Ελέας Δημήτρης
Δεν πρόκειται να δώσουμε εδώ ορισμό του τι είναι ο διανοούμενος [1], ίσως όμως, αρκεστούμε να πούμε ότι ο Έλληνας διανοούμενος, συνήθως είναι μέλος σε κάποιο κόμμα –τα ονόματα τους τα γνωρίζετε–, γράφουν κυρίως κάθε Πέμπτη εξομολόγηση στα: Lifo, Athens Voice, Protagon… και μέσα στα πάμπολλα βιβλία που έχουν γράψει, δεν έχουν να επιδείξουν «τίποτα» αξιοσημείωτο σε ποιότητα μα σε ποσότητα…
Μερικοί δε από αυτούς, χρησιμοποιώντας ακόμη την περισπωμένη και δασεία που προ πολλού έχουν καταργηθεί, θέλοντας να θεσμίσουν μέσω της γλώσσας ιδιόρρυθμη εξουσία και αυθεντία… Έχει αποσυναρμολογηθεί το μυαλό τους από τις πολλές μεταφράσεις μέσω του google translate. Κοντολογίς, έχουν μεταφράσει τόσα πολλά βιβλία, είχαν άραγε ποτέ τον χρόνο οι ίδιοι να σκεφτούν;
Τι μας λένε, τώρα, οι συνθήκες για την κατάσταση στην ελληνική κοινωνία; Τα λεφτά που είχαν στην άκρη πολλοί, για μία δύσκολη μέρα, έχουν προ καιρού τελειώσει, έτσι σήμερα 4,500,000 άνθρωποι είναι σε συνθήκες τραγικής πείνας… «Οι πολιτικοί είναι στην κοσμάρα τους», συνθήκη που ακόμη επιτρέπει ο παχυλός τους μισθός και, η μικρή μα ακυρωμένη αναγνωρισιμότητά τους… O Nίκος Δήμου (διανοούμενος εξαίρεση) το δήλωσε πρόσφατα στο ράδιο του Βήμα fm «οι Έλληνες πολιτικοί απαξιώνονται από μόνοι τους…». Άρα, οι «ταπεινωμένοι» πολίτες, εφόσον δεν κοιτάνε προς τους πολιτικούς, πού στα αλήθεια μπορούν να κοιτάξουν για «έμπνευση;»
Οι διανοούμενοι θα μπορούσαν να είναι μια κάποια λύση; Δεν είδαμε κανέναν από αυτούς, να αδειάζει ένα φορτηγό γεμάτο φρατζόλες ψωμί στο Σύνταγμα ή να βοηθάει τους φτωχούς, ή να κάνει κάτι τέλος πάντων και να κονταροχτυπηθεί ελλόγως για το δίκιο των πολλών.
Μερικοί «διανοούμενοι» προκαλούν τα φώτα της δημοσιότητας, διαφημίζοντας κάτι που είναι ένα εντελώς προσωπικό θέμα, όπως η σεξουαλικότητα. Όταν μια χώρα δεν έχει σοβαρούς διανοούμενους, δεν μπορείς να περιμένεις και πολλά από τους πολίτες μόνο, όσο και αν ο ρόλος του κάθε πολίτη είναι σημαντικός, ή να περιμένεις πολλά από του κομματικούς μηχανισμούς που ξεπηδούν σαν μανιτάρια.
Η ελληνική διανόηση, ιδιαιτέρως η αριστερή, αντί να διαβάζει κυρίως τους αντιμαρξιστές Κ. Καστοριάδη και Ν. Τσόμσκι, διαβάζει της μόδας τους περίπλοκους μαρξιστές Σ. Ζίζεκ και Α. Μπαντιού, αν και ο τελευταίος πρόσφατα στην Αθήνα/Γαλλικό Ινστιτούτο, καθόλου αδίκως, χαρακτήρισε τους σημερινούς διανοούμενους «μαντρόσκυλα του συστήματος».
Για να θυμίσω και να παραφράσω μια φράση από τον Ζητιάνο του Καρκαβίτσα «οι Έλληνες διανοούμενοι έχουν στριμωχτεί σαν κοπάδι μέσα στο μαντρί, αργά τη νύχτα, καθώς ακούνε το ούρλιασμα του λύκου…». Να πούμε –κάτι που δεν θα είναι διόλου αληθές– πως η ώρα τους έρχεται;
Ή μάλλον να πούμε, αυτό που είναι καλό για αυτούς, η μεγάλη τους ώρα δεν θα έρθει ποτέ! Μέσα στη σιωπή τους είναι συνένοχοι και συνυπεύθυνοι [2], που πάντα θα μένουν στα στενά τοπικά όρια και, τέτοιου τύπου σοβιετικοί διανοούμενοι είχαν σταλεί στην Σουηδική Ακαδημία για να σαμποτάρουν με θρηνολογία την υποψηφιότητα του οικουμενικού Καζαντζάκη.
-------------------------------
[1] O Καστοριάδης γράφει για τους διανοούμενους: «Διανοούμενος. Ουδέποτε συμπάθησα (ούτε αποδέχτηκα για λογαριασμό μου) αυτόν τον όρο, και για λόγους αισθητικούς, εξαιτίας της άθλιας και αμυντικής υπεροψίας πού αυτός ο όρος προϋποθέτει, άλλα και για λόγους λογικούς• ποιος δεν είναι διανοούμενος;», αλλά επίσης «δίνει» έναν ορισμό: «…όλους εκείνους πού, ανεξάρτητα από το επάγγελμά τους, επιχειρούν να υπερβούν τη σφαίρα της ειδίκευσής τους και ενδιαφέρονται ενεργά για ό,τι συμβαίνει στην κοινωνία. Αλλά αυτό είναι, και θα πρέπει να είναι, ο ορισμός του δημοκρατικού πολίτη, οποιαδήποτε κι αν είναι η απασχόλησή του». Κορνήλιος Καστοριάδης: Ο Θρυμματισμένος Κόσμος (εκδόσεις Ύψιλον, 1999)
[2] O υπερενενηντάχρονος και προς τιμή του Νάνος Βαλαωρίτης, δήλωσε με αφορμή το Ναζιστικό μόρφωμα: «Πολλοί από τους συναδέλφους μου διανοούμενους και συγγραφείς δεν μοιάζουν να το παίρνουν στα σοβαρά. Δεν βαριέσαι, έχουμε δει κι άλλα κι αυτό θα περάσει, λένε ελαφρά τη καρδία».
4 Σχόλια
E. " μέσα στα πάμπολλα βιβλία που έχουν γράψει, δεν έχουν να επιδείξουν «τίποτα» αξιοσημείωτο σε ποιότητα μα σε ποσότητα". Σε ποιούς αναφέρεστε; Και πάλι ένα τέτοιο σχόλιο το οποίο αναφέρεται στους πάντες, αλλά κατ' ουσίαν σε κανένα, καταντά συκοφαντικό, έστω και αν δεν είναι αυτή η πρόθεσή σας. Δηλαδή, μηδενίζετε το έργο όλων αυτών των επιστημόνων στην αρχαία και νεότερη ιστορία, την βυζαντινή φιλολογία και τις θετικές επιστήμες; Για να μη μιλήσουμε για το δοκίμιο, πεδίο στο οποίο παρατηρείται μία μικρή αλλά ευκλεής άνθηση τα τελευταία δέκαπέντε περίπου χρόνια. Για μία ακόμα φορά αποδεικνύεται η πλήρης άγνοιά σας για την ελληνική πνευματική ζωή και επομένως εσείς ο ίδιος αναιρείτε τοιουτοτρόπως το δικαίωμά σας να εκφέρεστε επικριτικά και ανερμάτιστα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΤ. " ... τέτοιου τύπου σοβιετικοί διανοούμενοι είχαν σταλεί στην Σουηδική Ακαδημία για να σαμποτάρουν με θρηνολογία την υποψηφιότητα του οικουμενικού Καζαντζάκη." Πέρα από την νοηματική σύγχυση που ενέχει η φράση "τέτοιου τύπου σοβιετικοί διανοούμενοι", οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι ακόμη και τώρα δεν μας καθίσταται σαφές ποιοί τελοσπάντων είναι αυτοί οι διανοούμενοι. Ούτε γιατί ανήκουν στην δίδια κατηγορία με εκείνους που αντιτέθηκαν στην υποψηφιότητα Καζαντζάκη. Ιδίως δε, δεν γνωρίζω κατά ποία έννοια ο Γεώργιος Βουγιουκλάκης, ο οποίος αντιπροτάθηκε ως διεκδικητής του Νόμπελ, ήταν σοβιετικού τύπου διανοούμενος και τί σημαίνει ο όρος.
Συμπερασματικά, το στερούμενο αιδούς και αληθείας παρόν ρυπαρογράφημα, έργο ενός επιδόξου και εν τέλει ανεπιτυχούς πατραλοία ο οποίος αυτογελοιοποιείται -και με τον οποίο κανείς δεν θα ησχολείτο αν δεν είχε γράψει στο Βήμα και αν δεν συμμετείχε σε κάποιον πολιτικό σχηματισμό με ηγετικά στελέχη πρώην υπουργούς- θα έπρεπε να λογίζεται ως αποποίηση πνευματικής ευθύνης και επίδειξη ημιμάθειας. Αν ο κος Ελέας επιμένει στον τίτλο του "Οι Έλληνες διανοούμενοι της σιωπής" τότε μάλλον θα πρέπει να τον χαρακτηρίσουμε κουφό.
Υπάρχουν δεκάδες άλλα θέματα στα οποία θα μπορούσε κανείς να ανασκευάσει τις απόψεις του κου Ελέα, αλλά ας μην καταχρώμεθα του χρόνου των ευγενικών αναγνωστών μας.
Ελπίζω ότι ο κος Λοβέρδος, αν θέλει βέβαια να διατηρήσει κάποια σοβαρότητα, θα αποπέμψει άμεσα αυτό το πρόσωπο από την τιμητική θέση την οποία με τέτοια έξοχη και υπέρμετρη γενναιοδωρία του περιποίησε.
5. Η επίδραση των διανοουμένων
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ επίδραση των διανοουμένων στην Ελλάδα είναι μικρή. Τους λόγους μπορείτε να τους ανακαλύψετε στα έργα του Κονδύλη σχετικά με την καχεξία της Αστικής τάξης στην νεότερη Ελλάδα.
Η όποια επίδραση των διανοούμενων έπεται χρονικά της κρίσης. Ακόμη και αν η Ελλάδα είχε 15 Ράμφους, Πλωρίτες και Γιανναράδες να προειδοποιούν ότι η χώρα βρίσκεται σε λάθος δρόμο, δεν θα τους άκουγε κανείς, και ιδίως οι περισσότεροι Έλληνες ψηφοφόροι στους καιρούς πριν την κρίση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο ρόλος του στοχαστή, του ανθρώπου των γραμμάτων, απαξιώθηκε συστηματικά και σκόπιμα από κέντρα λαϊκισμού με κριτήρια και τακτικές λαϊκισμού. Ευθύνεται άραγε η σχολική εκαίδευση, το πολιτιστικό υπόδειγμα το οποίο είναι προσανατολισμένο σε μία ψευδο-ηδονοθηρική δεξίωση του βίου; Ευθύνεται η συστηματική απαξίωση -με την υποβοήθηση των ΜΜΕ και των πολιτικών- της λόγιας παιδείας; Ευθύνες, νομίζω, υπάρχουν σε όλα αυτά τα επίπεδα.
Επομένως οι όποιες άκριτες επικρίσεις εναντίον των διανοουμένων με τις πολύ περιορισμένες τους δυνατότητες, μοιάζουν με κακοφτιαγμένες πρωτόλειες ρητορικές ασκήσεις που σκιαμαχούν με ορισμένα ζητήματα έχοντας ως σημεία αναφοράς κάποιους παραδεδομένους κοινούς τόπους, οι οοίοι με το πέρασμα του χρόνου έχουν κταντήσει πλασματικές υποστάσεις. Αποτέλεσμα η διέγερση κάποιων αισθημάτων στην ψυχή του αναγνώστη δίχως περαιτέρω αντίκρυσμα.
ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Α. Θεωρείτε τον Νίκο Δήμου διανοούμενο εξαίρεση. Θα διαφωνήσω σε σημαντικό βαθμό. Πρόκειται για άνθρωπο ο οποίος δεν αναγνωρίζει τις πνευματικές του οφειλές (αν διάβαζε κανείς το βιβλίο του για τον βουδισμό και την ελληνιστική φιλοσοφία θα νόμιζε ότι ο ΝΔ τα πορίστηκε όλο το υλικό από προσωπική του μελέτη, ενώ το ζήτημα αυτό έχει γίνει αντικείμενο επεξεργασίας από 6 γενιές Γερμανών φιλολόγων). Πρόκειται επίσης για άνθρωπο ο οποίος έχει κάνει κεφαλαιώση ιστορικά λάθη στο μπλογκ του. Αλλά τουλάχιστον πρόκειται για συγγραφέα ο οποίος ξέρει να γράφει αρκετά καλά Ελληνικά.
Β. Γράφετε για όσους συγγραφείς χρησιμοποιούν το πολυτονικό ότι επυθυμούν "να θεσμίσουν μέσω της γλώσσας ιδιόρρυθμη εξουσία και αυθεντία…". Όχι κε Ελέα. ΟΧΙ. Απλά οι άνθρωποι αυτοί λένε ΟΧΙ σε μία σταλινική μεθόδευση, η οποία παραβιάζοντας τους νόμους και το Συνταγμα προχώρησε στην ψήφιση ενός παρανόμου νομοσχεδίου. Πνευματικά έκνομος ήταν ο αποκλεισμός οποιασδήποτε προηγούμενης διαβούλευσης από ανθρώπους αγλωσσολόγητους, οι οποίοι πραξικοπηματικά πέρασαν ένα νομοσχέδιο, δίχως καν να συμβουλευτούν την Ακαδημία Αθηνών ή τα Τμήματα Φιλολογίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων.
Γ. Γράφετε " Έχει αποσυναρμολογηθεί το μυαλό τους από τις πολλές μεταφράσεις μέσω του google translate." Αυτό είναι ψευδέστατο. Πρόκειται περί συκοφαντίας. Το επίπεδο των μεταφράσεων από την δεκαετία του '70 μέχρι σήμερα έχει βελτιωθεί σημαντικά. Πόσους και ποιούς μεταφραστές να πρωτοθυμηθούμε; Θα αναφέρω μόνον μερικούς πρόσφατους μεταφραστές: Κώστας Κουτσουρέλης, Σπύρος Γιανναράς, και από τους νεότερους οι Θάνος Σαμαρτζής, Παπαδόγγονας και Κώστας Σπαθαράκης ανάμεσα σε δεκάδες άλλους· φορείς μίας υψηλής μεταφραστικής παιδείας (αλήθεια εσείς πόσα βιβλία έχετε μεταφράσει;). Ελάχιστη αμφιβολία δύναται να υπάρξει ότι ικανό μέρος της μεταφραστικής δουλειάς που γίνεται είναι υψηλού επιπέδου. Μοιάζετε να μην γνωρίζετε καθόλου τα πνευματικά πράγματα της Ελλάδας.
Δ. "Κοντολογίς, έχουν μεταφράσει τόσα πολλά βιβλία, είχαν άραγε ποτέ τον χρόνο οι ίδιοι να σκεφτούν;" Είναι εμφανές ότι δεν έχετε μεταφράσει ποτέ ουτε μία αράδα διότι άλλιώς θα γνωρίζατε από πρώτο χέρι πόση και τί ποιότητας σκέψη απαιτείται για μία καλή μετάφραση.
2. Η βιοτή των διανοουμένων
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως καταλαβαίνετε ότι εδώ δεν είναι ούτε Αγγλία ούτε ΗΠΑ; Οι έλληνες διανοούμενοι δεν είναι Γκορ Βιντάλ ο οποίος έπαιρνε κάποιες χιλιάδες δολλάρια μηνιαίως από άρθρα. Οι περισσότεροι διανοούμενοι αντιμετωπίζουν οι ίδιοι προβλήματα επιβίωσης. Αλλά και εύποροι να είναι το ζήτημα της φιλανθρωπικής τους δράσης εμπίπτει στο ζήτημα της δράσης των ευπόρων πολιτών, άλλο θέμα τελείως δηλαδή. Αμφιβάλλω ότι οι περισσότεροι διανοουμενοι έχουν τα χρήματα για να αδειάσουν ένα φορτηγό φρατζόλες στο Σύνταγμα. Αλλά και να τα είχαν: σε τί θα βοηθούσε μακροπρόθεσμα; Σε κάθε περίπτωση δεν είναι αυτός ό ρόλος των διανοουμένων, αν υποθέσουμε ότι στις σύγχρονες κοινωνίες υφίσταται ακόμη μία τέτοια τάξη ανθρώπων, διότι η ίδια η πολυσυνθετότητα των ζητημάτων υπονομεύει την δυνατότητα ενός και μόνου ανθρώπου να εκφέρει έγκαιρο και επίκαιρο δημόσιο λόγο.
3. Ο λόγος των διανοουμένων
Ώστε αλήθεια, δεν υπήρξαν διανοούμενοι που να απασχόλησαν την χώρα για εθνικά ή πολιτικά θέματα, παρά μόνο για προσωπικές τους ιδαιτερότητες; Δεν υπάρχουν διανοούμενοι που να αμφισβήτησαν τα κάθε λογής μαντριά;
Δεν προειδοποίησαν άραγε οι Ξενοφών Ζολώτας και Γιάγκος Πεσμαζόγλου, ήδη από την δεκαετία του '80, με φωνή πιο αρχοντική και πριγκηπική από τις αρχοντικές και πριγκηπικές γενιές των οποίων ήσαν τα πλέον εκλεκτά καρπίσματα, για τους επερχόμενους κινδύνους; Δεν εξέφεραν λόγο τιμητικό με την συγκροτημένη συνείδηση αληθών πατρικίων; Δεν πλοήγησαν το πλοίο το ελληνικού έθνους δια μέσου υφάλων;
Πιο πρόσφατα οι Γιανναράς, Ράμφος, Φίλιας, Γεωργουσόπουλος παλιότερα ο Τσιρόπουλος και άλλοι πολλοί. Το γεγονός ότι η διάτορη φωνή ενός Γιανναρά, με τον οποίο διαφωνώ για δεκάδες θέματα, δεν σήκωσε το έθνος από την νάρκη του είναι ενδεικτικό της νάρκης στην οποία είχε περιπέσει το έθνος. Το γεγονός ότι η προφητική φωνή ενός Πλωρίτη -με όλα τα μνημειώδη ελαττώματά του- δεν εισακούστηκε από ένα εφησυχασμένο έθνος, ένα μόνον ένα πράγμα μπορεί να σημαίνει: το έθνος αυτό ήταν ώριμο για την βαβυλώνεια αιχμαλωσία του.
Ε όχι, ύβρις και βλασφημία επαίσχυντη, κύριοι, να λέμε ότι δεν υπήρξαν διανοούμενοι, έστω και λίγοι, που δεν ύψωσαν το ανάστημά τους ενάντια στα κάθε λογής μαντριά, οι οποίοι δεν προειδοποίησαν για τους επερχόμενους κινδύνους.
Επιπροσθέτως: Αλήθεια κε Ελεα, το έχετε διανοηθεί ότι ο ίδιος ο τύπος δεν θέλει τις διαφορετικές φωνές των διανοουμένων; Ξέρετε πόσα τηλεφωνήματα διανοουμένων στην τηλεόραση έχουν κοπεί; Ξέρετε πόσες εφημερίδες αρνούνται να δημοσιεύσουν συμβολές ελλήνων διανοουμένων λόγω πολιτικής γραμμής; Επομένως, ευθύνη των διανοουμένων είναι που ο λόγος τους δεν είναι κραταιός ή της κάθε λογής άμεσης ή έμμεσης λογοκρισίας που αρχικά αποτρέπει και έπειτα αποθαρρύνει συστηματικά την εκφορά ουσιαστικού λόγου;
4. Η δράση των διανοουμένων
" ή να κάνει κάτι τέλος πάντων και να κονταροχτυπηθεί ελλόγως για το δίκιο των πολλών." Σαν τί δηλαδή; Μήπως ένας από τους περιφημότερος ιατρούς της Κρήτης δεν έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο για την ανθρωπιστική κρίση στην Ελλάδα; Μήπως πολλοί έλληνες διανοούμενοι δεν συσπειρώθηκαν γύρω από τον ΣΠΙΘΑ; Μήπως η ευαισθητοποίηση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για το ελληνικό θέμα δεν είναι αποτέλεσμα της δράσης των διανοουμένων, Ελλήνων και ξένων;
Εξοργιστικές ανακρίβειες
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριοι,
Μου προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη το γεγονός ότι το Βήμα, έντυπο που κάποτε φιλοξένησε -μεγαλεία διηγώντας τα να κλαίω- διανοουμένους σημαντικού βεληνεκούς, όπως τον Πλωρίτη και τον Μαρωνίτη, δέχτηκε να φιλοξενήσει τέτοιο κείμενο.
Πρόκειται για κείμενο που δείχνει είτε τρομακτική άγνοια ή τρομακτικό λαϊκισμό εκδηλούμενο με υπεραπλούστευση των πάντων (ή και τα δύο) διότι ακριβώς βάλλει κατά βούλησιν κατά πάντων και κανενός. Πίσω από μία φανταχτερή όσο και ολισθηρή μεταφορική γλώσσα κρύβεται η ένδεια του στοχασμού του συγγραφέα. Για να μην αναφερθούμε στην επιχειρηματολογική ανάπτυξη η οποία μάλλον βασίζεται στην κειμενοτεκτονική αρχή "πλίνθοι, κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι". Εκτοξεύει κατηγορίες και λάσπη και όπου και σε όποιον κολλήσουν.
ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
1. Η ταυτότητα των διανοουμένων
Μα ποιός ειναι τελοσπάντων αυτός ο διανοούμενος, ο μέγας άγνωστος; Μην είναι ο άνθρωπος των γραμμάτων; Μην είναι ο καλλιτέχνης που αρθρώνει δημόσιο λόγο; Μην είναι ο 'άνθρωπος των γραμμάτων', που λέγαμε παλιότερα; Μήπως συγκεφαλαιώνει εντός του όλα αυτά και πάει ακόμα παρά πέρα; Και ποιοί είναι οι συγκεκριμένοι διανοούμενοι στους οποίους αναφέρεστε;
Να υποθέσουμε ότι υιοθετείτε τον ορισμό που δίνει ο Καστοριάδης, ο οποίος είναι κατ ουσίαν λειτουργιστικός, αποκλείοντας εντελώς την αξιακή διάσταση η οποία είναι ολισθηρή όσο και απαραίτητη σε τέτοια ζητήματα; Διότι αν αφήσουμε τον ορισμό του Καστοριάδη ως έχει, η ευρύτητα του όρου διανοούμενος εναγκαλίζεται δυνητικά ένα τόσο σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού που οι όποιες κατηγορίες αυτο-ακυρώνονται.
Αναφέρεστε στα Lifo, Athens Voice, Protagon. Γιατί όχι και στο Βήμα και την Καθημερινή; Επιπλέον πόσο εύκολο είναι να αποκτήσει κανείς σήμερα την ευρύτατη παιδεία ενός Κωστή Μπαστιά ή ενός Άγγελου Τερζάκη, ή, από τους τωρινούς, ενός Γιανναρά ή ενός Ράμφου, οι οποίοι είναι πρωτίστως ακαδημαϊκοί φιλόσοφοι, όταν αυτό που ήταν γνωστό ως συστηματική παιδεία απαξιώνεται από σημαντικό κομμάτι του ελληνικού λαού; Διότι ακριβώς αυτού του είδους η ευρύτατη παιδεία αποτελεί το αποτελεσματικότερο όπλο του διανοουμένου!
Στον όρο 'διανoούμενοι' συμπεριλαμβάνετε τον Παπαιωάννου, τον Αξελό, τον Κονδύλη και τον Καστοριάδη; Αν όχι, για ποιούς λόγους; Αν ναι, οι μισές κατηγορίες που εκτοξεύετε εναντίον των διανοουμένων αναιρούνται ακαρεί.
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου