Σημαντικές προτάσεις των Πράσινων έγιναν δεκτές
H έκθεση για το “ευρωπαϊκό εξάμηνο για τον συντονισμό των οικονομικών πολιτικών: εφαρμογή των προτεραιοτήτων του 2012” που υιοθέτησε το Ευρωκοινοβούλιο στη σύνοδό του στις 26 Οκτωβρίου περιλαμβάνει θετικά σημεία για την αντιμετώπιση της κρίσης και υιοθετεί σημαντικές παρεμβάσεις των Πράσινων σχετικά με τις πολιτικές που πρέπει να εφαρμόζονται στο πλαίσιο του συντονισμού των δημοσιονομικών και οικονομικών πολιτικών. Όλη η Ομάδα των Πράσινων - και ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων - υπερψήφισαν την έκθεση επισημαίνοντας ότι η αποτελεσματική οικονομική διακυβέρνηση προϋποθέτει την συνένωση της κοινής εποπτείας των δημοσιονομικών και μακροοικονομικών πολιτικών με την ευρωπαϊκή στρατηγική για την Ευρώπη 2020, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ποσοτικούς στόχους για τη βιωσιμότητα, την αύξηση της απασχόλησης καθώς και των δαπανών για έρευνα και καινοτομία, τη μείωση της φτώχειας, την αύξηση της πρόσβασης των νέων στην εκπαίδευση.
Ο Νίκος Χρυσόγελος τόνισε “Είναι σημαντικό ότι και το Ευρωκοινοβούλιο με την απόφασή του αυτή – με την πίεση και τις παρεμβάσεις των Πράσινων - εκφράζει την ανησυχία του σχετικά με το γεγονός ότι δεν έχουν γίνει συστάσεις σχετικά με τους στόχους της στρατηγικής “Ευρώπη 2020” στα κράτη μέλη με πρόγραμμα χρηματοδοτικής συνδρομής και καλεί την Επιτροπή να αξιολογήσει τον αντίκτυπο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής στην πρόοδο προς την επίτευξη των βασικών στόχων της στρατηγικής “Ευρώπη 2020” και να προτείνει τροποποιήσεις ώστε το πρόγραμμα προσαρμογής να ευθυγραμμιστεί με τους στόχους της στρατηγικής Ευρώπη 2020. Σε ελεύθερη μετάφραση αυτό που ζητάει το Ευρωκοινοβούλιο βρίσκεται προς την κατεύθυνση αυτών που έχουμε ζητήσει οι Πράσινοι ευρωβουλευτές, δηλαδή για την ελληνική περίπτωση την προσαρμογή των όρων του Μνημονίου στις ευρωπαϊκές πολιτικές κι αξίες.
Στην αντιμετώπιση της ελληνική κρίσης τόσο η τρόικα όσο και οι ελληνικές κυβερνήσεις που έχουν βρεθεί να διαχειρίζονται τις υποθέσεις της χώρας τα τελευταία χρόνια δεν ακολουθούν μια στρατηγική που να βασίζεται σε όσα διακηρύσσονται στις επίσημες ανακοινώσεις του Συμβουλίου Κορυφής ή πολύ περισσότερο στις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Για παράδειγμα, τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 30ής Ιανουαρίου 2012 αναφέρουν ότι: “Η ανάπτυξη και η απασχόληση θα ανακάμψουν μόνον εφ' όσον ακολουθήσουμε μια προσέγγιση συνεπή και εκτεταμένη, η οποία να συνδυάζει ευφυή δημοσιονομική εξυγίανση που διασφαλίζει επενδύσεις στη μελλοντική ανάπτυξη, υγιείς μακροοικονομικές πολιτικές και ενεργή στρατηγική απασχόλησης, διαφυλάσσοντας την κοινωνική συνοχή”, και ότι “η ΕΕ θα πρέπει να στηρίζει τα κράτη μέλη κατά τη δημιουργία δυναμικού περιβάλλοντος για οικονομική ανάπτυξη και ευημερία μέσω βιώσιμων πολιτικών”.
Τόσο λοιπόν οι τρεις αξιωματούχοi εκπρόσωποι τoυ Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, της Κομισιόν και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας όσο και οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει ένας τρίτος δρόμος για την αντιμετώπιση της κρίσης, που όμως απαιτεί αξιοπιστία, σωστό σχεδιασμό, εμπλοκή όλων των κοινωνικών εταίρων ώστε να συμφωνηθεί ένα δίκαιο και ισορροπημένο σχέδιο εξόδου από την κρίση καθώς και στοχευμένη διάθεση των πόρων (από το ΕΣΠΑ αλλά και από ένα γενναίο επενδυτικό σχέδιο Πράσινων Κοινωνικών Επενδύσεων) για να αναζωογονηθεί η οικονομία και να δημιουργηθούν άφθονες θέσεις εργασίας.
Οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και βεβαίως, με πολύ μεγαλύτερη έμφαση, οι προτάσεις των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο δείχνουν ότι υπάρχει ένας τρίτος δρόμος για την διέξοδο από την κρίση στην Ελλάδα. Όμως, για να ανοίξει αυτός ο δρόμος χρειάζεται να γίνει αυτός υπόθεση δημιουργικών κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων στην Ελλάδα ώστε να ξεφύγουμε από τους αδιέξοδους μονοδρόμους (της εφαρμοζόμενης πολιτικής) ή του εύκολου λαϊκισμού και της απλής άρνησης χωρίς να προβάλλεται οποιαδήποτε λύση στην κρίση” .
Αναλυτικά στοιχεία της έκθεσης “ευρωπαϊκό εξάμηνο για τον συντονισμό των οικονομικών πολιτικών: εφαρμογή των προτεραιοτήτων του 2012”
Η έκθεση διέπεται από μερικές θετικές βασικές αρχές, όπως:
- ανάγκη βιώσιμων πολιτικών που θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερη ανάπτυξη και βελτίωση της απασχόλησης
- επιμονή σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις αλλά παράλληλα αναγνώριση ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις μπορούν να αποδώσουν μόνο μακροπρόθεσμα και δεν μπορούν καθ’ εαυτές να θέσουν τέρμα στην υφεσιακή δίνη στην οποία έχει παγιδευτεί σήμερα η ΕΕ
- αναγνώριση ότι η αυτονομία των κοινωνικών εταίρων συνιστά καίριο στοιχείο κάθε εύρυθμης αγοράς εργασίας (ΣΣ συνεπώς οι σχέσεις αυτές, ιδιαίτερα η απορρύθμιση, δεν μπορούν να επιβάλλονται νομοθετικά)
- ανάγκη αξιοποίησης των ευρωπαϊκών πόρων με πιο έξυπνο και φιλικό τρόπο και προσπάθεια προσαρμογής των πόρων στις τρέχουσες ανάγκες της ΕΕ καθώς και δυνατότητα αναθεώρησης συγκεκριμένων συστάσεων όταν αποδεικνύονται ανεπαρκείς για την επίτευξη καθορισμένων στόχων
- αναγνώριση των ιδιαίτερα απαιτητικών προσπαθειών που κατέβαλαν όλοι οι ευρωπαίοι πολίτες τα τελευταία χρόνια
- παρότρυνση της Επιτροπής να αποφύγει την ανελαστική προσέγγιση στις συστάσεις της προς τα κράτη μέλη, μέριμνα ώστε οι συστάσεις αυτές να διατυπώνονται σύμφωνα προς τις ειδικές ανάγκες κάθε κράτους μέλους
- υπενθύμιση του πόσο σημαντική είναι η εξασφάλιση μεγαλύτερης κοινωνικής συνοχής
- στήριξη μιας πραγματικής Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης που θα βασίζεται στην ενισχυμένη δημοκρατική νομιμότητα και λογοδοσία και θα υλοποιεί τη στρατηγική Ευρώπη 2020.
- παραδοχή ότι το ευρωπαϊκό εξάμηνο επιτρέπει την αναγκαία εκ των προτέρων εποπτεία και συντονισμό στο πλαίσιο της ευρωζώνης, τόσο μέσω της ανταλλαγής σχεδίων προϋπολογισμού όσο και της πρότερης εξέτασης όλων των μειζόνων μεταρρυθμιστικών σχεδίων της οικονομικής πολιτικής, καθιστώντας δυνατή τη μείωση και/ή εξάλειψη ενδεχόμενων έμμεσων δυσμενών επιπτώσεων που μπορεί να ανακύψουν λόγω εθνικών δράσεων σε άλλες χώρες ή στην ευρωζώνη στο σύνολό της
- υπενθύμιση ότι καίριο στοιχείο των προγραμμάτων εξυγίανσης των δημόσιων οικονομικών πρέπει να είναι οι ενισχυμένες προσπάθειες αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής και φοροαπάτης σε εθνικό κι ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς και έναντι τρίτων χωρών - πρόταση για πλήρη υλοποίηση σε μελλοντικές νομοθετικές προτάσεις της πιο φιλόδοξης προσέγγισης
- απαίτηση να συμμετέχει το Ευρωκοινοβούλιο στις κύριες οικονομικές αποφάσεις που λαμβάνονται ως αποτέλεσμα της κρίσης για να αυξηθεί η νομιμότητα των αποφάσεων που επηρεάζουν όλους τους πολίτες.
Το Ευρωκοινοβούλιο επισημαίνει με ανησυχία ότι σε πολλά κράτη μέλη δεν συμμετείχαν στη διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου τα εθνικά κοινοβούλια, οι κοινωνικοί εταίροι ή η κοινωνία των πολιτών. Παροτρύνει, επομένως, την Επιτροπή να μεριμνήσει ώστε να δοθεί μεγαλύτερη δημοκρατική νομιμότητα στη διαδικασία με τη συμμετοχή των εθνικών κοινοβουλίων, των κοινωνικών εταίρων και της κοινωνίας των πολιτών.
Επίσης, υπενθυμίζει το γεγονός ότι η Ετήσια Επισκόπηση Ανάπτυξης βασίζεται στις προβλέπεις που καταρτίζει η Επιτροπή το φθινόπωρο, επομένως, τονίζει την ανάγκη να ληφθούν υπόψη πιθανά σφάλματα στις προβλέψεις, καθώς ενδέχεται να έχουν συνέπειες για τη δημοσιονομική προσαρμογή που ζητείται από τα κράτη μέλη.
Το Ευρωκοινοβούλιο με την απόφασή του υπενθυμίζει, επίσης, ότι στο ψήφισμά του της 15ης Φεβρουαρίου 2012 σχετικά με την απασχόληση και τις κοινωνικές πτυχές στην Ετήσια Επισκόπηση της Ανάπτυξης 2012, διατύπωσε συστάσεις στις οποίες καλούσε το Συμβούλιο να συμπεριλάβει τις ακόλουθες προτεραιότητες στις κατευθύνσεις της πολιτικής του για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο 2012: να διασφαλίσει τη συνοχή και να αυξήσει τη φιλοδοξία για την επίτευξη των στόχων της Ευρώπης 2020, να στηρίζει τη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας με επενδύσεις και φορολογικές μεταρρυθμίσεις, να βελτιώσει την ποιότητα της απασχόλησης και τις συνθήκες για μεγαλύτερη συμμετοχή στην εργασία, να αντιμετωπίσει την ανεργία των νέων, να αντιμετωπίσει τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό εστιάζοντας σε ομάδες με καμία ή περιορισμένη σύνδεση με την αγορά εργασίας και να ενισχύσει τη δημοκρατική νομιμότητα, τη λογοδοσία και την οικειοποίηση. Επαναλαμβάνει το κάλεσμα προς την Επιτροπή να συμπεριλάβει τη Στρατηγική ΕΕ2020 στο ευρωπαϊκό εξάμηνο και να διασφαλίσει ότι θα αντικατοπτρίζεται καλύτερα στις ειδικές συστάσεις για κάθε χώρα, όπως οι πολιτικές που ασχολούνται με την ανεργία των νέων και την καταπολέμηση της φτώχεια. Σημειώνει ότι σε πολλές χώρες έχει υπάρξει περιορισμένη ή και καμία πρόοδος όσον αφορά την επίτευξη των κοινωνικών και περιβαλλοντικών στόχων της στρατηγικής Ευρώπη 2020, ενώ και η ΕΕ συνολικά δεν τηρεί το χρονοδιάγραμμα εκπλήρωσης της στρατηγικής αυτής. Δηλώνει επίσης ότι αναμένει με ενδιαφέρον την ειδική μελέτη της Επιτροπής σχετικά με τις αλληλοσυνδέσεις μεταξύ ελλειμμάτων και πλεονασμάτων στην ευρωζώνη, που ανακοινώθηκε για το φθινόπωρο του 2012.
Στα θέματα της απασχόλησης αποδοκιμάζει το γεγονός ότι, παρά την πολιτική τους δέσμευση κατά το εαρινό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του 2012 και τις κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής στη δέσμη προτάσεων για την απασχόληση, τα περισσότερα κράτη μέλη δεν υπέβαλαν εθνικό σχέδιο για την απασχόληση (ΕΣΑ) στο πλαίσιο των ΕΠΜ τους για το 2012 κι εκφράζει την αποδοκιμασία του ως προς το ότι η Επιτροπή δεν επέβαλε την υποχρέωση αυτή που πρέπει να τηρούν τα κράτη μέλη, και την προτρέπει να ζητεί από τα κράτη μέλη να διαβιβάζουν το ταχύτερο δυνατό τα ΕΣΑ τους. Ζητεί, επίσης, να περιλαμβάνουν τα Εθνικά Σχέδια Ανάπτυξης συνεκτικά μέτρα για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την πράσινη ανάπτυξη, το σύνδεσμο μεταξύ πολιτικών απασχόλησης και χρηματοπιστωτικών μέσων, μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, σαφές χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του πολυετούς προγράμματος μεταρρυθμίσεων στους 12 προσεχείς μήνες και τον καθορισμό τόσο των τομέων όσο και των περιοχών που αντιμετωπίζουν ελλείψεις και πλεονάσματα εξειδίκευσης καλεί την Επιτροπή να παρακολουθεί την εφαρμογή του προγράμματός της για σύστημα εποπτείας της αγοράς εργασίας με βάση αντικειμενικά στοιχεία και για μηχανισμό ατομικής ιχνηλάτησης για χώρες που δεν συμμορφώνονται με τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις.
Σχετικά με την κοινωνική οικονομία τονίζει ότι οι επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας αποτελούν μέρος του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου και της ενιαίας αγοράς, και ότι, συνεπώς, χρήζουν ρητής αναγνώρισης και υποστήριξης, και ότι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα ειδικά χαρακτηριστικά τους κατά τη χάραξη ευρωπαϊκών πολιτικών. Επαναλαμβάνει το αίτημά του προς την Επιτροπή να διαμορφώσει πλαίσιο για την κοινωνική οικονομία, αναγνωρίζοντας τις συνιστώσες της και εξασφαλίζοντας τη συμμετοχή τόσο των κρατών μελών όσο και ενδιαφερομένων προκειμένου να ενθαρρύνεται η ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών, δεδομένου ότι συνιστούν σημαντικό στοιχείο του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου και της ενιαίας αγοράς.
0 Σχόλια
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου