ΜΑΡΙΝΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ.

Με 100% εξάρτηση από τις οδικές αφίξεις η Θράκη και κατά επέκταση σε υψηλό βαθμό και η Αλεξανδρούπολη (το 75% των Τούρκων που έχει προορισμό τη Θράκη επισκέπτεται την ευρύτερη περιοχή μας) αποτελεί πλέον έναν από τους δημοφιλείς προορισμούς κυρίως για τους Τούρκους, αλλά και για πολλούς Βούλγαρους και Ρουμάνους τουρίστες. Με τις αεροπορικές αφίξεις από το εξωτερικό να είναι σχεδόν μηδαμινές, η πόλη μας καθιερώνεται πλέον μόνο ως προορισμός ανάπτυξης του City Break και μάλιστα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Παρόλα αυτά όσοι γνωρίζουν από μακροπρόθεσμες επενδύσεις, κατανοούν πως πρωταρχική επιλογή μας θα πρέπει να αποτελεί η περιβόητη διασπορά κινδύνου και η οικονομική συγκυρία κάνει ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη εξέτασης εναλλακτικών προτάσεων επενδύσεων, τόσο για την τοπική κοινωνία, όσο και για την εθνική μας οικονομία.
Η συζήτηση για μαρίνα τουριστικών σκαφών στην Αλεξανδρούπολη είναι μια παλιά ιστορία με τελευταία αναφορά στις 23/3/2012 και συγκεκριμένα σε απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού προς την βουλευτή κα Χρύσα Αράπογλου, αναφέρεται μεταξύ άλλων και η κατασκευή μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη δυναμικότητας 400 θέσεων ελλιμενισμού ως ανταποδοτικό όφελος του "Καζίνο Ξάνθης" προς την τοπική κοινωνία, στο πλαίσιο της υπ´ αριθ. 600/03-04-1995 Απόφασης του Υπουργού Τουρισμού (ΦΕΚ 269 Β /10-4-1995).
«Μαρίνα», είναι όρος που χρησιμοποιείται διεθνώς, προερχόμενος από την ιταλική λέξη marina και σημαίνει τον «τουριστικό λιμένα σκαφών αναψυχής». Αποτελείται από χερσαίο και θαλάσσιο χώρο, προοριζόμενο, κατά κύριο λόγο, για την προσωρινή ή διαρκή, τεχνική ή ναυτιλιακή εξυπηρέτηση των σκαφών αναψυχής και των επιβαινόντων με παροχή υψηλών υπηρεσιών τουρισμού. Χωροθετείται, συνήθως, αυτοτελώς και ανεξάρτητα από τα εμπορικά λιμάνια αλλά, υπό προϋποθέσεις χωροθετείται και μέσα σε αυτά.
Σύμφωνα με μελέτη του πανεπιστημίου Πειραιά, για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε μαρίνες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στις μαρίνες και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους της τοπικής κοινωνίας.
Η δημιουργία μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη (και κατ'επέκταση σε όλη την Θράκη) θα θεμελιώσει εκ νέου την υποδομή για το ναυτικό τουρισμό και θα ανοίξει νέες προοπτικές, όχι μόνο για την ίδια την πόλη, αλλά και για ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα. Θα δώσει ταυτότητα και θα εμπλουτίσει το τουριστικό μας προϊόν, διαφοροποιόντας το από τον ανταγωνισμό. Καθόλη τη διάρκεια του χρόνου θα καταστεί πόλος έλξης παραθεριστών μέσης και ανώτερης εισοδηματικής τάξης, με διάθεση να ξοδέψουν χρόνο και χρήμα. Με ένα σύγχρονο και προσεγμένο πλάνο, συμβατό με το στίγμα της γύρω περιοχής, θα γίνει η αφορμή για μια έντονη κινητικότητα από κατοίκους και επισκέπτες της πόλης. Επίσης θα προκύψουν σημαντικές θέσεις εργασίας τόσο στον τομέα του service προς τους ιδιοκτήτες των σκαφών αναψυχής, όσο και στο κέντρο επιδιόρθωσής τους, που θα λειτουργεί και ασφαλώς στη στελέχωση με προσωπικό, όλων εκείνων των χώρων που θα συνθέτουν την εμπορική ανάπτυξη ενός τέτοιου project.
Σε πρώτη φάση αυτό που άμεσα απαιτείται, είναι η χωροθέτηση και φυσικά η μελέτη σκοπιμότητας έτσι ώστε να διαπιστωθεί η βιωσιμότητα ενός τέτοιου επενδυτικού σχεδίου.
Η γεωγραφική θέση της Αλεξανδρούπολης της επιτρέπει εξάλλου να μπορεί να ικανοποιήσει και να προσεγγίσει καταναλωτές σκαφών αναψυχής που θα επωφεληθούν υψηλότατο επίπεδο υπηρεσιών, χαμηλότερο κόστος ελλιμενισμού, συντήρησης και διαχείρισης τουριστικών σκαφών έναντι του όποιου ανταγωνισμού.
Η προοπτική για την δημιουργία ενός ελληνικού δικτύου yachting με κοινή διαφημιστική καμπάνια στις αγορές του εξωτερικού, μπορεί να αναδείξει την περιοχή μας σε πρωταγωνιστικό ρόλο.
Αυτοί όλοι οι στόχοι δεν φαίνεται να βρίσκονται μέσα στα πλάνα της σημερινής Δημοτικής αρχής, για αυτό και κάτι τέτοιο, δεν αποτελεί στοιχείο για την ανάπλαση και τελική διαμόρφωση του δυτικού χερσαίου τμήματος του λιμένα, σημείο που θα αποτελούσε πιθανώς και μια πρώτη επιλογή χωροθέτησης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η νέα μαρίνα στην Λεμεσό στην Κύπρο όπου το 90% της συνολικής έκτασης του έργου δημιουργήθηκε από προσχώσεις και σε ανάλογο σημείο του λιμένα.
Για την ιστορία αξίζει να αναφέρουμε πως παλαιότερες συζητήσεις για χωροθέτηση μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη, είχαν προκρίνει την περιοχή της "Απολλωνιάδος".
Η αναζήτηση της κατάλληλης τοποθεσίας (γεωγραφικής περιοχής) για την συγκεκριμένη εγκατάσταση, εστιάζεται σε ορισμένες βασικές απαιτήσεις (κριτήρια) και είναι οι ακόλουθες : Περιβαλλοντολογικές συνέπειες, μετεωρολογικές - κλιματολογικές συνθήκες και γεωομορφολογία, δυνατότητα πρόσβασης και απαιτούμενα έργα υποδομής, υφιστάμενα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην περιοχή, διαθεσιμότητα κατάλληλων συνθηκών ύδρευσης, ιδιοκτησιακό καθεστώς - δυνατότητα χρήσης γης, οικονομικά κίνητρα και φυσικά η αποδοχή του σχεδίου από την τοπική κοινωνία.
Σε ότι αφορά την νέα διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), περιμένουμε την από καιρό εξαγγελία για το νέο master plan του λιμένα και τις προτάσεις τους σχετικά με το θέμα, όπως κάτι ανάλογο ετοιμάζεται και στον Βόλο όπου η υπόθεση "μαρίνα" είναι να τεθεί σε διαβούλευση τους επόμενους μήνες.
Τέλος οφείλουμε να εστιάσουμε στα λόγια του Ιατρού του Μίμη του Αναστασιάδη, κατά την πρόσφατη τελετή απονομής του με το Μετάλλιο Α΄ Τιμής από το Δήμο Αλεξανδρούπολης, πως πέρα από την επιστημονική και την εθελοντική του προσφορά, οι επί ετών κοινωνικοί του αγώνες είχαν ένα και μοναδικό σκοπό. Να παραμείνει η Αλεξανδρούπολη μια όμορφη και βιώσιμη πόλη που να προβάλλει και να αξιοποιεί το τουριστικό της προϊόν, αντίθετα σε όσους διαχρονικά προσπαθούσαν και προσπαθούν, να την μετατρέψουν σε μια ενεργειακή χαβούζα αναφέροντας μάλιστα χαρακτηριστικά, το παράδειγμα της Ελευσίνας.
Δυστυχώς οι ίδιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν και πάλι το τελευταίο διάστημα, με την σύμφωνη γνώμη του δημάρχου Ευάγγελου Λαμπάκη και τις ευλογίες (και) της σημερινής συγκυβέρνησης, με την δημιουργία ενός πλωτού εργοστασίου μετατροπής φυσικού αερίου LNG στην θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης, ξένων μάλιστα προς την χώρα συμφερόντων. Έτσι αντί για πλήθος ακτοπλοΐκών και αεροπορικών δρομολογίων, για κρουαζιερόπλοια και τουριστικά σκάφη αναψυχής, όπως δηλαδή συμβαίνει σε όλα τα λιμάνια της χώρας μας, κάποιοι όχι μόνο αδιαφορούν αλλά οργανωμένα μεθοδεύουν την οριστική πλέον μετάλλαξη της περιοχής.


Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
"ΑΝΑ.Σ.Α."