Bγαίνοντας από το παραβάν… μας περιμένουν νέα μέτρα

Παραμονές των εκλογών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στρώνει χαλί για νέα λιτότητα. Με χθεσινή της έκθεση ανεβάζει το χρηματοδοτικό κενό της Ελλάδας στα 14,9 δισ. ευρώ και ζητά «παρεμβάσεις» 7,7 δισ. ευρώ
Των Κώστα Τσάβαλου, Μάριου Χριστοδούλου

Διπλή «βόμβα» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που αυξάνει στα 15 δισ. ευρώ το χρηματοδοτικό κενό της Ελλάδας έως τον Δεκέμβριο του 2015, ενώ ζητά πρόσθετα μέτρα ύψους 7,7 δισ. ευρώ για την τριετία 2015-2017. Την ίδια στιγμή, κορυφαίος Ευρωπαίος αξιοματούχος στην ερώτηση αν θα χρειαστεί τρίτο Μνημόνιο, απάντησε: «Θα δούμε». Το νέο πακέτο λιτότητας αποκαλύπτει έκθεση της ευρωπαϊκής τρόικας που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, δίνοντας έτσι ένα πρώτο στίγμα για το μετεκλογικό τοπίο. Πρόκειται για παρεμβάσεις οι οποίες θα τεθούν επί τάπητος στη νέα αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος από την τρόικα που θα γίνει τον Σεπτέμβριο – μήνα κατά τον οποίο θα ξεκινήσουν και επίσημα οι συζητήσεις για την ελάφρυνση του δυσθεώρητου δημόσιου χρέους.

Επί της ουσίας, με τη χθεσινή της έκθεση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στέλνει μήνυμα στην κυβέρνηση ότι οι αποφάσεις για το ελληνικό χρέος περνούν μέσα από ένα νέο πακέτο μέτρων που θα σφραγιστεί από ένα τρίτο μνημόνιο. Τα μέτρα υπολογίζονται σε 2 δισ. ευρώ για το 2015, 3,8 δισ. ευρώ για το 2016 και 1,9 δισ. ευρώ για το 2017 (σύνολο 7,7 δισ.).

Πυρετός στο Μαξίμου

Μόνο τυχαίο δεν είναι άλλωστε το γεγονός ότι οι Βρυξέλλες «ανεβάζουν» στα 14,9 δισ. ευρώ το χρηματοδοτικό κενό τη διετία 2014-2015 και ταυτόχρονα τον… πυρετό στο Μαξίμου. Το οποίο, μόνο κάτι τέτοιο δεν περίμενε να ακούσει από την Κομισιόν παραμονές των εκλογών… Σε αυτές τις ανάγκες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετρά και το αποθεματικό που θα πρέπει να δημιουργηθεί στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Το «μαξιλάρι» αυτό θ’ ανέλθει στο 1,5 δισ. ευρώ ώς το τέλος του 2014 για ν’ αυξηθεί κατά επιπλέον 2 δισ. ευρώ την περίοδο 2015-2016. Χωρίς το αποθεματικό, οι καθαρές χρηματοδοτικές ανάγκες κυμαίνονται στα 11,5 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση από την πλευρά της, εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι η Αθήνα δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα χρημάτων τους επόμενους 12 μήνες. Πάντως, πηγές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σημείωναν ότι στις 5 Μαΐου αναμένεται δήλωση των υπουργών Οικονομικών, με την οποία θα ζητείται από την ομάδα εργασίας να συζητήσει τη διαδικασία βιωσημότητας του ελληνικού χρέους.

Στη διόγκωση του χρηματοδοτικού κενού της επόμενης διετίας συμβάλλει καταλυτικά και η αποτυχία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, το οποίο κινείται σταθερά εκτός των εισπρακτικών στόχων που είχαν τεθεί αρχικώς. Οπως προκύπτει από την έκθεση αξιολόγησης της Κομισιόν, οι ετήσιοι στόχοι αναθεωρούνται προς τα κάτω, με αποτέλεσμα να περιορίζεται και ο τελικός στόχος του 2020, από τα 24,2 δισ. ευρώ στα 22,3 δισ. ευρώ. Τα συνολικά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις δεν θα ξεπεράσουν φέτος το 1,5 δισ. ευρώ και το 2015 τα 2,2 δισ. ευρώ. Για το 2016 προβλέπονται έσοδα 3,4 δισ. ευρώ, το 2017, 2,9 δισ., το 2018, 3 δισ. ευρώ, το 2019, 3,4 δισ. και το 2020, 3,6 δισ.

Σωρευτικά, από την αρχή του προγράμματος το 2011 έως το τέλος του τρέχοντος έτους οι εισπράξεις αναμένεται να φτάσουν τα 4,1 δισ. ευρώ.

Ο πρώτος γύρος τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων από ακίνητα θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο του 2014, με βάση έκθεση στην οποία θα εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια που θα παραδοθεί από τους συμβούλους του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) εντός του Ιουνίου. Σύμφωνα με τους όρους που έχει θέσει η τρόικα, η τιτλοποίηση πρέπει να απευθύνεται στους διεθνείς επενδυτές ακινήτων και να μην εξαρτάται από το «περιορισμένης ρευστότητας» ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Για τις αρχές του τρίτου τριμήνου προγραμματίζεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τα περιφερειακά αεροδρόμια, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς και για την εταιρεία διαχείρισης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ROSCO). Εντός του επόμενου τριμήνου αναμένονται και οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΠ (τη Δευτέρα λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος), ενώ άγνωστη είναι η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΘ.

Μέσα στο επόμενο δίμηνο αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 55% που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο στην «Αερολιμήν Αθηνών», ενώ αναμένεται να υπογραφεί συμφωνία με τον στρατηγικό εταίρο, την καναδική επενδυτική εταιρεία PSP. Εντός του διμήνου προγραμματίζεται, σύμφωνα με την έκθεση, και η προκήρυξη του διαγωνισμού για την πολυετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αλλά εκκρεμεί η απόφαση του υπουργείου Υποδομών για τη λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων στον κύριο άξονα και στους κάθετους οδικούς άξονες.

Χωρίς ημερομηνίες αναφέρονται στην έκθεση οι διαγωνισμοί για την πώληση των Ελληνικών Πετρελαίων (τονίζεται ότι εξετάζονται οι εναλλακτικές λύσεις για την ιδιωτικοποίηση), της ΔΕΠΑ (βρίσκεται σε εξέλιξη σχέδιο για άνοιγμα των αγορών λιανικής πώλησης φυσικού αερίου με βάση κοινοτικές οδηγίες) και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (αναμένεται έκθεση των συμβούλων για το σχέδιο αναδιοργάνωσης).

Ανάκαμψη!

Επιστροφή στην ανάπτυξη και χιλιάδες θέσεις εργασίας βλέπει στον ορίζοντα το υπουργείο Οικονομικών, σχολιάζοντας την έκθεση της Κομισιόν. Σε ανακοίνωση του υπουργείου επισημαίνεται ότι: «Η Ελλάδα βρίσκεται πια στον δρόμο της ανάκαμψης. Το 2014, θα υπάρξει για πρώτη φορά άνοδος του ΑΕΠ κατά 0,6% μετά από 6 συνεχόμενα χρόνια λιτότητας. Του χρόνου, η έκθεση προβλέπει σημαντική ανάπτυξη κατά 2,9%, ενώ την επόμενη χρονιά, το 2016, ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη κατά 3,7%! Κι όλα αυτά σημαίνουν ασφαλώς και εκατοντάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας».


Μάλιστα χαρακτηρίζει τις προβλέψεις της Κομισιόν «ιδιαίτερα συντηρητικές», καθώς δεν λαμβάνουν υπ’ όψιν μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές που έγιναν ήδη ή γίνονται τώρα και οι οποίες θα βελτιώσουν ακόμα περισσότερο την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια