Φορολογική «προστασία» για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες ανήγγειλε ο Τσίπρας από την Κρήτη

Ο ΑΛΈΞΗΣ ΤΣΊΠΡΑΣ μίλησε για τα αγροτικά θέματα στα πλαίσια της περιοδείας του στην Κρήτη, όπου, καθόλου συμπτωματικά, τον συνόδευε ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Βαγγέλης Αποστόλου.

Ο πρώην πρωθυπουργός ανέφερε πως "η επιλογή που έχουν οι πολίτες μπροστά τους είναι ξεκάθαρη". "Θέλουμε μια κυβέρνηση που θα επιχαίρει, θα πανηγυρίζει και θα χειροτερεύει τα μέτρα ή μια κυβέρνηση που θα κερδίζει έδαφος, θα διαπραγματεύεται διαρκώς, θα υψώνει ανάστημα και θα αναζητά διαρκώς τα αντισταθμιστικά και μέτρα προστασίας των χαμηλών εισοδημάτων; Αυτό είναι το δίλημμα" είπε.

"Τι θα κάνουμε, λοιπόν, τώρα για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες στον αγροτικό τομέα;" ανέφερε ο κ. Τσίπρας μιλώντας για το αγροτικό ζήτημα, το οποίο έρχεται εμφατικά στο προσκήνιο μετά τις σαρωτικές αλλαγές που επιφέρει το τρίτο μνημόνιο στους αγρότες. "Πρώτα-πρώτα, θέλω να πω ότι αυτές οι δυσκολίες δεν ήρθαν χθες. Δεν είναι δυσκολίες που προέρχονται από αυτή την συμφωνία. Είναι δυσκολίες που έχουν συσσωρευτεί και έχουν δημιουργηθεί τις τελευταίες δεκαετίες" ανέφερε αρχικά και συνέχισε: "Δεκαετίες που η χώρα ακολούθησε ένα λάθος παραγωγικό μοντέλο, ένα παραγωγικό μοντέλο που οδηγούσε στην απαξίωση της παραγωγής, μέσα από τη λογική της αποδέσμευσης των επιδοτήσεων από την παραγωγή"

Οι στόχοι μια κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ μετά τις εκλογές θα είναι όπως είπε η "ενίσχυση της διατροφικής επάρκειας της χώρας, με υγιεινά, ποιοτικά προϊόντα και προσιτές τιμές, η βελτίωση του ελλειμματικού εμπορικού ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων με την υποκατάσταση των εισαγωγών και την ενίσχυση των εξαγωγών".

Όσον αφορά το φορολογικό των αγροτών, έκανε λόγο για διαχωρισμό και προστασία των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών (που έχουν πάνω από το 50% του εισοδήματός τους από τον αγροτικό τομέα), τόσο όσον αφορά τον φορολογικό συντελεστή όσο και σε ότι αφορά την προκαταβολή φόρου.

Ολόκληρη η ομιλία Τσίπρα για τα αγροτικά

Τι θα κάνουμε, λοιπόν, τώρα για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες στον αγροτικό τομέα;

Πρώτα-πρώτα, θέλω να πω ότι αυτές οι δυσκολίες δεν ήρθαν χθες. Δεν είναι δυσκολίες που προέρχονται από αυτή την συμφωνία. Είναι δυσκολίες που έχουν συσσωρευτεί και έχουν δημιουργηθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Δεκαετίες που η χώρα ακολούθησε ένα λάθος παραγωγικό μοντέλο, ένα παραγωγικό μοντέλο που οδηγούσε στην απαξίωση της παραγωγής, μέσα από τη λογική της αποδέσμευσης των επιδοτήσεων από την παραγωγή. Ένα παραγωγικό μοντέλο που επικεντρώθηκε στις υπηρεσίες, στον εύκολο δρόμο, αλλά άφησε τη χώρα δυστυχώς χωρίς παραγωγικό ιστό. Κι όταν είσαι χωρίς παραγωγικό ιστό, δεν είναι εύκολες οι εναλλακτικές λύσεις. Είναι εύκολες να τις λες, αλλά όχι να υλοποιείς έναν εναλλακτικό δρόμο.

Τούτη την ώρα, λοιπόν, οφείλουμε καταρχάς να συνειδητοποιήσουμε το στρεβλό μοντέλο και να αρχίσουμε να δημιουργούμε τις υποδομές για να το αλλάξουμε. Και αυτό θα πάρει χρόνο. Δεν είναι μια υπόθεση που μπορεί να υλοποιηθεί σε 6 μήνες.

Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να οργανώσουμε σωστά, σε σωστές βάσεις, σε σωστά θεμέλια, την παραγωγική ανασυγκρότηση του αγροτικού τομέα και των αγροτικών περιοχών, με τη δημιουργία των προϋποθέσεων για μια βιώσιμη γεωργία στον τόπο μας.

Στοχεύουμε

-στην ενίσχυση της διατροφικής επάρκειας της χώρας, με υγιεινά, ποιοτικά προϊόντα και προσιτές τιμές.

-στη βελτίωση του ελλειμματικού εμπορικού ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων με την υποκατάσταση των εισαγωγών και την ενίσχυση των εξαγωγών.

Μιας και βρίσκομαι στην Κρήτη, να πω ότι σε αυτό το νησί βιώνουμε το παράδοξο: Προϊόντα που εδώ μόνο μπορούν να παραχθούν, αντί οι ξενοδόχοι –γιατί οι Κρήτη είναι ένα νησί με αυξημένο τον τουριστικό τομέα– να παίρνουν τα προϊόντα αυτά από τους παραγωγούς (να υπάρχουν οι συνεταιριστικές υποδομές σε προσιτές τιμές), οδηγούμαστε στο να τα εισάγουν από το εξωτερικό, πολλές φορές και τα ίδια προϊόντα! Προφανώς, όμως, σπάζοντας την αλυσίδα και κάνοντας αυτόν τον κύκλο που χρεώνει και τον παραγωγό και τον καταναλωτή. Πρέπει να στοχεύσουμε, λοιπόν,

-στη στήριξη και αύξηση της απασχόλησης και του εισοδήματος των αγροτικών νοικοκυριών και πρωτίστως

-στην ανάπτυξη της περιφέρειας και την κοινωνική και οικονομική ανασυγκρότηση των αγροτικών περιοχών

Θα τα πετύχουμε αυτά με

-Την ΑΝΑΒΆΘΜΙΣΗ των υπηρεσιών και των υποδομών του δημοσίου που υποστηρίζουν την αγροτική ανάπτυξη και την έρευνα.

-Τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του συστήματος καταβολής και ελέγχου των κοινοτικών ενισχύσεων για την ελαχιστοποίηση των καταλογισμών και των δημοσιονομικών διορθώσεων

-Τα προγράμματα δράσης για την παραγωγή, μεταποίηση και εμπορία προϊόντων στρατηγικής σημασίας για την ελληνική γεωργία, κτηνοτροφία και αλιεία.

-Την ενίσχυση της παραγωγής και προώθησης προϊόντων ποιότητας και βιολογικής παραγωγής και γεωγραφικής ένδειξης.

-Την εξυγίανση του συστήματος εισροών και εμπορίας με στόχο την μείωση του κόστους παραγωγής και της διαφοράς των τιμών παραγωγού-καταναλωτή. Θα τα πετύχουμε μέσα από ένα καλά σχεδιασμένο, μέσα από ένα καλά οργανωμένο σχέδιο, αυτό που εμείς ονομάζουμε «ανασυγκρότηση του συνεταιριστικού κινήματος». Χωρίς υγιείς και δυνατούς συνεταιρισμούς, δεν μπορεί να προχωρήσει η παραγωγή και να προστατευτεί ο αγρότης. Και χρειάζεται αυτή η διαδικασία και η ανάπτυξη συλλογικών μορφών οργάνωσης για την ανασυγκρότηση του συνεταιριστικού κινήματος και την ανάπτυξη συλλογικών μορφών οργάνωσης στη βάση νέου νομοθετικού πλαισίου για τις «επαγγελματικές οργανώσεις των αγροτών», τον συνεργατισμό, και αυτό που εμείς ονομάζουμε κοινωνική οικονομία, και μπορεί να είναι το αντίδοτο στην κρίση και τις συνέπειες των μνημονίων.

-Την οργάνωση των Παραγωγών σε υγιή παραγωγικά σχήματα που ενισχύονται και ενθαρρύνονται με 100% κάλυψη των δαπανών τους.

-Μέσα από ένα ΠΛΑΊΣΙΟ ελεγκτικών μηχανισμών για την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου και των ελληνοποιήσεων αγροτικών προϊόντων.

-Με την αξιοποίηση συνολικών πόρων 20 περίπου δις στην προγραμματική περίοδο 2014-2020, είναι εφικτή η παραγωγική ανασυγκρότηση του πρωτογενούς τομέα (μέσα από το καινούργιο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ) και η δημιουργία και διατήρηση πλέον των 50.000 θέσεων απασχόλησης.

Β. Πρέπει να περιορίσουμε τις επιπτώσεις της κρίσης και να περιορίσουμε και τις επιπτώσεις της συμφωνίας η οποία, ιδιαίτερα στον φορολογικό τομέα, είναι επαχθής.

Στην προστασία του εισοδήματος των αγροτών με την δίκαιη κατανομή των βαρών, την ιδιαίτερη φορολογική μεταρρύθμιση των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών. Προσέξτε, γιατί αυτό έχει μια σημασία: Είναι διαφορετικό κάποιος ή μια οικογένεια που το βασικό εισόδημα προέρχεται από την ενασχόληση με την αγροτική παραγωγή, και διαφορετικό όταν κάποιος έχει δεκάδες άλλα εισοδήματα και έχει και ένα χωράφι. Όχι ότι δεν πρέπει να προστατεύσεις την αγροτική ενασχόληση συνολικά, αλλά δεν είναι δίκαιο να θεωρούμε ότι όλοι εντάσσονται στο ίδιο τσουβάλι. Αυτός που έχει συνολικό εισόδημα ή πάνω από 50% του εισοδήματος από την αγροτική ενασχόληση πρέπει να προστατευτεί, γιατί αυτός είναι ο κορμός του παραγωγικού ιστού του τόπου μας και δεν μπορεί να εντάσσεται στο ίδιο πλαίσιο φορολόγησης με αυτόν που έχει ένα μαγαζί, έχει άλλη δουλειά, είναι δημόσιος υπάλληλος και ενισχύει το εισόδημα του και από την αγροτική ενασχόληση.

Παρεμβαίνουμε ουσιαστικά στο διοικητικό μηχανισμό διαχείρισης και καταβολής των πληρωμών, με αποτελεσματικότητα, για να ενισχυθεί η ρευστότητα και να μειωθούν οι δημοσιονομικές διορθώσεις και καταλογισμοί που -με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων- συσσώρευσαν πρόστιμα που αγγίζουν τα 3 δις.

Ενισχύουμε θεσμικά συλλογικές μορφές οργάνωσης της παραγωγής, και της μεταποίησης και εμπορίας της γεωργικής παραγωγής, ώστε να συμβάλλουν τόσο στην μείωση του κόστους παραγωγής και την ενίσχυση της παραγόμενης προστιθέμενης αξίας, όσο και στην αύξηση των τιμών των εμπορεύσιμων προϊόντων.

Γ. Παίρνουμε πρόσθετα μέτρα πολιτικής

-Θεσμοθετούμε Τράπεζα Γενετικού Υλικού και διατήρησης εγχώριων ποικιλιών, με στόχο τον περιορισμό της εξάρτησης σε κρίσιμους τομείς της πρωτογενούς παραγωγής

-Παρεμβαίνουμε ώστε να εξορθολογιστεί η χρήση και το κόστος των ενεργειακών και υδάτινων πόρων στην γεωργία, μέσω συστημάτων σύγχρονης τεχνολογίας

-Κατοχυρώνουμε Εθνικό Σύστημα Πιστοποιημένης Ποιότητας αγροτικών προϊόντων σε άμεση σύνδεση με αντίστοιχα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα

-Ιδρύουμε φορέα καταγραφής και αξιοποίησης της δημόσιας γης και των ακινήτων του αγροτικού χώρου για αγροτική παραγωγή, με έμφαση στην κοινωνική- συνεργατική αξιοποίηση της.

-Συμβάλλουμε στον πολυλειτουργικό και πολυτομεακό χαρακτήρα της αγροτικής οικονομίας, ενισχύοντας, εκτός των άλλων, τον θεσμό της οικοτεχνίας και εκεί μπορεί να γίνουν πολλές σημαντικές δράσεις που αναφέρονται στην ευρύτερη στρατηγική της κοινωνικής οικονομίας.

Επιδιώκουμε για την αγροτική πολιτική και ανάπτυξη

-Την ενίσχυση της παροχής κινήτρων στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης για τους Μικρούς Γεωργούς, αλλά και μεγαλύτερη απλοποίηση και λιγότερους, αλλά πιο ουσιαστικούς ελέγχους. Διότι, φίλες και φίλοι, το τέρας της γραφειοκρατίας που κάποιοι έχουν εκθρέψει δεν έγινε τυχαία. Η γραφειοκρατία στη δημόσια διοίκηση στον τόπο μας είναι τεχνολογία του συστήματος για να κρύβει πίσω από αυτήν τη διαπλοκή και τη διαφθορά.

Τέλος, στοχεύουμε

-Στις Συνδεδεμένες Ενισχύσεις, καλύτερη στόχευση σε προϊόντα στρατηγικής σημασίας, υψηλής προστιθέμενης αξίας και βελτίωσης του εμπορικού ισοζυγίου και πολλαπλασιαστικών οφελών για τους αγρότες και την χώρα.

-Στη δημιουργία συμβουλευτικών δομών για την επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των παραγωγών από γεωπόνους, κτηνιάτρους και οικονομολόγους, ώστε να καλυφθεί το μεγάλο κενό που διαπιστώνεται στον τομέα των γεωργικών εφαρμογών στην ελληνική περιφέρεια,

-Για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της ρευστότητας που έχει ο χώρος, προχωράμε – ήταν έτοιμος ο σχεδιασμός στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης-, σε πρώτη φάση, στην ίδρυση της Αγροτικής Κάρτας και, σε δεύτερη, στον σχεδιασμό ενός εξειδικευμένου πλαισίου του αναπτυξιακού φορέα που δημιουργούμε.

Και σε ό,τι αφορά τα φορολογικά ζητήματα: Έχει μεγάλη σημασία, όχι μόνο το ποσοστό της φορολόγησης, αλλά κυρίως επί ποιας βάσης φορολογείς. Άλλο είναι όταν ένας αγρότης πουλάει ένα προϊόν και το πουλάει 10 ευρώ και φορολογείται αντί για 13% με 26%, και άλλο είναι αν μέσα από την κατάλληλη αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος δημιουργήσεις τεκμαρτό έξοδο για τον αγρότη γι αυτά τα 10 ευρώ από την παραγωγή του συγκεκριμένου προϊόντος και τα αφαιρέσεις από τα έσοδα και άρα εκεί που φορολογείς με 26% τα 10 ευρώ, έχοντας ως τεκμαρτό έξοδο πχ τα 6 ευρώ, φορολογείς τα 4 ευρώ. Άρα τι είναι προτιμότερο; Το 13% στα 10 ευρώ ή το 26% στα 4 ευρώ; Το δεύτερο είναι προτιμότερο. Να λοιπόν ποιος είναι ο τρόπος, σας δίνω, αν θέλετε, μια κατεύθυνση για να καταλάβετε πως σκοπεύουμε να αντιμετωπίσουμε το προαπαιτούμενο που ετέθη από τη συμφωνία, να υπάρξει εξισορρόπηση του φορολογικού συστήματος και στους αγρότες. Σας δείχνω τον τρόπο, μέσα από στοχευμένες δράσεις και παρεμβάσεις, η πολιτεία, η κυβέρνηση να δημιουργήσει το πλαίσιο, ώστε χωρίς να αλλάξει η συμβατική υποχρέωση από τη συμφωνία, το εισόδημα του αγρότη να προστατευτεί και όχι να μειωθεί.

Πιστεύω, δηλαδή, και αυτό θέλω να σας καταθέσω: Παρά τη δυσκολία που έχουμε μπροστά μας, παρά το γεγονός ότι αυτή η συμφωνία μας αναγκάζει να υιοθετήσουμε μέτρα τα οποία δεν θα υιοθετούσαμε γιατί δεν θεωρούμε ότι μπορούν να κινήσουν μπροστά την παραγωγή, ο τρόπος πάντοτε υπάρχει. Όπου υπάρχει η βούληση, υπάρχει και ο τρόπος. Αυτό που πρέπει να κατανοήσουμε είναι: Από δω και στο εξής, ποιους επιλέγουμε να μας κυβερνούν. Αυτούς που έχουν τη βούληση να βρουν τον τρόπο ή αυτούς που ποτέ δεν είχαν τη βούληση και ποτέ δεν βρήκαν τον τρόπο; Αυτό είναι το δίλημμα.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια