Βελτιωτικές αλλαγές στο ν/σ για υπερχρεωμένα νοικοκυριά

Aνατροπή της κατάστασης ομηρίας που έχουν επέλθει οι οφειλέτες προς τους πιστωτές τους, δίνει το νομοσχέδιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά όπως υποστήριξε η υπουργός Οικονομίας, Λούκα Κατσέλη. Το ν/σ ξεκίνησε την Τρίτη και συνεχίζεται την Τετάρτη στη Βουλή και χαρακτηρίζεται από τη συμπολίτευση ως επιβεβλημένη αναγκαιότητα, καθώς αντιμετωπίζει την υπερχρέωση των νοικοκυριών και δίνει την ευκαιρία στους ενδιαφερόμενους να εξοφλήσουν τα χρέη τους σε τέσσερα χρόνια. ΗΑριστερά δήλωσε ότι θα το καταψηφίσει, ενώ ΝΔ και ΛΑΟΣ χαρακτήρισαν μερικές ρυθμίσεις του ν/σ ως θετικές, αλλά επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην συζήτηση την Τετάρτη επί των άρθρων. 
Ως μία σημαντική πρωτοβουλία που καλύπτει ένα χρόνιο θεσμικό κενό, προς όφελος τόσο των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, όσο των πιστωτικών ιδρυμάτων, χαρακτήρισε η υπουργός Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Λούκα Κατσέλη, το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, η συζήτηση του οποίου άρχισε την Τρίτη στην Ολομέλεια της Βουλής. Η κ. Κατσέλη προχώρησε σε σημαντικές βελτιωτικές αλλαγές

Σύμφωνα με αυτές:

  • Σε περίπτωση οφειλής από στεγαστικό δάνειο το δικαστήριο μπορεί, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες που επιτρέπει το εισόδημα του οφειλέτη, να χορηγήσει την αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων για την οφειλή αυτή με ή χωρίς τον όρο της καταβολής εκ μέρους του οφειλέτη όλου ή μέρους του ποσού που αντιστοιχεί στην ενήμερη τοκοχρεολυτική δόση που θα όφειλε να καταβάλλει από το χρονικό σημείο της δημοσίευσης της απόφασης και μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης, αν η σύμβαση δανείου δεν είχε καταγγελθεί ή δεν εμφάνιζε ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Στην αιτιολογική έκθεση τονίζεται ότι σύμφωνα με τη προτεινόμενη ρύθμιση δεν είναι πλέον υποχρεωτική για τη χορήγηση αναστολής των εκτελεστικών μέτρων για οφειλές από στεγαστικά δάνεια η καταβολή από τον οφειλέτη της δόσης ενήμερης οφειλής από το χρονικό σημείο επίδοσης της αίτησης και μέχρι την έκδοση της οριστικής απόφασης. Τούτο δύναται να τεθεί ως όρος από το δικαστήριο, μόνο εφόσον τα εισοδήματα του οφειλέτη επαρκούν για την καταβολή των δόσεων αυτών.
  • Δεν επιτρέπεται η καταγγελία της ρύθμισης αν δεν υπάρχει καθυστέρηση τεσσάρων τουλάχιστον μηνιαίων δόσεων. Αν ο οφειλέτης κατοικεί ή διαμένει σε ξένο ακίνητο και ο σύζυγος αυτού δεν διαθέτει ακίνητο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κατοικία, τότε οι διατάξεις εφαρμόζονται και για το μοναδικό ακίνητο του οφειλέτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κατοικία.
  • Σε προστασία υπάγεται η κύρια κατοικία όταν αυτή δεν υπερβαίνει το προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις όριο αφορολόγητης απόκτησης πρώτης κατοικίας, προσαυξημένο κατά 50% αντί 30%.
Σημειώνεται ότι με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται ότι θα καλυφθούν από την εν λόγω προστατευτική διάταξη περισσότερα νοικοκυριά. Η λύση αυτή δεν αδικεί τους πιστωτές καθώς προϋποθέτει πάντα την ανάληψη ενός πρόσθετου χρέους μέχρι το 85% της εμπορικής αξίας του ακινήτου και συνεπώς η προστασία μιας υψηλότερης σε αξία κατοικίας συνεπάγεται και την ανάληψη υψηλότερου χρέους.
  • Η προσπάθεια ανεύρεσης εργασίας τεκμαίρεται εφόσον ο οφειλέτης έχει εγγραφεί στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ ή έχει κάρτα ανεργίας και δεν έχει αποκρούσει αδικαιολόγητα πρόταση από τον Οργανισμό για ανάληψη εργασίας.
  • Οι φορείς που συνδράμουν στη προσπάθεια εξωδικαστικού συμβιβασμού οφείλουν να ενημερώνουν τους οφειλέτες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, να ενεργούν κατά τρόπο που διαφυλάττει τα συμφέροντα των οφειλετών και να χρησιμοποιούν για την επιδίωξη του δικαστικού συμβιβασμού πρόσωπα που διαθέτουν ικανότητες, γνώσεις και εμπειρία στην κατάστρωση οικογενειακού προϋπολογισμού, λαμβάνοντας υπόψη τα δηλούμενα εισοδήματα και τις ανάγκες του οφειλέτη και τη δυνατότητα του να αποπληρώνει χρέη.
  • Ο υπουργός Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας επιβάλλει για κάθε παράβαση της υποχρέωσης πρόστιμο που ανέρχεται από 500 - 10.000 ευρώ.

Αντιδράσεις

ΝΔ και ΛΑΟΣ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν επί των άρθρων, ενώ τόσο το ΚΚΕ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ δήλωσαν ότι το καταψηφίζουν.

«Κανείς δεν έχει να κερδίσει κρατώντας τους αδύναμους συμπολίτες μας σε κατάσταση ομηρίας. Αντίθετα, τα νοικοκυριά αυτά έχουν πλέον, με τη προοπτική που τους ανοίγεται, κάθε λόγο να εξαντλήσουν τις δυνατότητες τους για την αποπληρωμή του χρέους εκείνου που μπορούν πράγματι να εξυπηρετήσουν», τόνισε η κ. Κατσέλη και πρόσθεσε: «Στις κρίσιμες συνθήκες που βρισκόμαστε έχουμε μεγαλύτερο χρέος να τους στηρίξουμε, να τους διασφαλίσουμε ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης, να προάγουμε την επανένταξη και συμμετοχή τους στην οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα».

Ο εισηγητής της ΝΔ Κωνσταντίνος Μουσουρούλης κατηγόρησε τη κυβέρνηση για έλλειψη ολοκληρωμένης πολιτικής και ότι διαχειρίζεται τα προβλήματα με αποσπασματικό τρόπο, ενώ ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος Κώστας Μαρκόπουλος έκανε λόγο για εντυπώσεις και ελπίδες για ανθρώπους που περνάνε δύσκολα αλλά δεν θα λυθούν τα προβλήματα τους.
Ο εισηγητής του ΚΚΕ Άγγελος Τζέκης υποστήριξε ότι δεν είναι αλήθεια ότι με το νομοσχέδιο δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία για τους οικονομικά αδύναμους, αλλά βασικός του στόχος είναι να ικανοποιηθούν οι τραπεζικοί όμιλοι για τυχόν επισφαλείς εισπράξεις τους που δεν υπήρχε τρόπος να ικανοποιηθούν.
Για νομοσχέδιο που δημιούργησε μεγάλες προσδοκίες αλλά θα απογοητεύσει τους περισσότερους έκανε λόγο ο εισηγητής του ΛΑΟΣ Παύλος Μαρκάκης και εκτίμησε ότι θα ενταχθούν πολύ λιγότεροι από αυτούς που έχει υπολογίσει η κυβέρνηση.
Έντονα επικριτική ήταν η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Λίτσα Πασχαλίδου που κατηγόρησε την κυβέρνηση για εμπαιγμό των οικονομικά ασθενέστερων πολιτών.

ΠΗΓΕΣ: ΝΕΤ,ΑΠΕ/ΜΠΕ

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια