Αλυσιδωτές αντιδράσεις πυροδότησε η απόφαση του ΣτΕ, κρίνοντας μόνο το άρθρο 2 παράγραφος Α του νόμου Παππά ως αντισυνταγματικό. Σκοπίμως ακούγεται στο δημόσιο διάλογο ότι ο ν4339/2015 κρίθηκε αντισυνταγματικός στο σύνολό του, ενώ επί της ουσίας το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε ότι μόνο το ΕΣΡ είναι αρμόδιο όργανο για τη διεξαγωγή διαγωνισμού για τις άδειες.
Όπως προανήγγειλαν Παππάς και Γεροβασίλη, η κυβέρνηση τη Δευτέρα θα καταθέσει στη Βουλή νέα ρύθμιση - γέφυρα για να τεθούν κανόνες στο άναρχο τηλεοπτικό τοπίο, μετά τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας που ως αποτέλεσμα έχει την επαναφορά του αντισυνταγματικού -σύμφωνα με δικές του γνωμοδοτήσεις- τηλεοπτικού καθεστώτος. Η απόφαση του ΣτΕ βασίστηκε στις αναφορές του Συντάγματος, σύμφωνα με τις οποίες οριοθετείται ότι μόνο το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης έχει την αρμοδιότητα να διεξάγει διαγωνισμούς για την εκμετάλλευση του δημόσιου αγαθού των τηλεοπτικών αδειών. Μένει να καθαρογραφεί η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου για να αποσαφηνιστεί κατά πόσο οι δικαστές έκριναν με βάση την ευρύτερη εικόνα. Δηλαδή, τι πρέπει να κάνει η εκτελεστική εξουσία στην περίπτωση που η αντιπολίτευση εμμένει στη μη συγκρότηση μίας Ανεξάρτητης Αρχής, εξυπηρετώντας μικροπολιτικά ή επιχειρηματικά συμφέροντα. Συνυπολογίζοντας, επίσης, ότι τα κόμματα του πάλαι ποτέ δικομματισμού επέτρεψαν το καθεστώς τηλεοπτικής ανομίας επί 27 χρόνια, γεγονός που προκάλεσε την ανάπτυξη του αποδεδειγμένου τριγώνου της διαπλοκής. Για την ιστορία, έλαβαν χώρα τέσσερις απόπειρες για τη συγκρότηση του ΕΣΡ. Ως γνωστόν, η αξιωματική αντιπολίτευση είχε συναινέσει επί ημερών Μεϊμαράκη στη στελέχωση της Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, μία γραμμή που άλλαξε άρδην επί ημερών Μητσοτάκη στο τιμόνι της ΝΔ.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Επικρατείας, η κυβέρνηση σκοπεύει να φέρει στη Βουλή νέο σχέδιο νόμου για την έκδοση βεβαιώσεων λειτουργίας για τα παλιά και τα νέα κανάλια, έως ότου το ΕΣΡ συγκροτηθεί και διεξάγει νέο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες, με βάση το ν. 4339/2015. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως οι τηλεοπτικοί σταθμοί που θα θελήσουν να εξασφαλίσουν αυτή την προσωρινή άδεια θα πρέπει να πληρούν όλες τις προϋποθέσεις που έχουν θεσμοθετηθεί στο νόμο Παππά. Και συγκεκριμένα, τις προϋποθέσεις που σχετίζονται με τον αριθμό των εργαζομένων, τις κτιριακές υποδομές, τον εξοπλισμό, κοκ.
Με βάση το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες που κρίθηκε άκυρος από την Ολομέλεια του ΣτΕ, οι τέσσερις άδειες κοστολογήθηκαν στα 255 εκατ. ευρώ. Σε αυτήν την περίπτωση, ο κ. Παππάς προανήγγειλε πως το τίμημα του προσωρινού «ενοικίου» των καναλαρχών για τις άδειες θα ανέρχεται στα 25 εκατ. ευρώ ετησίως. Κάτι που σημαίνει πως όλοι όσοι θέλουν να συνεχίσουν να εκπέμπουν θα πρέπει να κληθούν να καταβάλλουν το παραπάνω αντίτιμο, ευθυγραμμίζοντας παράλληλα τη λειτουργία τους με το νομικό πλαίσιο.
«Μέχρι να γίνει ο διαγωνισμός ο καινούριος από το ΕΣΡ, θα πληρώσουν όλοι 25 εκατ. ευρώ» είπε επί λέξει ο Νίκος Παππάς το πρωί στην ΕΡΤ, ενώ για τον αριθμό των αδειών είχε τονίσει νωρίτερα: «Η κυβέρνηση δεν έχει τη δυνατότητα να αποφανθεί περί του αριθμού των αδειών, μέχρι να δούμε αναλυτικά το σκεπτικό». Όπως είπε: «Περιμένουμε να καθαρογραφεί η απόφαση και δεν είμαστε νομικά σε θέση να περιορίσουμε τον αριθμό των αδειών».
Τι είπε ο υπουργός στην ΕΡΤ
Τι ορίζει το Σύνταγμα
Παρατίθεται η παρακάτω συνταγματική πρόβλεψη (άρθρο 15, παρ. 2) για να αποσαφηνιστεί υπό ποίου τον έλεγχο πρέπει να λειτουργεί η ραδιοφωνία και η τηλεόραση:
Η ραδιοφωνία και η τηλεόραση υπάγονται στον άμεσο έλεγχο του κράτους. O έλεγχος και η επιβολή των διοικητικών κυρώσεων υπάγονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης που είναι ανεξάρτητη αρχή, όπως ο νόμος ορίζει. O άμεσος έλεγχος του κράτους, που λαμβάνει και τη μορφή του καθεστώτος της προηγούμενης άδειας, έχει ως σκοπό την αντικειμενική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων, καθώς και προϊόντων του λόγου και της τέχνης, την εξασφάλιση της ποιοτικής στάθμης των προγραμμάτων που επιβάλλει η κοινωνική αποστολή της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης και η πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας, καθώς και τον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την προστασία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας.
«Αυτός που εμπόδιζε τη σύσταση του ΕΣΡ έχει ονοματεπώνυμο»
Τον κύριο υπεύθυνο για τη μη συγκρότηση του ΕΣΡ κατονόμασε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών Κώστας Πουλάκης στην ΕΡΤ, υπενθυμίζοντας ότι η κυβέρνηση είχε σεβαστεί τις εσωκομματικές διαδικασίες της ΝΔ και περίμενε την εκλογή του νέου αρχηγού, τη στιγμή που γνώριζε ότι ο κ. Μεϊμαράκης είχε συμφωνήσει στη σύσταση του ΕΣΡ.
«Και στις 4 προσπάθειες σύστασής του που έγιναν από το προεδρείο αντέδρασε η Ν.Δ. άρα υπάρχει πολιτικό κριτήριο και για συγκεκριμένους λόγους δεν υπήρχε ΕΣΡ» εξήγησε, τονίζοντας ότι «το αντισυνταγματικό του 2 α έχει μόνη στόχευση τη μη σύσταση του ΕΣΡ». «Αυτός που εμπόδιζε τη σύσταση του ΕΣΡ έχει ονοματεπώνυμο και θέλει να συνεχίσει το τρίγωνο της διαπλοκής που ξέραμε όλα τα προηγούμενα χρόνια» τόνισε.
Αλυσιδωτές αντιδράσεις πυροδότησε η απόφαση του ΣτΕ, κρίνοντας μόνο το άρθρο 2 παράγραφος Α του νόμου Παππά ως αντισυνταγματικό. Σκοπίμως ακούγεται στο δημόσιο διάλογο ότι ο ν4339/2015 κρίθηκε αντισυνταγματικός στο σύνολό του, ενώ επί της ουσίας το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε ότι μόνο το ΕΣΡ είναι αρμόδιο όργανο για τη διεξαγωγή διαγωνισμού για τις άδειες.
Όπως προανήγγειλαν Παππάς και Γεροβασίλη, η κυβέρνηση τη Δευτέρα θα καταθέσει στη Βουλή νέα ρύθμιση - γέφυρα για να τεθούν κανόνες στο άναρχο τηλεοπτικό τοπίο, μετά τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας που ως αποτέλεσμα έχει την επαναφορά του αντισυνταγματικού -σύμφωνα με δικές του γνωμοδοτήσεις- τηλεοπτικού καθεστώτος. Η απόφαση του ΣτΕ βασίστηκε στις αναφορές του Συντάγματος, σύμφωνα με τις οποίες οριοθετείται ότι μόνο το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης έχει την αρμοδιότητα να διεξάγει διαγωνισμούς για την εκμετάλλευση του δημόσιου αγαθού των τηλεοπτικών αδειών. Μένει να καθαρογραφεί η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου για να αποσαφηνιστεί κατά πόσο οι δικαστές έκριναν με βάση την ευρύτερη εικόνα. Δηλαδή, τι πρέπει να κάνει η εκτελεστική εξουσία στην περίπτωση που η αντιπολίτευση εμμένει στη μη συγκρότηση μίας Ανεξάρτητης Αρχής, εξυπηρετώντας μικροπολιτικά ή επιχειρηματικά συμφέροντα. Συνυπολογίζοντας, επίσης, ότι τα κόμματα του πάλαι ποτέ δικομματισμού επέτρεψαν το καθεστώς τηλεοπτικής ανομίας επί 27 χρόνια, γεγονός που προκάλεσε την ανάπτυξη του αποδεδειγμένου τριγώνου της διαπλοκής. Για την ιστορία, έλαβαν χώρα τέσσερις απόπειρες για τη συγκρότηση του ΕΣΡ. Ως γνωστόν, η αξιωματική αντιπολίτευση είχε συναινέσει επί ημερών Μεϊμαράκη στη στελέχωση της Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, μία γραμμή που άλλαξε άρδην επί ημερών Μητσοτάκη στο τιμόνι της ΝΔ.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Επικρατείας, η κυβέρνηση σκοπεύει να φέρει στη Βουλή νέο σχέδιο νόμου για την έκδοση βεβαιώσεων λειτουργίας για τα παλιά και τα νέα κανάλια, έως ότου το ΕΣΡ συγκροτηθεί και διεξάγει νέο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες, με βάση το ν. 4339/2015. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως οι τηλεοπτικοί σταθμοί που θα θελήσουν να εξασφαλίσουν αυτή την προσωρινή άδεια θα πρέπει να πληρούν όλες τις προϋποθέσεις που έχουν θεσμοθετηθεί στο νόμο Παππά. Και συγκεκριμένα, τις προϋποθέσεις που σχετίζονται με τον αριθμό των εργαζομένων, τις κτιριακές υποδομές, τον εξοπλισμό, κοκ.
Με βάση το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες που κρίθηκε άκυρος από την Ολομέλεια του ΣτΕ, οι τέσσερις άδειες κοστολογήθηκαν στα 255 εκατ. ευρώ. Σε αυτήν την περίπτωση, ο κ. Παππάς προανήγγειλε πως το τίμημα του προσωρινού «ενοικίου» των καναλαρχών για τις άδειες θα ανέρχεται στα 25 εκατ. ευρώ ετησίως. Κάτι που σημαίνει πως όλοι όσοι θέλουν να συνεχίσουν να εκπέμπουν θα πρέπει να κληθούν να καταβάλλουν το παραπάνω αντίτιμο, ευθυγραμμίζοντας παράλληλα τη λειτουργία τους με το νομικό πλαίσιο.
«Μέχρι να γίνει ο διαγωνισμός ο καινούριος από το ΕΣΡ, θα πληρώσουν όλοι 25 εκατ. ευρώ» είπε επί λέξει ο Νίκος Παππάς το πρωί στην ΕΡΤ, ενώ για τον αριθμό των αδειών είχε τονίσει νωρίτερα: «Η κυβέρνηση δεν έχει τη δυνατότητα να αποφανθεί περί του αριθμού των αδειών, μέχρι να δούμε αναλυτικά το σκεπτικό». Όπως είπε: «Περιμένουμε να καθαρογραφεί η απόφαση και δεν είμαστε νομικά σε θέση να περιορίσουμε τον αριθμό των αδειών».
Τι είπε ο υπουργός στην ΕΡΤ
Τι ορίζει το Σύνταγμα
Παρατίθεται η παρακάτω συνταγματική πρόβλεψη (άρθρο 15, παρ. 2) για να αποσαφηνιστεί υπό ποίου τον έλεγχο πρέπει να λειτουργεί η ραδιοφωνία και η τηλεόραση:
Η ραδιοφωνία και η τηλεόραση υπάγονται στον άμεσο έλεγχο του κράτους. O έλεγχος και η επιβολή των διοικητικών κυρώσεων υπάγονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης που είναι ανεξάρτητη αρχή, όπως ο νόμος ορίζει. O άμεσος έλεγχος του κράτους, που λαμβάνει και τη μορφή του καθεστώτος της προηγούμενης άδειας, έχει ως σκοπό την αντικειμενική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων, καθώς και προϊόντων του λόγου και της τέχνης, την εξασφάλιση της ποιοτικής στάθμης των προγραμμάτων που επιβάλλει η κοινωνική αποστολή της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης και η πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας, καθώς και τον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την προστασία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας.
«Αυτός που εμπόδιζε τη σύσταση του ΕΣΡ έχει ονοματεπώνυμο»
Τον κύριο υπεύθυνο για τη μη συγκρότηση του ΕΣΡ κατονόμασε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών Κώστας Πουλάκης στην ΕΡΤ, υπενθυμίζοντας ότι η κυβέρνηση είχε σεβαστεί τις εσωκομματικές διαδικασίες της ΝΔ και περίμενε την εκλογή του νέου αρχηγού, τη στιγμή που γνώριζε ότι ο κ. Μεϊμαράκης είχε συμφωνήσει στη σύσταση του ΕΣΡ.
«Και στις 4 προσπάθειες σύστασής του που έγιναν από το προεδρείο αντέδρασε η Ν.Δ. άρα υπάρχει πολιτικό κριτήριο και για συγκεκριμένους λόγους δεν υπήρχε ΕΣΡ» εξήγησε, τονίζοντας ότι «το αντισυνταγματικό του 2 α έχει μόνη στόχευση τη μη σύσταση του ΕΣΡ». «Αυτός που εμπόδιζε τη σύσταση του ΕΣΡ έχει ονοματεπώνυμο και θέλει να συνεχίσει το τρίγωνο της διαπλοκής που ξέραμε όλα τα προηγούμενα χρόνια» τόνισε.