Το ” πράσινο φως” για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος χωρίς την λήψη του πακέτου προληπτικών μέτρων για το 2018, άναψε η έκθεση της Ευρωπαικής Επιτροπής για το β’ εξάμηνο του 2016, που δόθηκε πριν λίγη ώρα στις Βρυξέλλες. Στην έκθεση περιγράφεται σαφέστατα ότι η ελληνική οικονομία γυρνάει σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης από το β’ εξάμηνο αυτού του χρόνου ( 2016 ) και προβλέπει ότι η ανάπτυξη θα ισχυροποιηθεί το 2017 και το 2018, πράγμα που καταδεικνύει ότι είναι εντελώς προσχηματική και άκιαρη οποιαδήποτε απαίτηση για σύνταξη εξτρα πεκαέτου ενδεχόμενων μέτρων για το … 2018! Παράλληλα έχει ιδιαίτερη σημασία η αναφορά της έκθεσης στην … αύξηση, αντί για μείωση, του ελληνικού δημοσίου χρέους , παρά την σκληρή λιτότητα και την αυστηρότατη δημοσιονονική πολιτική που έχουν επιβάλλει τα 2 Μνημόνια, από το 180, στο 182,8%! Στοιχείο που επιβεβαιώνει το λάθος σχεδιασμό των μέτρων από το ΔΝΤ και την λανθασμένη τοξική συνέπεια της εφαρμογής τους από τις κυβερνήσεις της περιόδου 2011-2015, στην ελληνική οικονομία και κοινωνία.Τέλος η Κομισιόν καταρρίπτει με τον πλέον βροντερό τρόπο τους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης και των ελληνικών ΜΜΕ, περί “καταστροφής ” της ελληνικής οικονομίας από τα capital control καθώς επισημαίνει ότι επιβάρυναν μόνο κατά 0,2% την ύφεση το 2015, ενώ αποκαλύπτει ότι η … νέα ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών επέφερε επιβάρυνση κατά 7,2% του ΑΕΠ, στο έλλειμμα! Τέλος διαβλέπει περαιτέρω σταθερή μείωση της ανεργίας για τα επόμενα δύο έτη!
“Η ελληνική οικονομία θα επιστρέψει στην ανάπτυξη το δεύτερο εξάμηνο του 2016, σύμφωνα με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες.
Στην έκθεσή της για την Ελλάδα, η Επιτροπή τονίζει ότι η ελληνική οικονομία επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα το 2015.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η ανάπτυξη αναμένεται να επιστρέψει το δεύτερο εξάμηνο του 2016 και να ενισχυθεί το 2017, χάρη στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Επισημαίνεται, επίσης, ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα του κράτους αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω, μετά τα βελτιωμένα δημοσιονομικά στοιχεία του 2015 και την ολοκλήρωση του δημοσιονομικού πακέτου των 5,4 δισ. ευρώ.
Η Επιτροπή τονίζει ότι το 2015, η ύφεση της ελληνικής οικονομίας ήταν ηπιότερη (-0,2%) σε σχέση με το αναμενόμενο, λόγω της επιβολής των περιορισμών κεφαλαίων. Η οικονομική ύφεση προβλέπεται να φτάσει το -0,3% το 2016, ελαφρώς βελτιωμένο σε σχέση με τις χειμερινές προβλέψεις, χάρη στην εσωτερική κατανάλωση, στις εξαγωγές και σε μια ακόμη θετική χρονιά στον τουρισμό. Η Επιτροπή εκτιμά ότι η αβεβαιότητα θα υποχωρήσει με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος, η οποία αναμένεται να στηρίξει την σταδιακή χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων και να τονώσει τις επενδύσεις. Το 2017 αναμένεται να ενισχυθεί η ανάπτυξη με την τόνωση της εσωτερικής ζήτησης, τη βοήθεια των διαρθρωτικών ταμείων και την ένεση ρευστότητας μέσω της εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου.
Όσον αφορά την ανεργία, η Επιτροπή επισημαίνει ότι θα συνεχίσει να υποχωρεί καθ’ όλη την περίοδο των προβλέψεων, σημειώνοντας ότι σε αυτό συνετέλεσαν οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, η Επιτροπή τονίζει ότι η αβεβαιότητα παραμένει μεγάλη και ότι η προβλεπόμενη ανάκαμψη της οικονομίας εξαρτάται από την έγκαιρη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και από τη θετική αντίδραση των χρηματοπιστωτικών αγορών. Σύμφωνα με την Επιτροπή, το θετικότερο σενάριο θα μπορούσε να προέλθει από την ταχύτερη αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων. Το πιο αρνητικό σενάριο θα μπορούσε να προκύψει από μια ενδεχόμενη αποτυχία πλήρους εφαρμογής του προγράμματος μεταρρυθμίσεων, από μία πιο αρνητική επίδραση της προσφυγικής κρίσης στο εμπόριο και στον τουρισμό, αλλά και από την επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου.
Συνεχίζοντας, η Επιτροπή τονίζει ότι η ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας και η δημοσιονομική προσαρμογή το δεύτερο εξάμηνο του 2015 συνέβαλαν έτσι ώστε η Ελλάδα να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ, ξεπερνώντας το στόχο του προγράμματος ( -0,25% του ΑΕΠ).
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2015 ανέβασε το έλλειμμα στο 7,2% του ΑΕΠ το 2015. Παρά την υπερ-απόδοση του 2015 η ελληνική κυβέρνηση προβλέπει μέτρα ύψους 3% του ΑΕΠ ως το 2018 προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος για πρωτογενή πλεονάσματα 0,5%του ΑΕΠ το 2016, 1,75% το 2017 και 3,5% το 2018.
Η έκθεση της Επιτροπής υπενθυμίζει, επίσης, ότι το πακέτο προσαρμογής περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό 1% του ΑΕΠ, στη μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος 1% του ΑΕΠ, αλλαγές στο ΦΠΑ 0,25% του ΑΕΠ και προσαρμογές στις δημόσιες δαπάνες 0,75% του ΑΕΠ.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα προβλέπεται να μειωθεί στο 3,1% του ΑΕΠ το 2016 και στο 1,8% του ΑΕΠ το 2017.
Το δημόσιο χρέος αναμένεται να αυξηθεί στο 182,8% το 2016, λόγω της εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και των δόσεων που απορρέουν από το πρόγραμμα. Η πτωτική τάση του χρέους αναμένεται να ξεκινήσει το 2017.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, το αρνητικό σενάριο όσον αφορά τις δημοσιονομικές προβλέψεις θα μπορούσε να προέλθει από μεγαλύτερες δαπάνες για το προσφυγικό και από πιθανές καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Το θετικότερο σενάριο θα μπορούσε να προέλθει από μεταρρυθμίσεις στον τομέα των εσόδων και την αποτελεσματική εισπραξιμότητα των φόρων“.
Στην έκθεσή της για την Ελλάδα, η Επιτροπή τονίζει ότι η ελληνική οικονομία επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα το 2015.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η ανάπτυξη αναμένεται να επιστρέψει το δεύτερο εξάμηνο του 2016 και να ενισχυθεί το 2017, χάρη στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Επισημαίνεται, επίσης, ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα του κράτους αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω, μετά τα βελτιωμένα δημοσιονομικά στοιχεία του 2015 και την ολοκλήρωση του δημοσιονομικού πακέτου των 5,4 δισ. ευρώ.
Η Επιτροπή τονίζει ότι το 2015, η ύφεση της ελληνικής οικονομίας ήταν ηπιότερη (-0,2%) σε σχέση με το αναμενόμενο, λόγω της επιβολής των περιορισμών κεφαλαίων. Η οικονομική ύφεση προβλέπεται να φτάσει το -0,3% το 2016, ελαφρώς βελτιωμένο σε σχέση με τις χειμερινές προβλέψεις, χάρη στην εσωτερική κατανάλωση, στις εξαγωγές και σε μια ακόμη θετική χρονιά στον τουρισμό. Η Επιτροπή εκτιμά ότι η αβεβαιότητα θα υποχωρήσει με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος, η οποία αναμένεται να στηρίξει την σταδιακή χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων και να τονώσει τις επενδύσεις. Το 2017 αναμένεται να ενισχυθεί η ανάπτυξη με την τόνωση της εσωτερικής ζήτησης, τη βοήθεια των διαρθρωτικών ταμείων και την ένεση ρευστότητας μέσω της εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου.
Όσον αφορά την ανεργία, η Επιτροπή επισημαίνει ότι θα συνεχίσει να υποχωρεί καθ’ όλη την περίοδο των προβλέψεων, σημειώνοντας ότι σε αυτό συνετέλεσαν οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, η Επιτροπή τονίζει ότι η αβεβαιότητα παραμένει μεγάλη και ότι η προβλεπόμενη ανάκαμψη της οικονομίας εξαρτάται από την έγκαιρη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και από τη θετική αντίδραση των χρηματοπιστωτικών αγορών. Σύμφωνα με την Επιτροπή, το θετικότερο σενάριο θα μπορούσε να προέλθει από την ταχύτερη αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων. Το πιο αρνητικό σενάριο θα μπορούσε να προκύψει από μια ενδεχόμενη αποτυχία πλήρους εφαρμογής του προγράμματος μεταρρυθμίσεων, από μία πιο αρνητική επίδραση της προσφυγικής κρίσης στο εμπόριο και στον τουρισμό, αλλά και από την επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου.
Συνεχίζοντας, η Επιτροπή τονίζει ότι η ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας και η δημοσιονομική προσαρμογή το δεύτερο εξάμηνο του 2015 συνέβαλαν έτσι ώστε η Ελλάδα να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ, ξεπερνώντας το στόχο του προγράμματος ( -0,25% του ΑΕΠ).
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2015 ανέβασε το έλλειμμα στο 7,2% του ΑΕΠ το 2015. Παρά την υπερ-απόδοση του 2015 η ελληνική κυβέρνηση προβλέπει μέτρα ύψους 3% του ΑΕΠ ως το 2018 προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος για πρωτογενή πλεονάσματα 0,5%του ΑΕΠ το 2016, 1,75% το 2017 και 3,5% το 2018.
Η έκθεση της Επιτροπής υπενθυμίζει, επίσης, ότι το πακέτο προσαρμογής περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό 1% του ΑΕΠ, στη μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος 1% του ΑΕΠ, αλλαγές στο ΦΠΑ 0,25% του ΑΕΠ και προσαρμογές στις δημόσιες δαπάνες 0,75% του ΑΕΠ.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα προβλέπεται να μειωθεί στο 3,1% του ΑΕΠ το 2016 και στο 1,8% του ΑΕΠ το 2017.
Το δημόσιο χρέος αναμένεται να αυξηθεί στο 182,8% το 2016, λόγω της εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και των δόσεων που απορρέουν από το πρόγραμμα. Η πτωτική τάση του χρέους αναμένεται να ξεκινήσει το 2017.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, το αρνητικό σενάριο όσον αφορά τις δημοσιονομικές προβλέψεις θα μπορούσε να προέλθει από μεγαλύτερες δαπάνες για το προσφυγικό και από πιθανές καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Το θετικότερο σενάριο θα μπορούσε να προέλθει από μεταρρυθμίσεις στον τομέα των εσόδων και την αποτελεσματική εισπραξιμότητα των φόρων“.
Μαρία Αρώνη και Χριστίνα Βασιλάκη για το ΑΠΕ-ΜΠΕ