Β΄ ΕΛΜΕ ΕΒΡΟΥ: Απόφαση Γ.Σ. για τις Δημιουργικές Εργασίες στα Λύκεια

Το Υπουργείο Παιδείας ύστερα από εισήγηση του ΙΕΠ έστειλε στις 23/12/2016 στα σχολεία οδηγίες για την εκπόνηση των «Δημιουργικών Εργασιών» (Δ.Ε.) στα ΓΕΛ (αρ.8 ΠΔ 46/2016) με τη διαδικασία ψεκάστε-σκουπίστε-τελειώσατε! Οι οδηγίες ακολουθούν παλαιότερες προτάσεις από το 1994 και δεν αποτελούν παρά αντιγραφή του Π.Δ. 60/2006, αρ.8, το οποίο δεν εφαρμόστηκε ποτέ, προφανώς γιατί οι εμπνευστές του κατάλαβαν πως αυτό ήταν αδύνατο να υλοποιηθεί στην υπάρχουσα δομή και λειτουργία του δημόσιου σχολείου. Θεωρούμε ότι οι οδηγίες είναι ανεφάρμοστες, χωρίς παιδαγωγικό όφελος και η προχειρότητα της διαδικασίας με την οποία επιχειρεί το Υπουργείο να την υλοποιήσει δημιουργεί χάος στη λειτουργία των σχολείων.
Υπογραμμίζουμε την αξία των εργασιών στη διδακτική διαδικασία και ότι παρά την  έλλειψη ουσιαστικής επιμόρφωσης και στήριξης του διδακτικού τους έργου από το Υπουργείο Παιδείας, πολλοί εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τις εργασίες αυτές στην καθημερινότητα της τάξης.
Με βάση τα ακόλουθα:
  • Οι εκφράσεις περί «δημιουργικής ικανότητας», «ερευνητικού πνεύματος», «ελεύθερης επιλογής θέματος από μαθητές» κλπ δεν ευσταθούν, διότι οι συγκεκριμένες εργασίες αφορούν μόνο στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα, αποσκοπούν στη βελτίωση της βαθμολογίας και δεν έχουν να κάνουν με τις κλίσεις και το μεράκι του μαθητή για τη διερεύνηση σκέψεων και ερωτημάτων. Η επιλογή θέματος από τους μαθητές δεν έχει καμία σχέση με τα πραγματικά ενδιαφέροντά τους, αφού καλούνται να δηλώσουν τρία θέματα και… «όποιο κάτσει». Οι Σύλλογοι διδασκόντων με αδιευκρίνιστα κριτήρια, καλούνται να αποφασίσουν με ποιο τελικά θέμα θα ασχοληθεί ο κάθε μαθητής, εκτός αν το Υπουργείο θεωρεί παιδαγωγικό κριτήριο να επιλέξει ο διδάσκων ποιους μαθητές θα κρατήσει (!!), όπως αναφέρει το Π.Δ 46/2016.
  • Οι μαθητικές εργασίες καταχωρούνται με ποσοτικά δεδομένα στις φόρμες που περιέχονται στις οδηγίες και συμπεριλαμβάνονται στον ατομικό φάκελο του μαθητή. Αυτό σημαίνει πως υπάρχει και αρνητική αξιολόγηση για την Δ.Ε.
  • Η υποδομή των σχολείων σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποστηρίξει τέτοιου είδους διεργασίες. Σε ποιες βιβλιοθήκες, με ποια εποπτικά μέσα, σε ποια εργαστήρια και με ποια υλικοτεχνική υποδομή θα υλοποιηθούν οι συγκεκριμένες δράσεις;
  • Οι Σύλλογοι Διδασκόντων επωμίζονται νέα γραφειοκρατικά και διοικητικά βάρη στην ήδη πολύ επιβαρυμένη καθημερινότητά τους. Kαλούνται να φορτωθούν όλη τη γραφειοκρατία που προκύπτει (θέματα, ομαδοποίησή τους, κατανομή μαθητών, αλλαγή ωρολογίων προγραμμάτων, συνεδριάσεις, συμπλήρωση φορμών κλπ), όταν μεγάλο κομμάτι εκπαιδευτικών περιφέρεται σε 2, 3 ή και περισσότερα σχολεία. Με βάση τις οδηγίες «η τελική διευθέτηση… εναπόκειται στο Σύλλογο Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας». Αυτή η παρωδία δημιουργικής εργασίας αποτελεί στην ουσία αύξηση του διδακτικού ωραρίου και απλήρωτη εργασία των εκπαιδευτικών, αφού όλη η προετοιμασία της θα γίνεται εκτός διδακτικού ωραρίου.
  • Ο παιδαγωγικός και επιστημονικός ρόλος του σχολείου και των εκπαιδευτικών ευτελίζεται όταν σε μεικτά τμήματα των 27 μαθητών μέσα σε δύο 7ωρα και αφού εξαιρεθούν οι διδάσκοντες στη Γ΄ Λυκείου και οι περιφερόμενοι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές θα ταξινομήσουν το υλικό, θα το επεξεργαστούν και τη δεύτερη μέρα θα το συνθέσουν και θα το παρουσιάσουν, χωρίς απαραίτητα ο εποπτεύων καθηγητής να είναι και ο επιβλέπων για το σύνολο του τμήματος.
Η Θεματική Εβδομάδα στα Γυμνάσια, οι Δημιουργικές Εργασίες στα Λύκεια και οι επερχόμενες αλλαγές που προωθεί το ΙΕΠ, αποτελούν τμήματα των εκπαιδευτικών <<μεταρρυθμίσεων>>, έτσι όπως έχουν περιγραφεί από τα πορίσματα Γαβρόγλου-Λιάκου σε πλήρη αντιστοιχία με τις επιταγές του ΟΟΣΑ.
Η Γενική Συνέλευση αποφάσισε:
  • Ζητούμε από το Υπουργείο
α. Να προχωρήσει άμεσα σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών επαναφέροντας το ωράριο στα προ του 2013 επίπεδα.
β Να ανακαλέσει την εγκύκλιο για τις Δημιουργικές Εργασίες.
Να υπάρξει παράταση χρόνου-αναβολή ως προς τις σχετικές διαδικασίες των Συλλόγων Διδασκόντων τουλάχιστον ως την επανατοποθέτηση του υπουργείου σε σχέση με  τις αποφάσεις της ΟΛΜΕ.
  • Ζητούμε από την ΟΛΜΕ να αναλάβει τις ευθύνες της, να καλύψει συνδικαλιστικά τους συναδέλφους και τους Συλλόγους Διδασκόντων που διαφωνούν με την υλοποίηση των Δ.Ε και να καλέσει άμεσα Γενική Συνέλευση Προέδρων ΕΛΜΕ, ώστε να διαμορφωθούν συλλογικά οι θέσεις του κλάδου και να αποφασιστεί το πρόγραμμα δράσης απέναντι στις επικίνδυνες και περίεργες αλλαγές που προωθεί το υπουργείο.
Για όλα τα παραπάνω θα ζητήσουμε άμεσα συνάντηση και με την Ένωση Γονέων Ορεστιάδας.
Απόφαση Γ.Σ. για τη «Θεματική Εβδομάδα» στα Γυμνάσια
Με εγκύκλιο στις 23/12/2016 (τελευταία διδακτική ημέρα του 2016) και την ένδειξη <<εξαιρετικά επείγον>> το Υπουργείο ζητά από τους Συλλόγους Διδασκόντων, χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση, να καταθέσουν μέχρι τις 3 Φεβρουαρίου σχέδιο εκπόνησης για την υλοποίηση θεματικής εβδομάδας στα Γυμνάσια πάνω σε τρεις άξονες α) διατροφή και ποιότητα ζωής β) πρόληψη του εθισμού και των εξαρτήσεων γ) έμφυλες ταυτότητες.
Με βάση τα ακόλουθα:
  • Για τα θέματα διατροφής, αποφυγής εξαρτησιογόνων ουσιών και ισότητας των δύο φύλων, γινόταν ήδη λόγοςυποχρεωτικά στα μαθήματα των Βιωματικών Δράσεων (μάθημα το οποίο καταργήθηκε από φέτος με απόφαση του Υπουργείου βάσει «παιδαγωγικών» όπως ισχυρίστηκε κριτηρίων), της Οικιακής Οικονομίας, της Βιολογίας (οι ώρες των οποίων μειώθηκαν από φέτος με την ίδια απόφαση όπως παραπάνω), της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Γυμναστικής (της οποίας οι ώρες επίσης μειώθηκαν σε προηγούμενες χρονιές), της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, που είναι ενταγμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των τριών τάξεων του Γυμνασίου και προαιρετικά στα εξωδιδακτικά προγράμματα αγωγής υγείας, που εκπονούνται από εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων με ομάδες μαθητών στις ίδιες σχολικές μονάδες (επίσης έχει περικοπεί δραστικά η δυνατότητα υλοποίησής τους). Ουσιαστικά αποκόπτονται σημαντικά ζητήματα από τη βασική τους διδασκαλία και μετατρέπονται σε «προγράμματα».
  • Στα μέσα της σχολικής χρονιάς το Υπουργείο ζητά να αναπροσαρμοστεί όλο το σχολικό πρόγραμμα για μία εβδομάδα, αδιαφορώντας για τον οποιοδήποτε προγραμματισμό έχουν κάνει ήδη τα σχολεία αλλά και ο κάθε εκπαιδευτικός ξεχωριστά.
  • Οι εκπαιδευτικοί επιβαρύνονται με  πρόσθετα γραφειοκρατικά και διοικητικά καθήκοντα σε βάρος του παιδαγωγικού και διδακτικού έργου τους, νέες αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα σε μία σχολική χρονιά που το μόνιμο και σταθερό προσωπικό μειώνεται και ένα μεγάλο τμήμα των εκπαιδευτικών εργάζεται σε 2, 3 ή και περισσότερα σχολεία.
  • Η ασφυκτική ημερομηνία κατάθεσης (3 Φλεβάρη) του ολοκληρωμένου σχεδιασμού με αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων ανά διδακτική ώρα, ανά διδάσκοντα και ανά τάξη ή τμήμα και με δεδομένο ότι στις 20 Ιανουαρίου λήγει το Α΄Τετράμηνο με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις επιβεβλημένες διαδικασίες που υλοποιούνται το συγκεκριμένο διάστημα στα Γυμνάσια, δημιουργεί αναστάτωση στη λειτουργία των σχολείων.
  • Τα σχολεία υποχρεούνται να υλοποιήσουν όσα περιγράφονται στην εγκύκλιο χωρίς παιδαγωγική, διοικητική και οικονομική βοήθεια. Χωρίς καμία εξασφάλιση κρατικής χρηματοδότησης (θα υλοποιηθεί λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τους διαθέσιμους πόρους της σχολικής μονάδας) και καμία επιμόρφωση οι εκπαιδευτικοί καλούνται σε ελάχιστο χρόνο να προετοιμάσουν και να αναπτύξουν σε βάθος ζητήματα ευαίσθητα που ενδεχομένως ο τρόπος προσέγγισης να προκαλέσει προβλήματα και αντιδράσεις εντός και εκτός σχολείου.
  • Το υπουργείο περιορίζει στο πλαίσιο αυτής της γραφειοκρατίας (υποχρεωτικότητα, ανάθεση) την παιδαγωγική αυτονομία των εκπαιδευτικών, εντάσσοντας την εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα ελεγχόμενο πλαίσιο με μετρήσιμα αποτελέσματα και δείκτες εισάγοντας τις «καλές πρακτικές» για την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού.
Η Θεματική Εβδομάδα στα Γυμνάσια, οι Δημιουργικές Εργασίες στα Λύκεια και οι επερχόμενες αλλαγές που προωθεί το ΙΕΠ, αποτελούν τμήματα των εκπαιδευτικών <<μεταρρυθμίσεων>>, έτσι όπως έχουν περιγραφεί από τα πορίσματα Γαβρόγλου-Λιάκου σε πλήρη αντιστοιχία με τις επιταγές του ΟΟΣΑ.
Η Γενική Συνέλευση αποφάσισε:
  • Ζητούμε από το Υπουργείο
α. Να προχωρήσει άμεσα σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών επαναφέροντας το ωράριο στα προ του 2013 επίπεδα.
β. Να ανακαλέσει την εγκύκλιο για τη <<θεματική εβδομάδα>> στα Γυμνάσια.
  • Να υπάρξει παράταση χρόνου-αναβολή ως προς τις σχετικές διαδικασίες των Συλλόγων Διδασκόντων τουλάχιστον ως την επανατοποθέτηση του υπουργείου σε σχέση με  τις αποφάσεις της ΟΛΜΕ.
  • Ζητούμε από την ΟΛΜΕ να αναλάβει τις ευθύνες της, να καλύψει συνδικαλιστικά τους συναδέλφους και τους Συλλόγους Διδασκόντων που διαφωνούν με την υλοποίηση της Θ.Ε. και να καλέσει άμεσα Γενική Συνέλευση Προέδρων ΕΛΜΕ, ώστε να διαμορφωθούν συλλογικά οι θέσεις του κλάδου και να αποφασιστεί το πρόγραμμα δράσης απέναντι στις επικίνδυνες και περίεργες αλλαγές που προωθεί το υπουργείο.
Για όλα τα παραπάνω θα ζητήσουμε άμεσα συνάντηση και με την Ένωση Γονέων Ορεστιάδας.