Ο καταναλωτικός συνεργατισμός αγοράζοντας μαζικά ρίχνει τις τιμές.
Μπορούμε και προσφέρουμε προϊόντα σε τιμές που μόλις καλύπτουν το κόστος, και αφήνουν ένα μικρό πλεόνασμα γιατί δεν ενδιαφερόμαστε για το κέρδος αλλά για την ευημερία των μελών μας.
Με μια συνδρομή ελάχιστα μεγαλύτερη της τιμής χονδρικής αγοράς, αλλά πολύ μικρότερη από την τιμή διάθεσης προϊόντων της Ελεύθερης Αγοράς, υπάρχει η δυνατότητα της δημιουργίας ενός αποθεματικού ικανού να χρηματοδοτήσει θέσεις εργασίας για συνανθρώπους μας σε κοινωφελείς υπηρεσίες, καλύπτοντας ανάγκες που η κοινωνία μας έχει μεγάλη έλλειψη, καταπολεμώντας και την ανεργία.
Έτσι μπορούν να πέσουν οι τιμές ειδών πρώτης ανάγκης, δίνοντας μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη στον μισθό
μας, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, να απολαμβάνουμε κοινωφελείς υπηρεσίες, χωρίς την επένδυση περισσότερων κεφαλαίων, αλλά με χρηστή διαχείριση των ήδη διαθέσιμων χρημάτων μας να έχουμε περισσότερα οφέλη.
Η δημιουργία ανοιχτών καταναλωτικών συνεταιρισμών ειδών πρώτης ανάγκης, είναι η αναπόφευκτη απάντηση στα εξής ερωτήματα:
1) Η αύξηση των μισθών μας λύνει τα πρόβλημα διαβίωσης μας ή μια ενδεχόμενη αύξηση των μισθών μας οδηγεί σε ανάλογη αύξηση των τιμών τροφίμων, εξανεμίζοντας το όφελος;
2) Oι τιμές των τροφίμων εκφράζουν το πραγματικό τους κόστος ή είναι πλασματικές, γιατί προσαρμόζονται στα όρια της οικονομικής αντοχής των καταναλωτών;
Σύμφωνα με τα Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης:
· Παρουσιάστηκαν Ελληνικά προϊόντα σε γειτονικές βαλκανικές χώρες σε χαμηλότερες τιμές από ότι πωλούνται στην χώρα μας, προσαρμοσμένες στις οικονομικές δυνατότητες των εκεί καταναλωτών.
· Η τιμή του εμφιαλωμένου νερού των 500 ml, για να « προσαρμοστεί» στις οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών, κατά την περίοδο ένταξης της χώρας μας στο ευρώ, από 50 δραχμές έγινε σε μία εβδομάδα 173 δραχμές ( μισό ευρώ ). Ποία είναι άραγε η πραγματική του τιμή;
· «Ακριβότερα έως 944% σε σχέση με ότι χρεώνουν οι παραγωγοί πωλούνται στην αγορά τρόφιμα και αγροτικά προϊόντα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΠΑΣΕΓΕΣ» Εφημερίδα Έθνος 19-1-09.
· Η πλασματικότητα των τιμών διαφαίνεται και από τα στοιχεία που δόθηκαν στηνεκπομπής του κ. Στέλιου Κούλογλου « Θεματική βραδιά » που πρόβαλε της 15 Μαρτίου του 2007 το Ντοκιμαντέρ «Εμείς τρέφουμε τον κόσμο».
Ο κ. Ζαν Ζίγκερ, Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Περιφερειακής Ανάπτυξης Ειδικός Εισηγητής του ΟΗΕ για το δικαίωμα στην τροφή ανάφερε ότι στην πρωτεύουσα της Σενεγάλης Ντακάρ, στην μεγαλύτερη γεωργική αγορά της Δ. Αφρικής (ονομάζεται Σανταγκάρ), πωλούνται ευρωπαϊκά γεωργικά προϊόντα στο 1/3 των ντόπιων τιμών. Οι Ευρωπαϊκές τιμές είναι πιο ανταγωνιστικές σε μία χώρα με κατά κεφαλήν εισόδημα μικρότερο του 1 δολαρίου την ημέρα! (πηγή UNICEF www.unicef.gr/poverty.php )
3) Η αναγκαστική δανειοδότηση με τόκο που καταφεύγει ο ιδιωτικός τομέας για να εξασφαλίσει ρευστότητα, έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την επιβάρυνση της τελικής τιμής τωνπρος διάθεση προϊόντων, μετακυλίοντας αυτό το βάρος στον καταναλωτή; Η υποστήριξητης διακίνησης των τροφίμων με κεφάλαια κίνησης από τους άμεσους αποδέκτες τους, τους καταναλωτές, θα βοηθούσε στην περεταίρω πτώση των τιμών;
4) Τι θα συνέβαινε εάν το υπόλοιπο του 20% του μισθού μας ή και παραπάνω, που τώρα διαθέτουμε για αγορές τροφίμων, αντί να γινόταν επιχειρηματικό κέρδος πολλαπλών μεσαζόντων, διοχετεύοντας, σε υπηρεσίες γενικού συμφέροντος και κοινής ωφέλειας (μισθοδοσίες κέντρων υγείας γειτονιάς, παιδικών σταθμών, βοήθεια στο σπίτι, δημοτική αστυνομία ασφάλεια, φύλαξη σχολείων κλπ), πόσο θα συνέβαλε στην ποιότητα ζωής μαςκαι στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας;
5) Ποιος άλλος μπορεί σε συνθήκες ελεύθερης διαμόρφωσης τιμών της Αγοράς να κατεβάσει τις τιμές, εκτός από τους καταναλωτικούς συνεταιρισμούς; Οι καταναλωτικοί συνεταιρισμοί στην υπόλοιπη Ευρώπη λειτουργούν ως κυματοθραύστες στην άνοδο των τιμών, ως ένας εναλλακτικός τρόπος αγοράς που αναγκάζει και τους ιδιώτες να συνετιστούν στην πολιτική πωλήσεων τους, προσφέροντας ένα πρόσθετο σταθεροποιητικό σύστημα στην αγορά. Σύμφωνα με στοιχεία του 1983 από το βιβλίο «Αστικοί και Γεωργικοί Συνεταιρισμοί του Γεωργίου Δασκάλου Εκδόσεις Σύγχρονη εκδοτική», στην Ευρωπαϊκή Ένωση 16.000.000 (25.000.000 το έτος 2006) ή το 5% του πληθυσμού της είναι μέλη καταναλωτικών συνεταιρισμών. Αυτό το 5% είναι ικανό να οδηγεί και τα μη συνεταιριστικά καταστήματα τροφίμων να πουλούνε φθηνότερα.
Ενδεικτικά στοιχεία του έτους 1987:
· Μ. Βρετανία Cooperative Union, 4.400 καταστήματα, 8.000.000 μέλη, (11.600.000 νεώτερα στοιχεία 2006 ) Rochdale Society of Equitable Pioneers έτος ίδρυσης 1844.
· Γαλλία Εθνική Ομοσπονδία Συνεταιρισμών Καταναλωτών 3.400 καταστήματα, 1.800.000 μέλη, έτος ίδρυσης 1912.
· Ισπανία 1.000 καταναλωτικοί Συνεταιρισμοί, 900.000 μέλη.
· Κύπρος 90 συνεργατικά παντοπωλεία και 136 μεικτά, πρώτοι συνεταιρισμοί έτος 1935.
Ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη υπάρχει και άλλη επιλογή, αυτή των καταναλωτικών συνεταιρισμών, οι καταναλωτές στην Ελλάδα, είναι αναγκασμένοι να αγοράζουν μόνο από τοΔίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Περιφερειακής Ανάπτυξης σύστημα της ελεύθερης αγοράς σε όποια τιμή επιλέγουν τα καταστήματα, που είναι συνήθως στα όρια της οικονομικής αντοχής τους.
Μορφές καταναλωτικών συνεταιρισμών
I. Εθελοντική μορφή καταναλωτικού Συνεργατισμού
Αυτή η μορφή καταναλωτικού Συνεργατισμού βασίζεται στην μαζική αγορά αγαθών, και στην διάθεσή τους στα μέλη του στην τιμή κόστους με εθελοντική εργασία - διανομή τους, χωρίς δηλαδή την επιδίωξη κέρδους. Έχουμε δηλαδή το μέγιστο οικονομικό κέρδος για τον καταναλωτή.
II. Επαγγελματική μορφή Συνεργατισμού Super Market
Δεν έχουμε μαζική αγορά και διάθεση προϊόντων, αλλά πώληση στις τιμές αγοράς. Είναι μια συλλογική επιχείρηση με πολλούς ισότιμους μετόχους, για την εξασφάλιση των κεφαλαίων εκκίνησης. Έχουμε δηλαδή το μέγιστο οικονομικό κέρδος για τους συνεταίρους.
ΙΙΙ. Υβριδική μορφή καταναλωτικού Συνεργατισμού
Σύμπραξη καταναλωτών και ιδιοκτητών Συνεργατικού παντοπωλείου. Οι καταναλωτές συμμετέχουν στο κοινό Διοικητικό Συμβούλιο με ίδιο αριθμό μελών με αυτό των ιδιοκτήτων. Ο πρόεδρος είναι πάντα μέλος των καταναλωτών. Με τις συνδρομές των καταναλωτών και τα κεφάλαια των ιδιοκτητών αρχίζει την λειτουργία του ο Συνεργατισμός. Επιτυγχάνονται χαμηλές τιμές αλλά το μεγαλύτερο μέρος ως κέρδος χορηγούνται στους ιδιοκτήτες συνεταιριστές. Οι καταναλωτές ωφελούνται λόγο των φτηνών τιμών και του ελέγχου για την ποιότητα των προϊόντων που ασκούνε αλλά όφελος έχουν και οι ιδιοκτήτες, καθώς εξασφαλίζουν σταθερή κίνηση αγορών με σταθερό αριθμό καταναλωτών, με κίνητρο την δίκαιη αμοιβή της εργασίας τους. Αυτό το σύστημα ακολουθείται στους καταναλωτικούς συνεταιρισμούς EROSKI την Ισπανία.
IV. Πρώιμη πρακτική εφαρμογή υπεύθυνης κατανάλωσης
Πρώιμη πρακτική εφαρμογή υπεύθυνης κατανάλωσης, είναι η μαζική προμήθεια ειδών διατροφής από οργανωμένη ομάδα καταναλωτών, μόνο από ένα Super Market για κάθε μήνα, αυτό που θα έχει κάνει την καλύτερη έκπτωση, μετά από διαπραγματεύσεις με όλα τα Super Market.
Σύμφωνα με στοιχεία του περιοδικού Σελφ Σέρβις Ιούλιος 2008 Νο.375, κάθε οικογένεια διαθέτει κατά μέσω όρο 353 ευρώ τον μήνα για την αγορά ειδών Super Market. Με την συσπείρωση 3.000 οικογενειών μπορεί να δημιουργηθεί ένα κεφάλαιο σχεδόν 1.059.000 ευρώ το μήνα, ενός πολύ ελκυστικού ποσού για κάθε αλυσίδα Super Market που θα ήθελε να είναι ο μοναδικός αποδέκτης του.
V. Προτεινόμενο ελληνικό μικτό μοντέλο καταναλωτικού συνεταιρισμού με κοινωφελείς προεκτάσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Περιφερειακής Ανάπτυξης Οι ανοιχτοί καταναλωτικοί συνεταιρισμοί προσφέρουν προϊόντα σε κόστος σχεδόν χονδρικής γιατί δεν ενδιαφέρονται για το κέρδος αλλά για την ευημερία των μελών τους. Με μια συνδρομή ελάχιστα μεγαλύτερη της τιμής χονδρικής αγοράς, αλλά πολύ μικρότερη από την τιμή διάθεσης των προϊόντων στην Ελεύθερη Αγορά, υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας ενός αποθεματικού ικανού να χρηματοδοτήσει θέσεις εργασίας για συνανθρώπους μας στο Super Market αλλά και σε κοινωφελείς υπηρεσίες, καλύπτοντας ανάγκες που χρειαζόμαστε αλλά υπάρχει μεγάλη έλλειψη, καταπολεμώντας και την ανεργία.
Έτσι μπορούν να πέσουν οι τιμές ειδών πρώτης ανάγκης, δίνοντας μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη στον μισθό μας, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, να απολαμβάνουμε κοινωφελείς υπηρεσίες, χωρίς την επένδυση περισσότερων κεφαλαίων, αλλά με χρηστή διαχείριση των ήδη διαθέσιμων χρημάτων μας να έχουμε περισσότερα οφέλη.
Η Ελάχιστη Συνεργασία
Ο καταναλωτικός συνεργατισμός χρειάζεταιι ελάχιστη αυστηρότητα στην επιλογή συνεταίρων, δεν είναι ένας παραγωγικός συνεταιρισμός που χρειάζεται την άψογη συνεργασία των μελών του.
Η επιτυχία ενός καταναλωτικού Συνεργατισμού βασίζεται στην επιθυμία ενός όσο το δυνατόν μεγάλου αριθμού μελών να προμηθεύονται τα προϊόντα του, που πρέπει να είναι τουλάχιστον εφάμιλλα ή καλύτερα από αυτά της ιδιωτικής αγοράς, αλλά και στην ικανότητα του να προμηθεύει αυτά τα επιθυμητά προϊόντα στα μέλη.
Είναι όμως αναγκαίο τα μέλη, να δηλώσουν και πράγματι να επιθυμούν την απόκτηση γνώσεων, δημιουργώντας τους κατάλληλους μηχανισμούς επαρκή ελέγχου των στελεχών.
Τα μέλη πρέπει να είναι οι εγγυητές ότι στην πορεία του ο συνεταιρισμός θα συνεχίσει να υπηρετεί τα μέλη του, και όχι άλλες ομάδες άμεσα εμπλεκομένων.
Τα πρώτα βήματα ενός καταναλωτικού Συνεργατισμού μπορούν να στηριχθούν, σε Θεσμούς και προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (σχετική αναφορά στην επόμενη ενότητα), αλλά και στην βοήθεια της Διεθνούς Συνεταιριστικής Συμμαχίας, σύμφωνα με την 6η συνεταιριστική αρχή της αλληλοβοήθειας μεταξύ συνεταιρισμών σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.
Πλαίσιο
· Σε έρευνα κατά το έτος 2008 (Περιοδικό Σέλφ Σέρβις τεύχος 375) αναφέρθηκε ότι κάθε νοικοκυριό διαθέτει κατά μέσω όρο 353 € κάθε μήνα για είδη Super Market.
· Δεδομένου ότι οι ενδοεταιρικές συναλλαγές των προϊόντων δεν υπόκειται σε φορολογία, (αυτό ισχύει τουλάχιστον στην Κύπρο, στην Ισπανία, και προτείνεται από τον ΟΗΕ ως νομικό πλαίσιο http://www.ilo.int/dyn/empent/ docs/F1216115147/guide%20for% 20coop%20legislation_book_ final.pdf σελ. 7, οι ιδιοκτήτες ενός καταναλωτικού συνεταιρισμού, είναι και οι πελάτες του).
· Δεδομένου ότι προμηθευτικός συνεταιρισμός των Super Market με την ένδειξη COOP, που δέχεται ως μέλη της και καταναλωτικούς συνεταιρισμούς, πέρασε εδώ και λίγους μήνες στην συνεταιριστική ΠΑΣΕΓΕΣ που αγόρασε το 12%. ( εφημ ΚτΕ Οικονομία σελ 21 ) Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Περιφερειακής Ανάπτυξης
· Οι καταναλωτικοί συνεταιρισμοί στην Κύπρο προμηθεύονται 800 κωδικούς ειδών Super Market με την επωνυμία COOP, από ευρωπαϊκούς προμηθευτικούς συνεταιρισμούς και τα διαθέτουν σε τιμές μειωμένες κατά 25% με 40 % σε σχέση με τις αντίστοιχες των επωνύμων (Συνεργατικό Βήμα Ιούλιος 2008 σελ. 4).
· Η άποψη ότι τα SUPER MARKET κερδίζουν μερικά λεπτά του ευρώ από κάθε προϊόν που πουλάνε, και στηρίζονται στο μεγάλο πλήθος πωλήσεων για να αποκομίσουν κέρδη είναι ένας μύθος:
i) Ο προαναφερόμενος προμηθευτικός Συνεργατισμός δημοσιεύει, στην ιστοσελίδα του, έρευνα του περιοδικού Σελφ Σέρβις του Οκτωβρίου 2007. Θέμα τις έρευνας είναι οι κατώτερες και ανώτερες τιμές πώλησης λιανικής ειδών πρώτης ανάγκης σε SUPER MARKET της Ελεύθερης Αγοράς.
Το χρονικό διάστημα της έρευνας αφορά την περίοδο από 23 μέχρι 29/07/2007.
ii) «…δεν επιτρέπεται στις επιχειρήσεις που προμηθεύουν τις αλυσίδες (SUPER MARKET ) να αναγράφουν στα τιμολόγιά τους τις μεγάλες, έως και 40%, εκπτώσεις που παρέχουν επί των τιμών καταλόγου. Με αυτό το «κόλπο» και επικαλούμενες τον νόμο, που δεν επιτρέπει τις πωλήσεις σε τιμές κάτω του κόστους, πολλές μεγάλες αλυσίδες πωλούν τυπικά στην τιμή κόστους συν ένα εύλογο κέρδος ή και απλώς στην τιμή του κόστους, ενώ στην πραγματικότητα οι τιμές είναι απίστευτα υψηλότερες…..
Αλυσίδες υψηλού κόστους επικαλούνται ότι συχνά και οι πολυεθνικές πετρελαίου, οι οποίες όταν κατηγορούνται για τις απίστευτα υψηλές κεφαλαιακές αποδόσεις τους, αντιτείνουν ότι τα κέρδη τους είναι μικρά ως ποσοστό του τζίρου τους. Δεν έχει όμως κανείς παρά να κοιτάξει τους ισολογισμούς που δημοσίευσαν το τελευταίο δεκαήμερο ορισμένες μεγάλες αλυσίδες για το 2003, για να διαπιστώσει ότι τα κέρδη τους προ φόρων, ακόμη και αν κάποιος απομονώσει τα λειτουργικά κέρδη και παραβλέψει σειρά υψηλών δαπανών, αντιστοιχούν σε απόδοση ιδίων κεφαλαίων που κυμαίνεται γύρω στο 100%. Με άλλα λόγια, ενώ το τίμημα για τον έλληνα καταναλωτή έχει γίνει επαχθές, τα επενδεδυμένα ίδια κεφάλαια μέσασε ένα χρόνο διπλασιάζονται!» Εφημερίδα Βήμα 6-6-2004.
iii) Ήδη ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Φώλιας ! ! ! ανακάλυψε ότι όταν τα Super Market θεωρητικά πουλάνε στο κόστος έχουν πραγματικό κέρδος 150%. www.greekretail.gr/articles/ 2418/index.html Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Περιφερειακής Ανάπτυξης Πρόσθετα κόστη που ανεβάζουν τις τιμές πώλησης τροφίμων των παραγωγών στηνΕλεύθερη Αγορά. (Επενδυτής 6-3-2008 Οικονομία σελ 31).
Εκτός την ίσως αναγκαία διαφήμιση, δίνονται κατά απαίτηση του μεταπωλητή, bonus-δυνατότητα έκπτωσης μέχρι 50% και δωρεάν εμπορεύματα προς τον μεταπωλητή όταν πραγματοποιεί μεγάλες αγορές, 0.5 % μέχρι 1% του τζίρου παραγωγού για την είσοδο στα διαφημιστικά φυλλάδια μεταπωλητή, έξοδα εισόδου στα ράφια 10.000 – 150.000 € για κάθε κωδικό, ενοίκιο ραφιού, κόστος αποπληρωμής προϊόντων με μεταχρονολογημένες επιταγές 90-200 ημερών, κόστος επιστροφής ληγμένων προϊόντων μέχρι 20% επί του τζίρου. Αυτά είναι τα πρόσθετα κόστη που επιβαρύνουν τις τιμές πώλησης των τροφίμων.
Ίσως ένας καταναλωτικός συνεταιρισμός δεν θα είχε τόσο μεγάλες απαιτήσεις από τους παραγωγούς και θα ήταν καλοπληρωτής, έτσι που να μην τους ανάγκαζε να πουλάνε ακριβότερα για να ανταπεξέλθουν.
Εναλλακτικό σενάριο συνεταιριστικής αγοράς για μέσο όρο διάθεσης 353 € σε ειδή διατροφής από κάθε οικογένεια Θα μπορούσε ένα μικρότερο κέρδος εκ’ μέρους ενός καταναλωτικού συνεταιρισμού να μοιράζεται προς όφελος των μελών, ως έκπτωση, και το υπόλοιπο να χρησιμοποιείται για κοινωφελείς σκοπούς, όπως κάνουν οι συνεταιρισμοί σε όλο τον κόσμο; (π.χ. Κύπρο και Ισπανία μέχρι 10% του πλεονάσματος ).
Συντηρητικό σενάριο για κέρδη στην Ελεύθερη Αγορά 50 %, παραβλέποντας τα συνήθη μεγαλύτερα ως 150 %, για μια οικογένεια που ξοδεύει κατά μέσω όρο 353 € τον μήνα σε είδη Super Market.
Προϊόντα αξίας χονδρικής αγοράς 216 € + 50% μικτό κέρδος ( 108 € ) + ΦΠΑ 9% (29€) πωλούνται 353 € στην Ελεύθερη Αγορά με έναν και μόνο μεσάζοντα.
Στον Ανοιχτό Καταναλωτικό Συνεργατισμό, με κοινωφελείς προεκτάσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με προοπτική πλεονάσματος 25%, το μέσο ποσοστό κέρδους την εποχή της διατίμησης τιμών τροφίμων πριν το 1992, με ατομικό όφελος 25% σε σχέση με την τιμή της Ελεύθερης Αγοράς και αποποίηση των κερδών του υπόλοιπου 5% που αφιερώνεται για την μισθοδοσία υπαλλήλων εντός συνεταιρισμού και εκτός για κοινωφελή έργα.
Συνδράμοντας το μέλος με το ποσό των 295 € ή 216 € τιμή χονδρικής + 54 € (αύξηση 25 % για αποθεματικό κοινωνικού ταμείου ) + 25 € ( 9% ΦΠΑ ) μπορεί να προμηθευτεί, μέσω προμηθευτικού Συνεργατισμού, προϊόντα αξίας 353 € στην Ελεύθερη Αγορά. Έχει ατομικό κέρδος δηλαδή 58 € τον μήνα σαν να έχει πάρει αύξηση στον μισθό του 6% ( πχ. για μισθό της τάξης των 1000 € ) ή 10.000 μέλη οικογένειες έχουν όφελος 580.000 € τον μήνα.
Η συσσώρευση κεφαλαίων του αποθεματικού διατίθεται, μέσω εταιρικών σχημάτων Τοπικών Συμφώνων Εργασίας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, για την μισθοδότηση στελεχών και εργαζομένων του καταναλωτικού Συνεργατισμού ή άλλων εργαζομένων κοινωνικών Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Περιφερειακής Ανάπτυξης υπηρεσιών ή παραχωρούνται σε Διευθύνσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας του Δημόσιου Τομέα.
Ενώ τα κέρδη του καταναλωτικού Συνεργατισμού είναι μηδέν, δημιουργείται υπαρκτό όφελος που μοιράζεται μεταξύ του καταναλωτή - πολίτη, (φθηνότερες τιμές προϊόντων) και της ευημερίας του κοινωνικού συνόλου - όλων των μελών ή πολιτών (κοινωφελείς υπηρεσίες ).
Το μέσο πλεόνασμα ανά μέλος με την αποφορολόγιση του ΦΠΑ 9%, υπολογίζοντας και τα κόστη αγοράς είναι 52.5 € τον μήνα ή 525.000 € για κάθε 10.000 οικογένειες - μέλη.
28.6 μέλη καταναλωτές διαθέτουν ποσό 1500 ευρώ ( 28.6 μέλη * 52.5 € ) για το κοινωνικό ταμείο, δηλαδή μπορούν να συντηρήσουν μία θέση κοινωνικής εργασίας (1500 ευρώ
μικτών αποδοχών) ή αλλιώς το 100% του πληθυσμού των μελών του καταναλωτικού συνεταιρισμού μπορούν να συντηρούν το 3,5 % των κοινωνικών θέσεων εργασίας ή 10.000 οικογένειες - μέλη μπορούν να εξασφαλίσουν 350 θέσεις κοινωνικής εργασίας.
Πιθανές παραχωρήσεις εργαζόμενων υπό την Διεύθυνση Κοινωνικών Υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα:
· Ιατροί σε κέντρα Υγείας γειτονιάς στεγασμένοι στα σπίτι τους, σε πολιτιστικούς συλλόγους γειτονιών ή γραφείων σχολείων που λειτουργούνε μόνο το πρωί - επισκέπτες γιατροί σε σπίτια ζώνης ευθύνη τους.
· Υπάλληλοι παιδικών σταθμών ή ομαδική φύλαξη παιδιών (τρία τέσσερα παιδάκια) σε σπίτι ενός από τους γονείς. (Συμβολή στην απελευθέρωση ενεργού παραγωγικού δυναμικού – γυναικών).
· Συνοδοί τριών - τεσσάρων παιδιών προς και από το σχολείο.
· Βοήθεια στο σπίτι ηλικιωμένων, ατόμων με ειδικές ανάγκες, ευπαθών ομάδων γενικά - ή προετοιμασία φαγητού για τρία τέσσερα σπίτια –διανομή.
· Δημοτική αστυνομία – φύλαξη περιπολίες- τροχονόμοι διευθέτησης κυκλοφορίας.
· Φύλακες σχολικών μονάδων – Δημόσιων κτηρίων.
· Κηπουροί - συντηρητές Δημοσίων πάρκων και δρόμων.
· Κλητήρες Δημοσίων Υπηρεσιών στην υπηρεσία του πολίτη- reception γραφείο υποδοχής – διεκπεραίωσης υποθέσεών του από γραφείο σε γραφείο.
· Αποκλειστικές νοσοκόμες για τρεις - τέσσερις ασθενείς σε κάθε θάλαμο νοσοκομείου.
· Τραυματιοφορείς νοσοκομείων.
· Άλλων που τα μέλη του συνεταιρισμού μπορούν να προτείνουν.
Λειτουργικά έξοδα καταναλωτικού συνεταιρισμού – κεφάλαια κίνησης - ρευστότητα
Eκ’ μέρους ενός παραγωγικού φορέα της Κοινωνικής Οικονομίας, είναι εύλογη η απαίτηση ως αντάλλαγμα για την κοινωνική προσφορά του, να του παραχωρηθεί χώρος εγκατάστασης με κάλυψη των λειτουργικών πάγιων εξόδων (φως, νερό, τηλέφωνο ) από τους Φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Αθηνών είναι ένα παράδειγμα σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, που θα μπορούσε να εξελιχθεί στην προτεινόμενη μορφή έχοντας όχι μόνο οικονομική αυτάρκεια αλλά και δυνατότητα δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας στον κοινωφελή τομέα.
Η ενεργοποίηση Τοπικών Ομάδων Δράσεις και Τοπικών Σύμφωνων Απασχόλησης στο πλαίσιο της αμοιβαιότητας προς αυτή την κατεύθυνση είναι εφικτή, χρησιμοποιώντας τους δοκιμασμένους μηχανισμούς και δομές που έχουν διεθνή ιστορία τουλάχιστον ενός αιώνα.
Ως ενεργοί πολίτες μπορούμε να ζητήσουμε την συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε θέματα υλικών υποδομών, και διαθέτοντας το έμψυχο υλικό να δημιουργήσουμε ανοιχτούς καταναλωτικούς συνεταιρισμούς με κοινωφελείς επεκτάσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για μια ζωή με αξιοπρέπεια.
Εάν οι καταναλωτικοί συνεταιρισμοί δεν τύχουν της συμπαράστασης της Πολιτείας, μπορούν να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα, καθιερώνοντας ετήσια συνδρομή, κατευθύνοντας όμως τις κοινωνικές υπηρεσίες μόνο στα μέλη του. (Οι καταναλωτικοί συνεταιρισμοί EROSKI στην Ισπανία έχουν ετησία συνδρομή 50 € αλλά διαθέτουν 480.000 μέλη).
Η υποστήριξη με κεφάλαια κίνησης, βοηθάει στην περεταίρω πτώση των τιμών.
Η αναγκαστική δανειοδότηση με τόκο που καταφεύγει ο ιδιωτικός τομέας για να εξασφαλίσει ρευστότητα, έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την επιβάρυνση της τελικής τιμής του προϊόντος.
Ο καταναλωτής πληρώνει και το δάνειο ! ! !
0 Σχόλια
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου