Του Μάνδαλου Παναγιώτη, e-mail: panosmandalos@yahoo.gr.
Κάθε χρόνο στο ίδιο έργο θεατές. Τι και αν η περιοχή της Θράκης είναι μια ευαίσθητη περιοχή λόγω και των διάφορων μειονοτικών προβλημάτων αλλά και της πρώτης Ελληνικής περιοχής μετά τα σύνορα με Τουρκία και Βουλγαρία. Απέραντες πεδιάδες που μέχρι προ 20ετίας δίνανε την αυτάρκεια σε όλη την χώρα σε γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, αλλά και με πλήθος από διάφορα άλλα πλεονεκτήματα, όπως οι μοναδικοί υδροβιότοποι, τα υδροθερμικά πεδία και άλλα. Ο τόπος όμως παρά τα προτερήματα του μαστίζεται από την ανεργία, από την φτώχια και την εγκατάλειψη. Τι και αν υπάρχουνε πολλά κοιτάσματα από πετρέλαιο έως σπάνιες γαίες, ζεόλιθος και ευγενή μέταλλα …όλα στην απαξίωση. Δεν μιλάμε βέβαια για την μοναδικότητα των αρχαίων μνημείων και των τουριστικών προορισμών ..αυτά δυστυχώς παραμένουνε στα χαρτιά.
Και αν υποθέσουμε ότι τίποτα από όλα αυτά δεν κινείται, θα πάρουμε μια γεύση και από τα άλλα. Μας είχανε όπως κάθε χρόνο παραμυθιάσει με τα υδατοδρόμια που θα δίνανε πνοή στις μετακινήσεις. Μετά από 3 χρόνια αναμονή η Αλεξανδρούπολη είναι εκτός σχεδίων των υδατοδρομίων και φυσικά τίποτα δεν κινείται.
Από την άλλη το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Έξω από τον σχεδιασμό για τα 35 προς αξιοποίηση λιμανιών. Και το μόνο λιμάνι προς αξιοποίηση αυτό της Καβάλας. Ούτε της Σαμοθράκης, αλλά ούτε της Θάσου.
Γράψαμε πολλές φορές για την σπουδαιότητα και την στρατηγική σημασία του λιμανιού της πόλης. Μιας σημασίας που αρχίζει από το 1880 όταν τότε άρχισε να περνά ο σιδηρόδρομος και φυσικά η σύνδεση με το λιμάνι.
Δίπλα μας τα Δαρδανέλια. Γράψαμε πολλές φορές για την σπουδαιότητα σύνδεσης του λιμανιού με τον σιδηρόδρομο και την διασύνδεση του με το Μπουργκάς και Βάρνα της Βουλγαρίας. Ο χρόνος διέλευσης από τα Δαρδανέλια είναι κάπου τρείς μέρες. Με έναν γρήγορο σιδηρόδρομο και με το λιμάνι που θα τηρεί τις προδιαγραφές, καταστείς την Ελλάδα παγκόσμιο κέντρο διεθνούς εμπορίου με την Μαύρη Θάλασσα και φυσικά παρακάμπτεις τα Δαρδανέλια σε δευτερευούσης σημασίας διαδρομή.
Αν γινότανε και η σιδηροδρομική Εγνατία ..τότε Μπίνγκο ….θα είχες το διεθνές εμπόριο με την Μαύρη Θάλασσα όλο στην κατοχή σου.
Ακόμα καλύτερα βέβαια αν γινότανε και η σύνδεση με την οδική Εγνατία για να μπορούν και οι οδικοί άξονες να ενώσουνε πιο καλά τις εμπορικές συναλαγές και συγκοινωνίες.
Αλλά βλέπεται, 30 χιλιόμετρα οδικού δρόμου της συνδετήριας με την Εγνατία καθέτου ..γίνονται εδώ και 40 χρόνια ….ενώ 300 μέτρα σιδηροδρομικής γραμμής που θα επιτρέψουνε τον σιδηρόδρομο να συνδεθεί με το λιμάνι κατασκευάζονται ..άλλα 40 χρόνια.
Δεν μιλάμε για την εκβάθυνση ….αυτή γίνεται και πάει από εταιρεία σε εταιρεία, άλλα τα΄σοα χρόνια….
Φυσικά για να αναπτυχθεί το λιμάνι πρέπει να γίνουνε και οι δομές που θα επιτρέψουνε την λειτουργία του. Όπως εμπορευματικός σταθμός για κοντέινερ, θέσεις φορτοεκφόρτωσης τρένων, αυτοκινηταμαξών, Επιβατικός σταθμός εξυπηρέτησης επιβατών, κλπ ….που δεν υπάρχουνε ούτε στα χαρτιά. Για φανατιστείτε τώρα αυτά που υπάρχουνε στα χαρτιά γίνονται 40 χρόνια ….για να φανταστούμε τι θα γίνει για τα ανύπαρκτα ακόμα σχέδια …που θα παραμείνουνε στην ανυπαρξία …αφού και το λιμάνι δεν είναι στα προς ανάπτυξη λιμάνια.
Αν υποθέσουμε την κατάντια στην οποία έχει περιέλθει το λιμάνι ..αφού εκτός από σπάνια εμπορικά πλοία που το επισκέπτονται, δεν υπάρχει ούτε σύνδεση με κανένα νησί ή μέρος του Αιγαίου ..καταλαβαίνουμε τι σημαίνει η απόφαση αυτή.
Και όμως η σύνδεση θα πρόσφερε έδαφος για διακίνηση προϊόντων μεταξύ νησιών του Αιγαίου και της Θράκης, όπως πχ ζωοτροφές με Κρήτη, αγροτικά προϊόντα με Λέσβο, Λήμνο, Ρόδο, κλπ…
Και όμως ο λιμάνι της Θράκης μένει έξω από τα σχέδια για ανάπτυξη. Μένει έξω από τα σχέδια για υδατοδρόμια, μένει έξω από τα σχέδια για την ανάπτυξη και την παραγωγή.
Βέβαια πολλοί μιλούνε για ανάπτυξη, αλλά για να έρθει η ανάπτυξη, θέλει έργα και υποδομές. Δεν περιμένεις να έρθει ανάπτυξη …ενώ κατασπαταλάς τα χρήματα ενώ δεν υπάρχει ούτε έλεγχος για τα παρατημένα έργα, αλλά ούτε τιμωρία.
Φυσικά το αεροδρόμια μένει και αυτό έξω από τα υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια. Και σε αυτό θα συμφωνήσουμε, αφού κατασκευάστηκε σχεδόν νέο αεροδρόμιο και θα ήτανε κρίμα να ιδιωτικοποιηθεί …με όφελος ίσως μικρό. Αλλά και εδώ οι πτήσεις όλο και ακριβότερες, αφού πήγαμε σε ιδιωτικό μονοπώλιο και ίσως λιγότερες. Και φυσικά στις μέρες μας ότι υπολειτουργεί στο τέλος κλείνει.
Άρα για ποια ανάπτυξη μας μιλάνε; Για πιες θέσεις εργασίας. Φυσικά και οι τοπικοί φορείς έχουνε την ευθύνη τους. Και η στασιμότητα και η υποκινητικότητα φέρνει δυσανάλογα αποτελέσματα. Η παραγωγή πήγε σε αγροτικά προϊόντα σε μηδενική σχεδόν βάση το ίδιο και η κτηνοτροφική και ιδίως μετά από τον καταρροϊκό πυρετό και την ευλογιά, που χτήπησε τα αιγοπρόβατα. Περιφέρεια με 180 χιλιόμετρα μήκος. ..δεν διαθέτει ούτε σφαγείο εδώ και 35 χρόνια. Αλλά είπαμε η ανάπτυξη έρχεται ….με το καΐκι …εκείνο που κινείται με μονόκωπο …μόνο που όταν φτάσει …ίσως δεν βρει ανθρώπους στον τόπο αυτό ..αφού η μετανάστευση και η ερήμωση …είναι εντός των πυλών……
Κάθε χρόνο στο ίδιο έργο θεατές. Τι και αν η περιοχή της Θράκης είναι μια ευαίσθητη περιοχή λόγω και των διάφορων μειονοτικών προβλημάτων αλλά και της πρώτης Ελληνικής περιοχής μετά τα σύνορα με Τουρκία και Βουλγαρία. Απέραντες πεδιάδες που μέχρι προ 20ετίας δίνανε την αυτάρκεια σε όλη την χώρα σε γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, αλλά και με πλήθος από διάφορα άλλα πλεονεκτήματα, όπως οι μοναδικοί υδροβιότοποι, τα υδροθερμικά πεδία και άλλα. Ο τόπος όμως παρά τα προτερήματα του μαστίζεται από την ανεργία, από την φτώχια και την εγκατάλειψη. Τι και αν υπάρχουνε πολλά κοιτάσματα από πετρέλαιο έως σπάνιες γαίες, ζεόλιθος και ευγενή μέταλλα …όλα στην απαξίωση. Δεν μιλάμε βέβαια για την μοναδικότητα των αρχαίων μνημείων και των τουριστικών προορισμών ..αυτά δυστυχώς παραμένουνε στα χαρτιά.
Και αν υποθέσουμε ότι τίποτα από όλα αυτά δεν κινείται, θα πάρουμε μια γεύση και από τα άλλα. Μας είχανε όπως κάθε χρόνο παραμυθιάσει με τα υδατοδρόμια που θα δίνανε πνοή στις μετακινήσεις. Μετά από 3 χρόνια αναμονή η Αλεξανδρούπολη είναι εκτός σχεδίων των υδατοδρομίων και φυσικά τίποτα δεν κινείται.
Από την άλλη το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Έξω από τον σχεδιασμό για τα 35 προς αξιοποίηση λιμανιών. Και το μόνο λιμάνι προς αξιοποίηση αυτό της Καβάλας. Ούτε της Σαμοθράκης, αλλά ούτε της Θάσου.
Γράψαμε πολλές φορές για την σπουδαιότητα και την στρατηγική σημασία του λιμανιού της πόλης. Μιας σημασίας που αρχίζει από το 1880 όταν τότε άρχισε να περνά ο σιδηρόδρομος και φυσικά η σύνδεση με το λιμάνι.
Δίπλα μας τα Δαρδανέλια. Γράψαμε πολλές φορές για την σπουδαιότητα σύνδεσης του λιμανιού με τον σιδηρόδρομο και την διασύνδεση του με το Μπουργκάς και Βάρνα της Βουλγαρίας. Ο χρόνος διέλευσης από τα Δαρδανέλια είναι κάπου τρείς μέρες. Με έναν γρήγορο σιδηρόδρομο και με το λιμάνι που θα τηρεί τις προδιαγραφές, καταστείς την Ελλάδα παγκόσμιο κέντρο διεθνούς εμπορίου με την Μαύρη Θάλασσα και φυσικά παρακάμπτεις τα Δαρδανέλια σε δευτερευούσης σημασίας διαδρομή.
Αν γινότανε και η σιδηροδρομική Εγνατία ..τότε Μπίνγκο ….θα είχες το διεθνές εμπόριο με την Μαύρη Θάλασσα όλο στην κατοχή σου.
Ακόμα καλύτερα βέβαια αν γινότανε και η σύνδεση με την οδική Εγνατία για να μπορούν και οι οδικοί άξονες να ενώσουνε πιο καλά τις εμπορικές συναλαγές και συγκοινωνίες.
Αλλά βλέπεται, 30 χιλιόμετρα οδικού δρόμου της συνδετήριας με την Εγνατία καθέτου ..γίνονται εδώ και 40 χρόνια ….ενώ 300 μέτρα σιδηροδρομικής γραμμής που θα επιτρέψουνε τον σιδηρόδρομο να συνδεθεί με το λιμάνι κατασκευάζονται ..άλλα 40 χρόνια.
Δεν μιλάμε για την εκβάθυνση ….αυτή γίνεται και πάει από εταιρεία σε εταιρεία, άλλα τα΄σοα χρόνια….
Φυσικά για να αναπτυχθεί το λιμάνι πρέπει να γίνουνε και οι δομές που θα επιτρέψουνε την λειτουργία του. Όπως εμπορευματικός σταθμός για κοντέινερ, θέσεις φορτοεκφόρτωσης τρένων, αυτοκινηταμαξών, Επιβατικός σταθμός εξυπηρέτησης επιβατών, κλπ ….που δεν υπάρχουνε ούτε στα χαρτιά. Για φανατιστείτε τώρα αυτά που υπάρχουνε στα χαρτιά γίνονται 40 χρόνια ….για να φανταστούμε τι θα γίνει για τα ανύπαρκτα ακόμα σχέδια …που θα παραμείνουνε στην ανυπαρξία …αφού και το λιμάνι δεν είναι στα προς ανάπτυξη λιμάνια.
Αν υποθέσουμε την κατάντια στην οποία έχει περιέλθει το λιμάνι ..αφού εκτός από σπάνια εμπορικά πλοία που το επισκέπτονται, δεν υπάρχει ούτε σύνδεση με κανένα νησί ή μέρος του Αιγαίου ..καταλαβαίνουμε τι σημαίνει η απόφαση αυτή.
Και όμως η σύνδεση θα πρόσφερε έδαφος για διακίνηση προϊόντων μεταξύ νησιών του Αιγαίου και της Θράκης, όπως πχ ζωοτροφές με Κρήτη, αγροτικά προϊόντα με Λέσβο, Λήμνο, Ρόδο, κλπ…
Και όμως ο λιμάνι της Θράκης μένει έξω από τα σχέδια για ανάπτυξη. Μένει έξω από τα σχέδια για υδατοδρόμια, μένει έξω από τα σχέδια για την ανάπτυξη και την παραγωγή.
Βέβαια πολλοί μιλούνε για ανάπτυξη, αλλά για να έρθει η ανάπτυξη, θέλει έργα και υποδομές. Δεν περιμένεις να έρθει ανάπτυξη …ενώ κατασπαταλάς τα χρήματα ενώ δεν υπάρχει ούτε έλεγχος για τα παρατημένα έργα, αλλά ούτε τιμωρία.
Φυσικά το αεροδρόμια μένει και αυτό έξω από τα υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια. Και σε αυτό θα συμφωνήσουμε, αφού κατασκευάστηκε σχεδόν νέο αεροδρόμιο και θα ήτανε κρίμα να ιδιωτικοποιηθεί …με όφελος ίσως μικρό. Αλλά και εδώ οι πτήσεις όλο και ακριβότερες, αφού πήγαμε σε ιδιωτικό μονοπώλιο και ίσως λιγότερες. Και φυσικά στις μέρες μας ότι υπολειτουργεί στο τέλος κλείνει.
Άρα για ποια ανάπτυξη μας μιλάνε; Για πιες θέσεις εργασίας. Φυσικά και οι τοπικοί φορείς έχουνε την ευθύνη τους. Και η στασιμότητα και η υποκινητικότητα φέρνει δυσανάλογα αποτελέσματα. Η παραγωγή πήγε σε αγροτικά προϊόντα σε μηδενική σχεδόν βάση το ίδιο και η κτηνοτροφική και ιδίως μετά από τον καταρροϊκό πυρετό και την ευλογιά, που χτήπησε τα αιγοπρόβατα. Περιφέρεια με 180 χιλιόμετρα μήκος. ..δεν διαθέτει ούτε σφαγείο εδώ και 35 χρόνια. Αλλά είπαμε η ανάπτυξη έρχεται ….με το καΐκι …εκείνο που κινείται με μονόκωπο …μόνο που όταν φτάσει …ίσως δεν βρει ανθρώπους στον τόπο αυτό ..αφού η μετανάστευση και η ερήμωση …είναι εντός των πυλών……
0 Σχόλια
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου