Το μέτρο των προληπτικών κατασχέσεων ποσών από τραπεζικούς λογαριασμούς για οφειλές προς το Δημόσιο ακόμα κι αν αυτές δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες επιστρατεύει εσχάτως το υπουργείο Οικονομικών.
Το υπουργείο «πατάει» πάνω σε διάταξη νόμου του 2011 η οποία επιτρέπει τον αυτεπάγγελτο συμψηφισμό ποσών που δικαιούνται οι φορολογούμενοι με χρέη προς το Δημόσιο που δεν έχουν εξοφληθεί, έστω κι αν αυτά δεν είναι ληξιπρόθεσμα. Την πρακτική της εφορίας επιβεβαίωσε μέσω ... twitter κι απαντώντας σε καταγγελία φορολογούμενου o Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Χ. Θεοχάρης αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι ο νόμος είναι άδικος και χρήζει διορθώσεων.
Στα ποσά στα οποία δύναται η Εφορία να βάλει «χέρι» συγκαταλέγονται και αγροτικές επιδοτήσεις- μόνο όμως αφότου αυτά έχουν κατατεθεί στους λογαριασμούς των δικαιούχων.
Το θέμα ήρθε στην επιφάνεια ύστερα από «τιτίβισμα» χρήστη twitter ο οποίος έγραφε: «Ενημερώνω το φιλοθεάμον κοινό ότι η μπανανία θα κατασχέσει με το έτσι θέλω, 170€ από τον πατέρα μου».
Aπό τη συζήτηση και την ανταλλαγή μηνυμάτων που ακολούθησε προέκυψε ότι ο πατέρας του φορολογούμενου συνέχεια δικαιούνταν αγροτική επιδότηση 170 ευρώ, τα οποία όμως όταν ήρθε η ώρα να καταβληθούν δεν καταβλήθηκαν. Κι αυτό γιατί η εφορία αποφάσισε να τα κρατήσει κάνοντας συμψηφισμό με βεβαιωμένη αλλά μη ληξιπρόθεσμη οφειλή που αφορούσε στην τρίτη δόση του φόρου εισοδήματος.
Τι λένε ο νόμος και η σχετική εγκύκλιος
Σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη, το επίμαχο άρθρο είναι το «άρθρο 11 ν. 3943/31-3-11 αλλάζει το αρ. 83 ΚΕΔΕ: "συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη" όχι ληξιπρόθεσμα».
Η συγκεκριμένη διάταξη είχε θεσπιστεί με στόχο να μπει φρένο στις επιστροφές ΦΠΑ οι οποίες έμπαιναν σε ρύθμιση για τμηματική καταβολή ληξιπρόθεσμου ΦΠΑ, λάμβαναν φορολογική ενημερότητα, εισέπρατταν το ΦΠΑ αλλά στη συνέχεια δεν πλήρωναν τους υπόλοιπους φόρους τους.
Στο άρθρο 11 του νόμου ορίζεται ότι «βέβαιη και εκκαθαρισμένη χρηματική απαίτηση του οφειλέτη κατά του Δημοσίου, η οποία αποδεικνύεται με τελεσίδικη δικαστική απόφαση ή δημόσιο έγγραφο, συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη αυτού προς το Δημόσιο». Μάλιστα, στην αμέσως επόμενη παράγραφο αναφέρεται πως «ο συμψηφισμός μπορεί να διενεργείται και αυτεπάγγελτα με πράξη του προϊσταμένου της ίδιας υπηρεσίας».
Στη σχετική εγκύκλιο που εκδόθηκε τον Ιανουάριο του 2012, αναφέρεται ότι «προτείνονται σε συμψηφισμό ή συμψηφίζονται αυτεπάγγελτα τα χρέη που είναι βεβαιωμένα στο εν στενή εννοία Δημόσιο με απαιτήσεις του οφειλέτη που προέρχονται από το εν στενή εννοία Δημόσιο (π.χ. Υπουργείο, 401 - Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών, 424 - Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσ/νίκης κ.λπ.),εφόσον υφίστανται κατά τον ίδιο χρόνο».
Δεν συμψηφίζονται σε καμία περίπτωση απαιτήσεις κατά του Δημοσίου με οφειλές που είναι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. υπέρ τρίτων (π.χ. υπέρ ΝΑΤ, ΝΠΔΔ, τράπεζας κ.λπ.).
Επίσης, δεν συμψηφίζονται οφειλές προς το Δημόσιο με απαιτήσεις του οφειλέτη κατά Ο.Τ.Α. (Δήμοι, Περιφέρειες), ΝΠΔΔ, ΟΠΑΔ, Δημοσίων Επιχειρήσεων, Νοσοκομείων που έχουν μορφή ΝΠΔΔ κ.λπ. καθ' όσον δεν υφίσταται αμοιβαιότητα.
Οφειλές προς το Δημόσιο που υπόκεινται σε συμψηφισμό
Σε συμψηφισμό υπόκεινται:
α) Οι βεβαιωμένες οφειλές είτε είναι ληξιπρόθεσμες είτε όχι.
β) Οι βεβαιωμένες οφειλές που τελούν σε δικαστική ή διοικητική αναστολή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 6 του Κ.Ε.Δ.Ε., όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 5 του άρθρου 67 του ν. 3842/2010 (ΦΕΚ 58Α΄).
γ) Οι βεβαιωμένες οφειλές που για οποιονδήποτε λόγο καταβάλλονται τμηματικά (είτε με διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, είτε με νομοθετική ρύθμιση, είτε με διοικητική πράξη).
δ) Οι παραγεγραμμένες οφειλές, οι οποίες αντιτάσσονται σε συμψηφισμό για μία τριετία από τη συμπλήρωση της παραγραφής τους. Σε περίπτωση που εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος έχει συντελεστεί η διαγραφή των οφειλών, λόγω παραγραφής, αυτές αναβιώνουν προς τούτο κατά τις διατάξεις του άρθρου 119 Π.Δ. 16/1989 (ΦΕΚ 6Α΄) «Κανονισμός Λειτουργίας των Δ.Ο.Υ.».
Αυτεπάγγελτος συμψηφισμός επί βεβαιωμένων οφειλών στο Δημόσιο
Σε περίπτωση που υφίστανται βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο (Δ.Ο.Υ. ή Τελωνείο), ληξιπρόθεσμα ή μη, ανεξαρτήτως του εάν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση ή σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής ή τελούν σε αναστολή και από τα στοιχεία που υπάρχουν αποδεικνύεται η απαίτηση του οφειλέτη κατά του Δημοσίου (π.χ. αν υφίσταται τίτλος επιστροφής, αν ο οφειλέτης αιτείται χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας από το Δημόσιο ή γνωστοποιεί την απαίτησή του κατά του Δημοσίου ο ίδιος ή η εκκαθαρίζουσα αρχή) ο συμψηφισμός ενεργείται αυτεπάγγελτα από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας.
Όταν η απαίτηση (εκτός των τίτλων πληρωμής που υφίστανται στις Δ.Ο.Υ.) εκκαθαρίζεται ή πρόκειται να πληρωθεί από άλλη υπηρεσία του Δημοσίου (Δημόσιο με τη στενή του όρου έννοια), ο συμψηφισμός ζητείται με έγγραφο του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. στην οποία είναι βεβαιωμένη η οφειλή.
Επισημάνσεις:
α) Στην περίπτωση πληρωμής ποσών από το Δημόσιο δεν εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας όταν υφίστανται οφειλές σε αυτό, αλλά υποχρεωτικά διενεργείται αυτεπάγγελτος συμψηφισμός, κατά τα ανωτέρω.
β) Ο συμψηφισμός, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, διενεργείται και για τις περιπτώσεις όπου ο δικαιούχος απαλλάσσεται από την προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας ή ο τίτλος επιστροφής του έχει ποσό μικρότερο των 1.500 ευρώ για την είσπραξη του οποίου δεν απαιτείται αποδεικτικό ενημερότητας.
γ) Όταν υφίστανται οφειλές και δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις διενέργειας συμψηφισμού αυτών με απαίτηση του οφειλέτη (π.χ. από Δήμο) τότε χορηγείται κατά περίπτωση είτε αποδεικτικό ενημερότητας είτε βεβαίωση οφειλής, κατά τις διατάξεις του άρθρου 28 ν. 3943/2011 (ΦΕΚ 66Α΄).
Γιάννης Τσατσάκης

1 Σχόλια
ΣΗΚΩΣΤΕ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑΣΑΣ ΤΩΡΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΣΧΟΥΝ ΤΑ ,,,,,,,,,,,
ΑπάντησηΔιαγραφήΑποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου