Πώς θα καταφέρετε να σκέφτεστε δημιουργικά
Πόσες φορές δεν έχετε θαυμάσει το «μυαλό» πίσω από μια επιτυχημένη διαφήμιση, επιχειρηματική ιδέα, πρόταση κ.ά;
Ποιος δε θα ήθελε να είναι σε θέση να «παράγει» σπουδαίες ιδέες;
Σας έχουμε «καλά νέα».
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Salon, η «καλλιέργεια» ιδεών είναι μια διαδικασία, την οποία μπορεί κανείς να εξασκήσει προκειμένου να παράγει περισσότερες (και ιδανικά καλύτερες) ιδέες.
Βέβαια, από την άλλη πολλές φορές μια καλή ιδέα μπορεί να έρθει την ώρα που είναι κανείς στο ντους, ή κάποια άλλη άσχετη στιγμή, αλλά εμείς θα εστιάσουμε στη «δημιουργική διαδικασία» που προτείνει η επιστήμη.
Μέχρι τώρα η επιστήμη δεν είχε καθορίσει επακριβώς τι συμβαίνει στον εγκέφαλό μας κατά τη δημιουργική διαδικασία, καθώς συνδυάζει ένα σωρό διαφορετικών εγκεφαλικών λειτουργικών. Και αντίθετα με αυτό που πίστευαν πολλοί, σε αυτή «συνεργάζονται» και οι δύο πλευρές του εγκεφάλου.
Στην πραγματικότητα τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου είναι άρρηκτα συνδεδεμένα και ξεχωρίζουν απλά στον τρόπο επεξεργασίας.
Η ιδέα ότι οι άνθρωποι σκέφτονται είτε με το δεξί, είτε με το αριστερό μέρος του μυαλού τους είναι μύθος, συνεχίζει το δημοσίευμα.
Ποιες είναι οι τρεις περιοχές του εγκεφάλου που χρησιμοποιούνται κατά τη «διαδικασία δημιουργικής σκέψης»:
Ανάμεσα σε όλα τα δίκτυα και ειδικά κέντρα λειτουργίας του εγκεφάλου μας, υπάρχουν τρία που είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούνται στη δημιουργική σκέψη.
Το δίκτυο ελέγχου της προσοχής: μας βοηθά να επικεντρωνόμαστε και να εστιάζουμε σε μια συγκεκριμένη εργασία. Είναι αυτό που ενεργοποιείται όταν χρειάζεται να συγκεντρωθούμε σε ένα περίπλοκο πρόβλημα ή να εστιάσουμε την προσοχή μας σε κάτι, όπως για παράδειγμα να διαβάσουμε ή να ακούσουμε μια συζήτηση.
Το δίκτυο της φαντασίας: χρησιμοποιείται για να κάνουμε/φανταζόμαστε διάφορα σενάρια για το μέλλον και να θυμόμαστε πράγματα που έγιναν στο παρελθόν. Το δίκτυο αυτό μας βοηθά να οικοδομούμε νοητικές εικόνες όταν συμμετέχουμε στις δραστηριότητες αυτές.
Το δίκτυο ευελιξίας της προσοχής: ελέγχει όσα συμβαίνουν γύρω μας και μέσα στο μυαλό μας και μεταβαίνει από το δίκτυο φαντασίας σε αυτό ελέγχου της προσοχής.
Μια πρόσφατη έρευνα από την Rex Junge υποστήριζε ότι αυτό που συμβαίνει στον εγκέφαλό μας όταν γινόμαστε δημιουργικοί είναι, ότι μειώνεται η δραστηριότητα του δικτύου ελέγχου της προσοχής. Αυτό μας επιτρέπει να… εμπνεόμαστε και να σχηματίζουμε νέες ιδέες. Ταυτόχρονα, αυξάνεται η δραστηριότητα των δύο άλλων δικτύων.
Η παραγωγή νέων ιδεών είναι μια διαδικασία
Στο βιβλίο του «A Technique for Producing Ideas», ο James Webb Young εξηγεί ότι ενώ η διαδικασία παραγωγής νέων ιδεών είναι αρκετά εύκολη να την εξηγήσει κανείς, «απαιτεί πολύ πνευματική εργασία, προκειμένου να καταφέρει κανείς να τη χρησιμοποιήσει».
Λέει ακόμη ότι πρέπει να εκπαιδεύσει κανείς το μυαλό του έτσι ώστε η διαδικασία παραγωγής νέων ιδεών να του βγαίνει «φυσικά».
Οι δύο γενικές αρχές παραγωγής ιδεών, σύμφωνα με τον James είναι:
1. Μια ιδέα δεν είναι τίποτε παραπάνω και τίποτε λιγότερο από ένα συνδυασμό παλαιότερων στοιχείων.
2. Η ικανότητα να δημιουργήσει κανείς νέους συνδυασμούς βασιζόμενος σε παλιά στοιχεία, εξαρτάται από την ικανότητα του ατόμου να «βλέπει» τους συσχετισμούς.
Η δεύτερη αρχή είναι πολύ σημαντική για την παραγωγή νέων ιδεών, και είναι κάτι στο οποίο πρέπει κανείς να εκπαιδεύσει το μυαλό του. Για κάποιους κάθε γεγονός είναι ένα ξεχωριστό κομμάτι γνώσης. Για άλλους είναι ένα κομμάτια μιας αλυσίδας γνώσεων.
Παρακάτω ακολουθούν μερικές έξυπνες συμβουλές για να καταφέρετε να «παράγετε ιδέες»:
Αφιερώστε χρόνο
Οι σκέψεις χρειάζονται χρόνο, προτού ωριμάσουν και η «δημιουργική πλευρά» σας νιώσει έτοιμη για να… κάνει την εμφάνισή της. Αφιερώστε συχνά χρόνο για να εκπαιδεύσετε το μυαλό σας να χαλαρώνει και να αρχίσει να κάνει στις συνδέσεις που χρειάζονται για να παραχθούν νέες ιδέες.
Βρείτε ένα χώρο που σας εμπνέει
Το να αφιερώνετε τακτικά χρόνο, δίνει το «σήμα» στον εγκέφαλό σας ότι είναι η ώρα για να αρχίσει να σκέφτεται δημιουργικά. Ο κατάλληλος χώρος θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο προς αυτήν την κατεύθυνση.
Αφήστε το υποσυνείδητό σας… να κάνει όλη τη δουλειά
Μπορεί να είναι ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια της όλης διαδικασίας, όμως είναι και το πιο σημαντικό. «Εγκαταλείψτε τη συνειδητή προσπάθεια και αφήστε το υποσυνείδητό σας να κάνει όλη τη δουλειά» λέει ο James Webb Young.
Καθώς απασχολούμε το συνειδητό κομμάτι μας με άλλες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα να πάρουμε έναν υπνάκο ή να κάνουμε ένα χαλαρωτικό ντους, το υποσυνείδητό μας «δουλεύει» στο πώς να βρει τις συσχετίσεις από όλα τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει μέχρι τώρα.
Η στιγμή της έμπνευσης
Είναι η στιγμή που μας έρχεται μια καλή ιδέα… και φυσικά συμβαίνει πάντα εκεί που δεν το περιμένεις.
Ασκήστε κριτική στις ιδέες σας, μην τις αποδέχεστε αμέσως
Μην μείνετε «κολλημένοι» στην αρχική σας σκέψη. Αυτό θα σας βοηθήσει να πάτε την ιδέα σας παρακάτω και να ανακαλύψετε κι άλλες δυνατότητες που μέχρι τώρα σας διέφευγαν.
Οι κακές ιδέες, οδηγούν σε περισσότερες καλές
Όταν κανείς έχει πολλές κακές ιδέες, αυτό σημαίνει ότι έχει και καλές. Αυτό άλλωστε υποστηρίζουν μελέτες επιστημόνων από το MIT και το πανεπιστήμιο Davis της Καλιφόρνια.
Ποιος δε θα ήθελε να είναι σε θέση να «παράγει» σπουδαίες ιδέες;
Σας έχουμε «καλά νέα».
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Salon, η «καλλιέργεια» ιδεών είναι μια διαδικασία, την οποία μπορεί κανείς να εξασκήσει προκειμένου να παράγει περισσότερες (και ιδανικά καλύτερες) ιδέες.
Βέβαια, από την άλλη πολλές φορές μια καλή ιδέα μπορεί να έρθει την ώρα που είναι κανείς στο ντους, ή κάποια άλλη άσχετη στιγμή, αλλά εμείς θα εστιάσουμε στη «δημιουργική διαδικασία» που προτείνει η επιστήμη.
Μέχρι τώρα η επιστήμη δεν είχε καθορίσει επακριβώς τι συμβαίνει στον εγκέφαλό μας κατά τη δημιουργική διαδικασία, καθώς συνδυάζει ένα σωρό διαφορετικών εγκεφαλικών λειτουργικών. Και αντίθετα με αυτό που πίστευαν πολλοί, σε αυτή «συνεργάζονται» και οι δύο πλευρές του εγκεφάλου.
Στην πραγματικότητα τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου είναι άρρηκτα συνδεδεμένα και ξεχωρίζουν απλά στον τρόπο επεξεργασίας.
Η ιδέα ότι οι άνθρωποι σκέφτονται είτε με το δεξί, είτε με το αριστερό μέρος του μυαλού τους είναι μύθος, συνεχίζει το δημοσίευμα.
Ποιες είναι οι τρεις περιοχές του εγκεφάλου που χρησιμοποιούνται κατά τη «διαδικασία δημιουργικής σκέψης»:
Ανάμεσα σε όλα τα δίκτυα και ειδικά κέντρα λειτουργίας του εγκεφάλου μας, υπάρχουν τρία που είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούνται στη δημιουργική σκέψη.
Το δίκτυο ελέγχου της προσοχής: μας βοηθά να επικεντρωνόμαστε και να εστιάζουμε σε μια συγκεκριμένη εργασία. Είναι αυτό που ενεργοποιείται όταν χρειάζεται να συγκεντρωθούμε σε ένα περίπλοκο πρόβλημα ή να εστιάσουμε την προσοχή μας σε κάτι, όπως για παράδειγμα να διαβάσουμε ή να ακούσουμε μια συζήτηση.
Το δίκτυο της φαντασίας: χρησιμοποιείται για να κάνουμε/φανταζόμαστε διάφορα σενάρια για το μέλλον και να θυμόμαστε πράγματα που έγιναν στο παρελθόν. Το δίκτυο αυτό μας βοηθά να οικοδομούμε νοητικές εικόνες όταν συμμετέχουμε στις δραστηριότητες αυτές.
Το δίκτυο ευελιξίας της προσοχής: ελέγχει όσα συμβαίνουν γύρω μας και μέσα στο μυαλό μας και μεταβαίνει από το δίκτυο φαντασίας σε αυτό ελέγχου της προσοχής.
Μια πρόσφατη έρευνα από την Rex Junge υποστήριζε ότι αυτό που συμβαίνει στον εγκέφαλό μας όταν γινόμαστε δημιουργικοί είναι, ότι μειώνεται η δραστηριότητα του δικτύου ελέγχου της προσοχής. Αυτό μας επιτρέπει να… εμπνεόμαστε και να σχηματίζουμε νέες ιδέες. Ταυτόχρονα, αυξάνεται η δραστηριότητα των δύο άλλων δικτύων.
Η παραγωγή νέων ιδεών είναι μια διαδικασία
Στο βιβλίο του «A Technique for Producing Ideas», ο James Webb Young εξηγεί ότι ενώ η διαδικασία παραγωγής νέων ιδεών είναι αρκετά εύκολη να την εξηγήσει κανείς, «απαιτεί πολύ πνευματική εργασία, προκειμένου να καταφέρει κανείς να τη χρησιμοποιήσει».
Λέει ακόμη ότι πρέπει να εκπαιδεύσει κανείς το μυαλό του έτσι ώστε η διαδικασία παραγωγής νέων ιδεών να του βγαίνει «φυσικά».
Οι δύο γενικές αρχές παραγωγής ιδεών, σύμφωνα με τον James είναι:
1. Μια ιδέα δεν είναι τίποτε παραπάνω και τίποτε λιγότερο από ένα συνδυασμό παλαιότερων στοιχείων.
2. Η ικανότητα να δημιουργήσει κανείς νέους συνδυασμούς βασιζόμενος σε παλιά στοιχεία, εξαρτάται από την ικανότητα του ατόμου να «βλέπει» τους συσχετισμούς.
Η δεύτερη αρχή είναι πολύ σημαντική για την παραγωγή νέων ιδεών, και είναι κάτι στο οποίο πρέπει κανείς να εκπαιδεύσει το μυαλό του. Για κάποιους κάθε γεγονός είναι ένα ξεχωριστό κομμάτι γνώσης. Για άλλους είναι ένα κομμάτια μιας αλυσίδας γνώσεων.
Παρακάτω ακολουθούν μερικές έξυπνες συμβουλές για να καταφέρετε να «παράγετε ιδέες»:
Αφιερώστε χρόνο
Οι σκέψεις χρειάζονται χρόνο, προτού ωριμάσουν και η «δημιουργική πλευρά» σας νιώσει έτοιμη για να… κάνει την εμφάνισή της. Αφιερώστε συχνά χρόνο για να εκπαιδεύσετε το μυαλό σας να χαλαρώνει και να αρχίσει να κάνει στις συνδέσεις που χρειάζονται για να παραχθούν νέες ιδέες.
Βρείτε ένα χώρο που σας εμπνέει
Το να αφιερώνετε τακτικά χρόνο, δίνει το «σήμα» στον εγκέφαλό σας ότι είναι η ώρα για να αρχίσει να σκέφτεται δημιουργικά. Ο κατάλληλος χώρος θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο προς αυτήν την κατεύθυνση.
Αφήστε το υποσυνείδητό σας… να κάνει όλη τη δουλειά
Μπορεί να είναι ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια της όλης διαδικασίας, όμως είναι και το πιο σημαντικό. «Εγκαταλείψτε τη συνειδητή προσπάθεια και αφήστε το υποσυνείδητό σας να κάνει όλη τη δουλειά» λέει ο James Webb Young.
Καθώς απασχολούμε το συνειδητό κομμάτι μας με άλλες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα να πάρουμε έναν υπνάκο ή να κάνουμε ένα χαλαρωτικό ντους, το υποσυνείδητό μας «δουλεύει» στο πώς να βρει τις συσχετίσεις από όλα τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει μέχρι τώρα.
Η στιγμή της έμπνευσης
Είναι η στιγμή που μας έρχεται μια καλή ιδέα… και φυσικά συμβαίνει πάντα εκεί που δεν το περιμένεις.
Ασκήστε κριτική στις ιδέες σας, μην τις αποδέχεστε αμέσως
Μην μείνετε «κολλημένοι» στην αρχική σας σκέψη. Αυτό θα σας βοηθήσει να πάτε την ιδέα σας παρακάτω και να ανακαλύψετε κι άλλες δυνατότητες που μέχρι τώρα σας διέφευγαν.
Οι κακές ιδέες, οδηγούν σε περισσότερες καλές
Όταν κανείς έχει πολλές κακές ιδέες, αυτό σημαίνει ότι έχει και καλές. Αυτό άλλωστε υποστηρίζουν μελέτες επιστημόνων από το MIT και το πανεπιστήμιο Davis της Καλιφόρνια.
0 Σχόλια
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου