Το θέμα του κτιριακού συγκροτήματος της οδού Δήμητρας στην Αλεξανδρούπολη απασχολεί εδώ και χρόνια την τοπική κοινωνία, το πολιτικό μας προσωπικό και φυσικά τον δημοσιογραφικό κόσμο. Προτάσεις επί προτάσεων, παρεμβάσεις βουλευτών προς την κεντρική εξουσία, γραφειοκρατικά εμπόδια, δικαστικές διαμάχες, καταγγελίες περιοίκων για εγκατάλειψη και φυσικά πάμπολλα δημοσιογραφικά ρεπορτάζ και συνεντεύξεις.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι δυστυχώς μέχρι τώρα, να μην έχει υπάρξει ολοκληρωμένη αξιοποίηση ενός από τα ελάχιστα διαθέσιμα δημόσια κτίρια στην περιοχή μας.
Το κεντρικό δε κτίριο του παλιού Νοσοκομείου, ρημάζει στην κυριολεξία με τα σημάδια της εγκατάλειψης να ευνοούν τα φαινόμενα λεηλασίας του.
Η πρόσφατη παρέμβαση του Δημάρχου με μια υποτιθέμενη πρόταση αξιοποίησης προς τον Περιφερειάρχη κ.Παυλίδη, δείχνει την λανθασμένη στόχευση αλλά και την αδυναμία κατανόησης των προβλημάτων που υπάρχουν όπως και της συνεννόησης μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων.
Πιο συγκεκριμένα:
Α. Δεν λαμβάνεται υπόψη η δικαστική διαμάχη που εκτυλίσσετε καιρό τώρα για το ιδιοκτησιακό καθεστώς, μια και με απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, όλος ο χώρος ανήκει στην κυριότητα του υπουργείου Οικονομικών. Κατά αυτής της απόφασης η διοίκηση του ΠΓΝΑ προχώρησε άμεσα σε προσφυγή, διεκδικώντας εκ νέου το κτίριο για στέγαση υπηρεσιών υγείας. Με νέα απόφασή του στις 12/11/2014, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης απέρριψε την προσφυγή του νοσοκομείου, του οποίου η διοίκηση προσέφυγε αυτή την φορά στα διοικητικά δικαστήρια.
Σε επικοινωνία που είχαμε προ ημερών με τον διοικητή τον κ. Λαζόπουλο ενημερωθήκαμε πως αναμένεται η τελική πλέον απόφαση.
Συνεπώς με τα σημερινά δεδομένα είναι εντελώς άκομψο να αγνοείται η άποψη της διοίκησης αλλά και των Πανεπιστημιακών παραγόντων του Νοσοκομείου.
Εξάλλου και ο ίδιος ο κ. Λαζόπουλος προ μηνών είχε δηλώσει στην εφημερίδα "Η ΓΝΩΜΗ": «Στόχος μας είναι, όταν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, να καταθέσουμε συγκεκριμένες προτάσεις για την αξιοποίηση του κεντρικού κτιρίου και να φροντίσουμε όλοι για να είναι πλήρεις και ώριμες, ώστε να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ και να υλοποιηθούν προς όφελος όλων των κατοίκων του Έβρου και της Θράκης».
Ακόμη όμως και στην περίπτωση που τελικώς η κυριότητα δοθεί στο Υπουργείο Οικονομικών, δεν λαμβάνεται υπόψη ο πιθανώς κίνδυνος του ΤΑΙΠΕΔ.
Σε αυτό το θέμα θα χρειαστούν στοχευμένες κινήσεις και πολιτικές δεσμεύσεις πως το εν λόγω ακίνητο δεν θα περιληφθεί στο σχεδιασμό των προς αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου.
Β. Επί της ουσίας τώρα της προτάσεως, οφείλουμε να επισημάνουμε πως αποτελεί μια απλή ΠΡΟΘΕΣΗ και μόνο, και εξηγούμε τους λόγους: Απουσιάζει μια τεκμηριωμένη Τεχνοοικονομική μελέτη στην οποία να περιλαμβάνονται μετρήσιμα στοιχεία, ένα συγκεκριμένο όραμα (vision), η αποστολή (mission) και το χρηματοδοτικό μέσο.
Στην προκειμένη περίπτωση τα Σ.Δ.Ι.Τ. (Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα) αποτελούν την μέθοδο και όχι την πηγή χρηματοδότησης.
Απουσιάζει ένα σαφές πολεοδομικό πλάνο (Urban Planning) που θα επανατοποθετεί το κτιριακό συγκρότημα με τις νέες του (πια) χρήσεις και την επίπτωση όλων αυτών στον αστικό ιστό της πόλη και δεν εξετάζεται η δυνατότητα συνύπαρξης των προτεινόμενων παράλληλων δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα το κτίριο της Αστυνομικής Διεύθυνσης Έβρου είναι 24ώρου λειτουργίας, σε αντίθεση με το κτίριο της Αντιπεριφέρειας Έβρου και των Υπηρεσιών του Δήμου ενώ ενδεικτικό της προχειρότητας και της σύγχυσης που υπάρχει είναι και η αναφορά σε στέγαση των Δικαστηρίων. Θυμίζουμε πως μόλις προ μηνών ο κύριος Δήμαρχος είχε ζητήσει από τον αρμόδιο Υπουργό την δημιουργία νέου Δικαστικού Μεγάρου στον δημοτικό χώρο παραπλεύρως του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου!!!
Απουσιάζει τέλος η στόχευση και η αναφορά σε κτιριακές παρεμβάσεις π.χ. φιλικές προς το περιβάλλον, με σκοπό την επιλεξιμότητα από Ευρωπαϊκά προγράμματα. Ακόμη και το ίδιο το ΣΕΣ της περιόδου 2014 -2020 δεν σημαίνει πλέον Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς αλλά Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης. Εταιρικό Σύμφωνο ή Εταιρική Σχέση πριν από όλα σημαίνει ριζική αλλαγή στην φιλοσοφία των δημοσίων επενδύσεων & κυρίως διάλογο με τοπικούς φορείς και σύγκλιση απόψεων.
Αποτέλεσμα όλων αυτών, η ανταπόκριση του περιφερειάρχη κ. Παυλίδη στην πρόταση του δημάρχου Αλεξανδρούπολης για την από κοινού αξιοποίηση του παλιού νοσοκομείου, να μην περιλαμβάνει εντάξή της σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο ΣΕΣ 2014-2020 (πρώην ΕΣΠΑ).
Αλήθεια, πόσες συναντήσεις και διαβουλεύσεις έγιναν με το γραφείο του κ. Περιφερειάρχη και την εκτελεστική του Γραμματέα, αλλά και με τα στελέχη της Αντιπεριφέρειας, ή και με τις τοπικές Αρχές και τους Φορείς που φιλοδοξεί αυτό το σχέδιο –πρόθεση να συμπεριλάβει στον φιλόδοξο σχεδιασμό του ;
Εύλογα λοιπόν ο κ. Παυλίδης παραπέμπει το θέμα στον Ειδικό Γραμματέα ΣΔΙΤ κ. Νικόλαο Μαντζούφα, γεγονός που μας καθιστά ιδιαίτερα απαισιόδοξους για την τελική έκβαση της υπόθεσης και φυσικά στο τέλος θα φταίει πάλι το ανάλγητο Αθηνοκεντρικό κράτος και η δύσκαμπτη δημόσια διοίκηση και όχι ο δικός μας επιπόλαιος και ατεκμηρίωτος σχεδιασμός!
Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
"ΑΝΑ.Σ.Α."
Το τελικό αποτέλεσμα είναι δυστυχώς μέχρι τώρα, να μην έχει υπάρξει ολοκληρωμένη αξιοποίηση ενός από τα ελάχιστα διαθέσιμα δημόσια κτίρια στην περιοχή μας.
Το κεντρικό δε κτίριο του παλιού Νοσοκομείου, ρημάζει στην κυριολεξία με τα σημάδια της εγκατάλειψης να ευνοούν τα φαινόμενα λεηλασίας του.
Η πρόσφατη παρέμβαση του Δημάρχου με μια υποτιθέμενη πρόταση αξιοποίησης προς τον Περιφερειάρχη κ.Παυλίδη, δείχνει την λανθασμένη στόχευση αλλά και την αδυναμία κατανόησης των προβλημάτων που υπάρχουν όπως και της συνεννόησης μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων.
Πιο συγκεκριμένα:
Α. Δεν λαμβάνεται υπόψη η δικαστική διαμάχη που εκτυλίσσετε καιρό τώρα για το ιδιοκτησιακό καθεστώς, μια και με απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, όλος ο χώρος ανήκει στην κυριότητα του υπουργείου Οικονομικών. Κατά αυτής της απόφασης η διοίκηση του ΠΓΝΑ προχώρησε άμεσα σε προσφυγή, διεκδικώντας εκ νέου το κτίριο για στέγαση υπηρεσιών υγείας. Με νέα απόφασή του στις 12/11/2014, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης απέρριψε την προσφυγή του νοσοκομείου, του οποίου η διοίκηση προσέφυγε αυτή την φορά στα διοικητικά δικαστήρια.
Σε επικοινωνία που είχαμε προ ημερών με τον διοικητή τον κ. Λαζόπουλο ενημερωθήκαμε πως αναμένεται η τελική πλέον απόφαση.
Συνεπώς με τα σημερινά δεδομένα είναι εντελώς άκομψο να αγνοείται η άποψη της διοίκησης αλλά και των Πανεπιστημιακών παραγόντων του Νοσοκομείου.
Εξάλλου και ο ίδιος ο κ. Λαζόπουλος προ μηνών είχε δηλώσει στην εφημερίδα "Η ΓΝΩΜΗ": «Στόχος μας είναι, όταν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, να καταθέσουμε συγκεκριμένες προτάσεις για την αξιοποίηση του κεντρικού κτιρίου και να φροντίσουμε όλοι για να είναι πλήρεις και ώριμες, ώστε να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ και να υλοποιηθούν προς όφελος όλων των κατοίκων του Έβρου και της Θράκης».
Ακόμη όμως και στην περίπτωση που τελικώς η κυριότητα δοθεί στο Υπουργείο Οικονομικών, δεν λαμβάνεται υπόψη ο πιθανώς κίνδυνος του ΤΑΙΠΕΔ.
Σε αυτό το θέμα θα χρειαστούν στοχευμένες κινήσεις και πολιτικές δεσμεύσεις πως το εν λόγω ακίνητο δεν θα περιληφθεί στο σχεδιασμό των προς αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου.
Β. Επί της ουσίας τώρα της προτάσεως, οφείλουμε να επισημάνουμε πως αποτελεί μια απλή ΠΡΟΘΕΣΗ και μόνο, και εξηγούμε τους λόγους: Απουσιάζει μια τεκμηριωμένη Τεχνοοικονομική μελέτη στην οποία να περιλαμβάνονται μετρήσιμα στοιχεία, ένα συγκεκριμένο όραμα (vision), η αποστολή (mission) και το χρηματοδοτικό μέσο.
Στην προκειμένη περίπτωση τα Σ.Δ.Ι.Τ. (Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα) αποτελούν την μέθοδο και όχι την πηγή χρηματοδότησης.
Απουσιάζει ένα σαφές πολεοδομικό πλάνο (Urban Planning) που θα επανατοποθετεί το κτιριακό συγκρότημα με τις νέες του (πια) χρήσεις και την επίπτωση όλων αυτών στον αστικό ιστό της πόλη και δεν εξετάζεται η δυνατότητα συνύπαρξης των προτεινόμενων παράλληλων δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα το κτίριο της Αστυνομικής Διεύθυνσης Έβρου είναι 24ώρου λειτουργίας, σε αντίθεση με το κτίριο της Αντιπεριφέρειας Έβρου και των Υπηρεσιών του Δήμου ενώ ενδεικτικό της προχειρότητας και της σύγχυσης που υπάρχει είναι και η αναφορά σε στέγαση των Δικαστηρίων. Θυμίζουμε πως μόλις προ μηνών ο κύριος Δήμαρχος είχε ζητήσει από τον αρμόδιο Υπουργό την δημιουργία νέου Δικαστικού Μεγάρου στον δημοτικό χώρο παραπλεύρως του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου!!!
Απουσιάζει τέλος η στόχευση και η αναφορά σε κτιριακές παρεμβάσεις π.χ. φιλικές προς το περιβάλλον, με σκοπό την επιλεξιμότητα από Ευρωπαϊκά προγράμματα. Ακόμη και το ίδιο το ΣΕΣ της περιόδου 2014 -2020 δεν σημαίνει πλέον Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς αλλά Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης. Εταιρικό Σύμφωνο ή Εταιρική Σχέση πριν από όλα σημαίνει ριζική αλλαγή στην φιλοσοφία των δημοσίων επενδύσεων & κυρίως διάλογο με τοπικούς φορείς και σύγκλιση απόψεων.
Αποτέλεσμα όλων αυτών, η ανταπόκριση του περιφερειάρχη κ. Παυλίδη στην πρόταση του δημάρχου Αλεξανδρούπολης για την από κοινού αξιοποίηση του παλιού νοσοκομείου, να μην περιλαμβάνει εντάξή της σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο ΣΕΣ 2014-2020 (πρώην ΕΣΠΑ).
Αλήθεια, πόσες συναντήσεις και διαβουλεύσεις έγιναν με το γραφείο του κ. Περιφερειάρχη και την εκτελεστική του Γραμματέα, αλλά και με τα στελέχη της Αντιπεριφέρειας, ή και με τις τοπικές Αρχές και τους Φορείς που φιλοδοξεί αυτό το σχέδιο –πρόθεση να συμπεριλάβει στον φιλόδοξο σχεδιασμό του ;
Εύλογα λοιπόν ο κ. Παυλίδης παραπέμπει το θέμα στον Ειδικό Γραμματέα ΣΔΙΤ κ. Νικόλαο Μαντζούφα, γεγονός που μας καθιστά ιδιαίτερα απαισιόδοξους για την τελική έκβαση της υπόθεσης και φυσικά στο τέλος θα φταίει πάλι το ανάλγητο Αθηνοκεντρικό κράτος και η δύσκαμπτη δημόσια διοίκηση και όχι ο δικός μας επιπόλαιος και ατεκμηρίωτος σχεδιασμός!
Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
"ΑΝΑ.Σ.Α."
0 Σχόλια
Αποφύγετε τις ύβρεις για να μην αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε.Είμαστε υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και του διαλόγου