Έκλεισε την προηγούμενη εβδομάδα το ιστορικό βιβλιοπωλείο της Εστίας, μετά από 128 χρόνια συνεχούς λειτουργίας. Άλλο ένα θύμα της κρίσης. Είναι όμως τόσο απλό; Φταίει καθαρά το γεγονός ότι οι Έλληνες σταμάτησαν να αγοράζουν βιβλία λόγο της κρίσης;
Από προσωπική εμπειρία μπορώ να σας πω ότι δεν έχω μειώσει τον αριθμό τον βιβλίων που διαβάζω. Αντίθετα τον έχω αυξήσει καθώς είναι και ένας φτηνός τρόπος να διασκεδάσω. Τα βιβλία με μεταφέρουν σε φανταστικούς τόπους χωρίς να φύγω από το σπίτι μου...
Όμως, παρότι έχω αυξήσει τον αριθμό των βιβλίων που διαβάζω, έχω μειώσει αισθητά τον προϋπολογισμό για την αγορά τους. Μέχρι το 2010, κάθε χρόνο, αγόραζα γύρω στα 200€ βιβλία. Τώρα, αγοράζω γύρω στα 50 με 100€. Πως γίνεται; Απλό. Έχω αλλάξει σε ηλεκτρονικό βιβλίο. Και δεν είμαι ο μόνος. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, χιλιάδες άνθρωποι, διαφόρων ηλικιών έχουν αφήσει στην άκρη τα τυπωμένα βιβλία και διαβάζουν ηλεκτρονικά.
Παλαιότερα, μου άρεσε να πηγαίνω σε βιβλιοπωλεία και να περνάω ώρες ψάχνοντας τους τίτλους, να συζητάω με φίλους ή τον βιβλιοπώλη για αυτά και να πίνω έναν καφέ πριν επιλέξω τι να αγοράσω. Σήμερα, αυτή η εμπειρία είναι πολυτέλεια, κυρίως λόγο του κόστους του τυπωμένου βιβλίου.
Από την στιγμή τώρα που ξεκίνησε να διαφαίνεται η κρίση, ο χώρος του βιβλίου έπρεπε να αλλάξει. Κάποιοι το έχουν καταλάβει, άλλοι όχι. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή πολλές εκδόσεις σε ηλεκτρονική μορφή και μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για ότι σχετικό στην πολύ καλή ιστοσελίδα του Ηλεκτρονικού Αναγνώστη.
Δυστυχώς όμως, δεν προσαρμόστηκαν όλοι. Οι εκδόσεις Εστία είναι ένα παράδειγμα. Παρ' όλο που έχει μεγάλη ιστορία στον χώρο, το επιχειρηματικό μοντέλο δεν έχει αλλάξει. Δεν κατάλαβε ότι έρχονται αλλαγές και δεν προσαρμόστηκε. Τι θα μπορούσε να κάνει θα μου πείτε; Μα να προωθήσει ένα νέο μοντέλο βιβλίου όπως έκαναν για παράδειγμα οι εκδόσεις Barnes&Noble στην Αμερική και έσωσαν την θέση τους στην αγορά. Με ελάχιστο κόστος θα μπορούσαν να πειραματιστούν και να διαφημίσουν ηλεκτρονικά βιβλία και υπηρεσίες ώστε το βιβλιοπωλείο τους να αποκτήσει νέα ζωή. Η επιτυχία δεν θα ήταν σίγουρη ούτε έτσι, αλλά ήταν η στασιμότητα που σίγουρα οδήγησε στο κλείσιμο.
Περιμένω να δω αν θα το καταλάβει κανείς. Αν για παράδειγμα ο Ελευθερουδάκης θα δει την ευκαιρία, ή αν απλά θα περιμένει λόγο της θέσης του στην αγορά να επικρατήσει και να επιβιώσει...
Είναι όμως αρκετή η επιβίωση; Στην κρίση, υπάρχει μία ευκαιρία. Η προσαρμογή στην καινοτομία. Αυτό που θα την αρπάξει, όχι απλά θα επιβιώσει αλλά θα σπρώξει και προς την έξοδο από την κρίση.
Από προσωπική εμπειρία μπορώ να σας πω ότι δεν έχω μειώσει τον αριθμό τον βιβλίων που διαβάζω. Αντίθετα τον έχω αυξήσει καθώς είναι και ένας φτηνός τρόπος να διασκεδάσω. Τα βιβλία με μεταφέρουν σε φανταστικούς τόπους χωρίς να φύγω από το σπίτι μου...
Όμως, παρότι έχω αυξήσει τον αριθμό των βιβλίων που διαβάζω, έχω μειώσει αισθητά τον προϋπολογισμό για την αγορά τους. Μέχρι το 2010, κάθε χρόνο, αγόραζα γύρω στα 200€ βιβλία. Τώρα, αγοράζω γύρω στα 50 με 100€. Πως γίνεται; Απλό. Έχω αλλάξει σε ηλεκτρονικό βιβλίο. Και δεν είμαι ο μόνος. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, χιλιάδες άνθρωποι, διαφόρων ηλικιών έχουν αφήσει στην άκρη τα τυπωμένα βιβλία και διαβάζουν ηλεκτρονικά.
Παλαιότερα, μου άρεσε να πηγαίνω σε βιβλιοπωλεία και να περνάω ώρες ψάχνοντας τους τίτλους, να συζητάω με φίλους ή τον βιβλιοπώλη για αυτά και να πίνω έναν καφέ πριν επιλέξω τι να αγοράσω. Σήμερα, αυτή η εμπειρία είναι πολυτέλεια, κυρίως λόγο του κόστους του τυπωμένου βιβλίου.
Από την στιγμή τώρα που ξεκίνησε να διαφαίνεται η κρίση, ο χώρος του βιβλίου έπρεπε να αλλάξει. Κάποιοι το έχουν καταλάβει, άλλοι όχι. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή πολλές εκδόσεις σε ηλεκτρονική μορφή και μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για ότι σχετικό στην πολύ καλή ιστοσελίδα του Ηλεκτρονικού Αναγνώστη.
Δυστυχώς όμως, δεν προσαρμόστηκαν όλοι. Οι εκδόσεις Εστία είναι ένα παράδειγμα. Παρ' όλο που έχει μεγάλη ιστορία στον χώρο, το επιχειρηματικό μοντέλο δεν έχει αλλάξει. Δεν κατάλαβε ότι έρχονται αλλαγές και δεν προσαρμόστηκε. Τι θα μπορούσε να κάνει θα μου πείτε; Μα να προωθήσει ένα νέο μοντέλο βιβλίου όπως έκαναν για παράδειγμα οι εκδόσεις Barnes&Noble στην Αμερική και έσωσαν την θέση τους στην αγορά. Με ελάχιστο κόστος θα μπορούσαν να πειραματιστούν και να διαφημίσουν ηλεκτρονικά βιβλία και υπηρεσίες ώστε το βιβλιοπωλείο τους να αποκτήσει νέα ζωή. Η επιτυχία δεν θα ήταν σίγουρη ούτε έτσι, αλλά ήταν η στασιμότητα που σίγουρα οδήγησε στο κλείσιμο.
Περιμένω να δω αν θα το καταλάβει κανείς. Αν για παράδειγμα ο Ελευθερουδάκης θα δει την ευκαιρία, ή αν απλά θα περιμένει λόγο της θέσης του στην αγορά να επικρατήσει και να επιβιώσει...
Είναι όμως αρκετή η επιβίωση; Στην κρίση, υπάρχει μία ευκαιρία. Η προσαρμογή στην καινοτομία. Αυτό που θα την αρπάξει, όχι απλά θα επιβιώσει αλλά θα σπρώξει και προς την έξοδο από την κρίση.
0 Σχόλια
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου