καταθέσω μια εύλογη απορία. Πώς αντιμετώπισαν τα σωματεία και η Ομοσπονδία αλλά και οι επιστημονικές οργανώσεις μας το γεγονός; Η εκκωφαντική σιωπή μας προδίδει όλους!..



Της Αγάπης Ν. Κλειδοπούλου,
εκπαιδευτικού
topontiki.gr